Jag har som så många andra här på forumet en bastu med löstagbara lavar.
Jag gjorde lavarna löstagbara av den anledningen att det var lättare att rengöra bastun om dessa gick att ta bort. Min bastu är 3 veckor gammal och jag har börjat fundera på detta med rengöring?
Funderingarna är att skura allt med grönsåpa och sedan spola av.
Självklart beror detta på hur bastun ser ut, men det skulle vara kul att höra hur ofta ni som har löstagbara lavar verkligen tar bort lavarna och rengör, om ni ens gör det?
 
Jag anväder både fot och sitt handduk och det syns inte på lavarna att de är använda efter ett år, och då badar jag 2-3ggr/veckan från senhöst fram till våren.
Brukar ta bort dem en gång/år och skura av dem i duschen, låta torka och sedan bara smörja in dem en gång tunt med parafinolja. Utan fothandduk blev det skitigt direkt. Köpte billiga handdukar från IKEA och förvarar dem utanför bastun i relaxdel, ljusgröna till att sitta på och mörkgröna för fötter.
Även golvet håller sig renare då det bara blir kladd innanför dörren där man kliver upp på laven.
 
ursäkta om jag kapar tråden lite. Jag som har köpt ett gammalt hus med bastu som jag vill göra iordning då lavarna är ganska smutsiga, känns inte som att tvätta räcker men jag har ej tatt tag i detta ännu. Men ska man kanske slipa ner dom och behandla med olja? Vilket är bästa sättet att få lite "ny-känsla" eller iaf "fräsch-känsla"?

Mvh andreas
 
Jag har precis gjort en miniuppfräschning av min bastu, det går rätt bra o få bort mycket smuts med vanlig såpo en rejäl skurborste. Kanske går det stt slipa, men olja skall man nog hålla sig ifrån.
Jag tog bort bräderna som byggde in utrymmet under lavarna, gjorde väggfasta lavar, lade in klinkers. Kapade in ett fönster i dörren. Kostade ca 1000 kr, och blev mycket trevligare. DÅ det var tvunget att gå fort återanvände jag de gamla lavarna, som blev hyfsat fräscha som sagt.
 
fresve skrev:
...olja skall man nog hålla sig ifrån.
Har jag också hört och tänker därför sälja de två liter med bastulavsolja som jag köpt från Tylö.

Nån som har nå bra tips på var man kan köpa snygga ändamålsenliga bastuhandukar att sitta på då? Vanliga handukar kan man ju köpa, men hade varit stiligt med för ändamålet avsedda handukar. Gärna med "Sauna" eller "Bastu" tryckt på eller liknande.

//Rob
 
andreas_gbg_ skrev:
ursäkta om jag kapar tråden lite. Jag som har köpt ett gammalt hus med bastu som jag vill göra iordning då lavarna är ganska smutsiga, känns inte som att tvätta räcker men jag har ej tatt tag i detta ännu. Men ska man kanske slipa ner dom och behandla med olja? Vilket är bästa sättet att få lite "ny-känsla" eller iaf "fräsch-känsla"?

Mvh andreas
Om det inte är svårt att ta bort sittbrädorna i lavarna så blir det inga stora pengar att byta ut dem mot nya och då blir det bara ditt "ändavtryck" vilket också kan kännas fräscht.
 
Robster; Köp minst 6 av varje så att du kan ha en omgång i tvätten och sedan blir det till att brodera som avkoppling i bastun ;)
Ett tips; tvätta dem en första gång i 60grader så att du minimerar risken att de ska färga av sig.
 
AndersS skrev:
Robster; Köp minst 6 av varje så att du kan ha en omgång i tvätten och sedan blir det till att brodera som avkoppling i bastun ;)
Ett tips; tvätta dem en första gång i 60grader så att du minimerar risken att de ska färga av sig.
Hej Anders,

Du har helt rätt. Jag kommer att köpa dubbla uppsättningar (=8st). Brodera kommer inte att hända kan jag lova. =) Har hittat några som såg ok ut och som var gjorda i Lin (betydligt bättre slitstyrka och blir inte så blöta/kladdiga av svett) här... http://www.bastukallan.se/Bastu/Lavduk-sittskydd/View-all-products.html
Dessutom använder jag aldrig kläder, sängkläder eller handukar överhuvudtaget utan att tvätta dem först. Såg ett program om vad som tyger behandlades med för att klara transporten från tillverkningsplatsen till försäljningsstället och sedan dess är det fetkört att sätta på sig något kan jag lova.

//Rob
 
U
Även om man har väldigt olika sätt att basta handlar allt om att aldrig låta svett torka in i träet. En enkel väg är att skura lavar/ryggstöd med rotborste under rinnande varmvatten efter varje användning, tar en halvminut och håller bastun fräsch och luktfri till tidernas ände. Då behövs heller aldrig några rengöringsmedel. Att avsluta med att skölja och raka av golvet är självklart.

Tyvärr är mängder av basturum byggda så idiotiskt att man inte kan använda rinnande vatten och då är det näst intill omöjligt att hålla fräscht i längden. I det läget får man försöka plocka ut och skura lavarna regelbundet, om det går.
 
lappmarre skrev:
Även om man har väldigt olika sätt att basta handlar allt om att aldrig låta svett torka in i träet. En enkel väg är att skura lavar/ryggstöd med rotborste under rinnande varmvatten efter varje användning, tar en halvminut och håller bastun fräsch och luktfri till tidernas ände. Då behövs heller aldrig några rengöringsmedel. Att avsluta med att skölja och raka av golvet är självklart.

Tyvärr är mängder av basturum byggda så idiotiskt att man inte kan använda rinnande vatten och då är det näst intill omöjligt att hålla fräscht i längden. I det läget får man försöka plocka ut och skura lavarna regelbundet, om det går.

Så sant så sant! Rotborste kommer att tillhöra inventarierna i min bastu och kommer tillsammans med rinnande vatten att vara det näst sista jag gör i bastun innan badandet är klart. Det sista är att ta gummirakan och dra bort allt vatten på golvet till spygatten. =)

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.