Finns det något som säger att man inte får fästa en utanpåliggande kopplingsdosa med dubbelhäftande tejp?
 
Sunt förnuft?

//Patrik
 
I vilket sammanhang är det passande frågar jag mig..
 
Ingen bra lösning, men är alla kablar i den försedda med dragavlasning så är det mycket bättre. Om du råkar stöta emot dosan med möbler eller liknande ska det inte finnas risk för att kablarna lossar och blir blottade (risk för överledning till människa eller djur, brandrisk i form av gnistbildning vid kortslutning).
 
Jag hade tänkt undvika att borra i kaklet i badrummet för en dosa till tvättmaskinen, en tvättmaskin som bara kommer stå där tills tvättstugan är klar.
 
En sådan dosa brukar bara ha dragavlstning på utgående kopplingsledning (om vi talar om en fast inkoppling av maskinen). Så det låter inte som en bra lösning.

Jag har sett någon form av dubbelhäftande "supertejp" som man sätter upp saker med, den har någon sorts inbyggd tråd eller flärp som man skall dra i för att lossa föremålet, skall tydligen inte gå att få loss annars (beror säkert delvis på vilket material föremålet är gjort av). Det kanske funkar för en dosa.
 
Om det bara är tillfälligt och alla som är i närheten av den vet om riskmomentet så ser jag ingen anledning till varför inte.
 
Om den sitter högt upp så att inga barn kan vara och dra i den, så kan du hänga den helt fritt med dragavlastningar.. (Om det är tillfällig installation alltså :) )
 
Rrrrr skrev:
Om den sitter högt upp så att inga barn kan vara och dra i den, så kan du hänga den helt fritt med dragavlastningar.. (Om det är tillfällig installation alltså :) )
Tyvärr sitter den 20cm från golvet. Inte för att jag hade hängt den fritt då, men det lutar åt dubbelhäftande tejp.
 
Om jag hade stått i valet mellan helt lös o tillfälligt monterad med tejp/smältlim hade det blitt det andra alternativet, tillfälligt monterad.

EDIT_ Bättre att det sitter fast "lite grann" så att säga, än att den hänger helt lös och man riskerar att nått lossnar bara genom att rörelser i kabeln gungar hela dosan o vickar på ev. EK-ledare lr liknande. Då skulle jag nog valt att limma fast den på väggen med smältlim under byggtiden, måste ju gå under "tillfälliga installationer/anläggningar" .. Eller har jag fel ? Nån som säger emot/håller med?
 
Redigerat:
Tillfällig installation är väl när man skarvar ihop EKK med anslutningskabeln med torix, drar runt eltejp och sedan slår en knut på hela härligheten som dragavlastning.. Har man en DOSA så är det väl snudd på överkurs..;)
 
Silikon, låt torka 1 dag.

Den sitter garanterat.

Enkelt att bryta bort sedan med lite våld...



eller


Häng en gummi kabel i stället hela vägen. (sätt fart med tvättstugan i stället)
 
"Sitt inte här o ställ frågor om kopplingsdosors fastsättning med tejp, utan sätt fart o renovera badrummet istället " ... :D
 
Badrum med vatten och allt det innebär och en kopplingsdosa som sitter löst 20 cm ovanför golvet låter livsfarligt enligt mig. Men visst, det kan bli någon rolig "grillning" där inne.....
 
  • Gilla
Rosseln
  • Laddar…
Satte fast den med silikon vilket blev sisodär, men den rör sig knappt nåt ända då flexslangen gör att den håller sig på stället. Har dessutom ställt tvättmaskinen framför så att ingen kommer åt den.
Badrummet är färdigrenoverat, det är tvättstugan som inte är klar istället. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.