Svärföräldrarna ska uppgradera sin vedpanna och jag råkade slänga ur mig att det kunde vara en bra idé att skaffa flispanna istället. Nu har jag läst på lite om flishantering och det verkar vara betydligt mer problem än vad jag föreställde mig.

Förutsättningarna är ett relativt stort pannrum (ca 30 kvm) i källaren och jag tänkte att det hade varit en bra idé att sätta in ett flisförråd med kapacitet för 1-2 månaders eldning där och sedan låta det sköta sig mer eller mindre själv mellan påfyllningarna. Men nu läser jag att flis inte ska förvaras i mer än en månad på grund av mögelrisk och överhuvudtaget inte förvaras i bostadshus.

De två lösningar som jag har kommit på är dels att torka flisen ordentligt eftersom jag inbillar mig att det inte blir några mögelproblem då. Spannmålstork finns tillgänglig och kanske går det att torka flis med en sådan också. Jag har hört att flisbrännare kan ha problem med alltför torr flis men någon kanske vet om det finns de som klarar även riktigt torr flis?

Det andra alternativet är att lägga ett flisförråd utomhus och transportera in flisen i takt med att den används. Terrängen underlättar ett sådant projekt eftersom det sluttar ganska brant bakom huset så att 20 meter bort ligger marken 3-4 meter högre. Min tanke var att man skulle kunna ha någon form av rör för flisen att åka rutschkana i, så att man har en skruv uppe i flisförrådet som matar in i röret varpå flisen åker in till en liten binge inne i huset där en annan skruv matar in det i pannan. Jag har aldrig hört talas om något liknande och jag vet inte om det låter sig göras.

Kanske är det någon här som har andra tips och idéer. Enda kravet är att det inte är alltför komplicerat. Saker i stil med att bygga om uthus till pannhus och använda kulvert går bort. Grundalternativet att sätta in en ny vedpanna är ju inte helt fel det heller.
 
Ta inte in flis öppet i huset! Oavsett fukthalt. (IMHO)
Flis åker inte rutschkana i nånting, du måste ha skruv hela vägen =dyrt.
Hur funkar logistiken i övrigt? Har dom traktor med lastare? Egen skog? Flishugg?
 
En 20-metersskruv känns inte som en helt praktisk lösning. Men är du säker på att man inte kan få flisen att glida själv i ett bra rör (avloppsrör är väl rätt glatta vad jag vet, men det finns kanske ännu bättre) vid sådana här förhållanden? Det är ju trots allt 20% lutning.
 
Skog och traktorer finns i överflöd. Flishugg får införskaffas.
 
Herr Anders skrev:
Men är du säker på att man inte kan få flisen att glida själv i ett bra rör. Det är ju trots allt 20% lutning.
Damn sure!....som nån filmhjälte sa. Inte en meter. :cool:
Och att trycka flis 20m känns inte som en bra lösning.

Det går inte att gräva ner ett förråd utanför pannrumsväggen då? Så gjorde jag.
Skruvar sedan genom väggen in till pannrummet.
 
Jag har eldat flis imerän 30år. Då med urtustning från Ånga o Värme i Halmstad, skruvmatad förugn, som klarar ganska fuktig flis men krav på ständig fyr i ugnen, allt placerat i källaren. Problem, bakbrand, nerrökning, flis och även mögellukt, transportskador i anslutning till hus.
Nu med en Gotlänsk utrustning i externt pannrum, självtändande, dubbla fallschakt, kräver torrare flis. Hör av dig om du vill få råd. Jag har genom åren prövat olika lagrings och torkningsmetoder.
Börje
 
_ap_
Frågan är ju oxå hur mycke dom ska värma, vid större volymer är ju flis helt klart ett alternativ, speciellt om dom har skog och maskiner.
Men pratar vi om ett vanligt litet bonings hus är det ju kanske en lite komplicerad lösning.
Men har man värme i överflöd är det ju lätt att man hittar nya ställen
som måste hållas varmt ;)
 
Rent teoretiskt är det nog möjligt att ställa eller grävs ner ett förråd utanför huset. Men dels blir det en del arbete och dels skulle det förstöra den delen av trädgården.

En sak jag funderar på när jag läser era svar är vad som egentligen kan betraktas som inne och ute i sådana här sammanhang? Om man ordnar separat ventilation i pannrummet blir det fortfarande samma problem? Eller ännu bättre, om man delar av pannrummet med en innervägg och ställer en sådan flisbytta som Kloge länkade till i det separata utrymmet? Man skulle ju till och med kunna öppna upp ytterväggen lite så att ventilationen sköter sig själv. Hur skulle något sådant fungera? Tilläggas bör kanske att det handlar om ett stenhus (inner- och ytterväggar) så det är ingen risk att själva huset ska drabbas av flissjuka vilket jag tror det är om man har trähus.
 
DU verkar ha läst på ordentligt om fliseldning.
Min åsikt är att ska man elda med flis så ska man göra det ordentligt. Alltså lite större fastighet. SÅ att investeringen kan betala tillbaka sig. Är det bara Ett bostadshus under 250m2 så vete tusan om det är så lämpligt.
Är det större, fler hus, garagen, kulvertar osv. Då är Flis rätt grej.
Som sagt det krävs lite skruvar, traktorer, förråd osv för att det ska fungera.

Jag har bott i ett hus med Flis i källaren. ALDRIG mer. Trippla dörrar upp till lägenheten, men det var dammigt ändå. Ösa med hinkar.
Nej, man ska ösa med traktor, automatisk inmatning. Och hermetiskt tätt.

Mats
 
Det handlar inte om att huset skall drabbas av flissjuka, utan människorna.
Min åsikt är att man inte skall hantera flisen mer än två gånger, när man flisar den och när man bär ut askan. Däremellan skall man inte riskera att exponeras för flisdamm. Och absolut inte ösa med hinkar etc.
Detta är som sagt min åsikt, andra tycker säkert annat.

Svärisarna har ju en del att överväga, orkar dom hantera veden med allt vad det innebär? flisningen kan ju mekaniseras ganska långt hela vägen från skogen till pannan. Men en schysst vedpanna med ordentliga tankar är inte fy skam.
Jag tycker som sagt att ett förråd i källaren inte är nån bra idé, oavsett hur torr flisen är.
 
Redigerat:
Hör med Gotfire ang deras källarförråd.De skulle knappast sälja den om det var problem med damm och mögel som flyger runt.
 
I en modern anläggning är det en fördel att flisen är så torr som möjligt och flis är ganska lätt att torka, så varför riskera mögel. I mitt nya förråd med bottenyta 5x2 m ligger ett slitslat 4 tumsrör runt ytterknterna med anslutning för en fläkt. Då är det gott att inte längre ha flisförådet ikällaren.
 
Jag tackar för alla kommentarer. Det blir nog en ny vedpanna ändå. Jag känner mig inte tillräckligt övertygad själv om flisens förträfflighet för att övertyga någon annan (som ärligt talat var rätt skeptisk redan första gången jag nämnde det). Hade det rört sig om nybygge hade jag inte tvekat, men i en sådan här situation där vedhanteringen redan är inarbetad tror jag att en ny vedpanna blir bäst för alla parter.
 
Jag har hittills kört med konventionell förugn från Swebo och skruv och flisar själv men eftersom jag mest flisar grot och sly fungerar inte skruvar eller vanlig ugn alls så gamla ugnen ska ut. Jag bygger egen anläggning nu med stångmatare som kan mata "skatbon" också och en lite större ugn. Enkelt öppet fallschakt och "tillgångs-och-efterfrågans-styrning" via vippa och microbrytare i fallschaktet. Eftersom ugnen tar sin tilluft genom fallschaktet finns ingen risk för bakbrand och därför utesluts sprinklern.

Jag kör anläggningen mot acctankar och därför finns det inget behov av underhållsfyr utan det är allt eller inget som gäller.

Flislagret kommer att från början vara under tak för att i nästa skede aldrig lossas ur containrarna, dom blir självlossande medelst skrapor direkt ner i stångkanalen.



Är det nån som är intresserad av gamla anläggningen med nymurad ugn och nästan nytt styrskåp så PM-a för den är till salu..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.