Hej,
har sett frågor om Harvias vedeldade ugnar på forumet men inte hittat svar från någon som har använt dem en tid.
Jag funderar på att köpa Harvias 20 ProSteel, dvs den i rostfri plåt. Min fundering är hur den ser ut på utsidan efter en tids användning, blir ytan missfärgad och ful eller håller den sig blank och snygg med normalt underhåll och utan att man måste ligga med putstrasan i timmar efter varje bad? :)
 
  • 27020004_rdax_250x370[1].jpg
U
Under de förhållanden som råder runt en vedeldad ugn är det alltid svårt att hålla hundraprocentig finish. Eldar du hårt kan ytan också missfärgas permanent.

Så var det dags för ett par varningar. Elda hårt får man nämligen inte göra med Harvia, trots att det är exakt vad man gärna gör i en bastu. Då smälter det underdimensionerade rostergallret och det går *aldrig* på garantin. Btdt.

Vidare är mitt förtroende för Harvia inte så stort längre. Se min ugn, installerad juni -04, bilden tagen april -08. Står som synes i en riktigt gammal bastu men byggnaden har vattenledning från borrad och kontrollerad brunn, dvs det har aldrig använts sjövatten någonstans...

harvia.jpg

Även om det ser så ut är inte plåtkvaliteten i den papperstunna manteln det stora dilemmat. Själva ugnen verkar inte byggd i ett dugg bättre plåt, bara grövre, och håller på att falla i bitar också den. Utöver det självklara irritationsmomentet med en livslängd på max fyra år har det inte varit så roligt att städa berg av rostflagor på bastugolvet från år två och framåt. Hur flashig den rostfria manteln på nyare ugnar än är kommer det inre att rosta på samma sätt. Jag har aldrig sett något liknande på våra tidigare ugnar i samma bastu och kan mao knappast rekommendera Harvia.
 
:eek: Det där var det absolut värsta jag har sett - vad gäller bastuugnar iaf...!!!

Det verkar ju helt sanslöst om kvalitén är så dålig. Även om din ugn rent designmässigt är en något äldre modell så är det väl inte alls säkert att själva godset i ugn eller mantel har förbättrats på de nyare modellerna. Hur är det ens möjligt att det kan rosta så mycket utan saltvatten på bara fyra år? Har du använt bastun och/eller "vattnat" extremt mycket?

Men det kanske är samma sak med bastuugnar som med det mesta annat, man får det man betalar för, är det billigare så är det ofta sämre...
 
U
Tyvärr talar inte mycket för att själva innerugnen ändrats på senare modeller. Redan när jag köpte hade de modeller med glaslucka och/eller rostfri mantel baserade på samma inkråm. Gissa om jag är glad att jag inte la extra pengar på sådant nu när det är skroten nästa.

Och ja, vi har liksom våra gäster fascinerats över rosttempot. Användningen är i mina ögon helt normal, kanske 15-20 ggr/år som allra mest. Jag har svårt att se att kastmängderna skulle spela in, ugnen och bastun torkar ju hur som helst på nolltid efter varje användning. Vi har dessutom en stor vedeldad vvb stående direkt bredvid. Tio gånger så gammal, ungefär lika grovt gods som Harvians innerugn men fortfarande bara ytrostig. Våra tidigare ugnar har stått ett tiotal år vardera men inte bytts pga rost utan av olika skäl som effekt, funktion och utseende. Vattnet är som sagt testat, "normalt" och har heller inte påverkat andra järndelar på fastigheten.

Jag kan faktiskt inte se annat än att stålkvaliteten måste vara under all kritik. Men man kan ju alltid, för alla andra Harviaköpares skull, hoppas att det bara handlade om en extremt dålig batch just vid tidpunkten.

När det började rasa ugnsdelar på allvar för ett par år sedan övervägde jag f ö självklart att ta upp en diskussion om goodwillbyte med Harvia. Kom dock fram till att jag inte vill ha sådan skit i bastun igen, om de så åkte ut och bytte åt mig. Har i stället letat efter helt rostfria alternativ, t ex:

http://www.belba.net/?page=5&id=1&PHPSESSID=22ffc0e7daa6f48cb7822eb1eb8b2faa

Ser bra ut men jag vet ingenting i övrigt om företaget eller ugnen. Den som känner till fler alternativ helt i rostfritt får gärna tipsa.
 
Hehe sådär illa har aldrig bastuugnarna hos mina föräldrar blivit, de har haft flera olika Harvia. Nu har de två med glaslucka, en bastu i källaren och en utebastu. De badar ungefär varannan dag i källaren på vinterhalvåret och ute på sommaren. De senaste ugnarna är nog 3 år och 10 år gamla tror jag.
 
WTF!! Det där är ju för sjutton ingen ugn lägre. FeO hög möjligtvis. Tråkigt för dig men stort tack för att du la ut bilden så övriga här får en chans att fundera extra!
Vad säger Harvia själva om detta då? Borde inte de känna lite för att åtminstone ge dig ett rent superpris på en ny (även om du sannolikt inte tar ens ett sånt erbjudande)?

//Rob
 
U
Harvias inställning har jag som nämnts ingen aning om. Och ugnarna kostar kaffepengar så det här handlar mer om olägenheterna med skräpet i bastun och arbetet med ett alldeles för tidigt byte. Ett golv i känsligare material hade dessutom sannolikt blivit förstört av rosten.
 
Förstår att du inte vill ha Harvia igen med den erfarenheten, tack som sagt för att du delade med dig av bild och info, det blir till att allvarligt överväga val av spis för min del om de redan efter några år ser ut som om de har legat på Döda havets botten sen andra världskriget...
Synd eftersom jag inte bara har tittat på pris utan även tycker Harvias ugnar har en rätt snygg design.
 
Jag har en gammal kraftig pjäs på landet som jag har tänkt byta ut förr eller senare. Den är säkert 25 år gammal eller mer, men den håller ihop fortfarande. Jag har faktiskt tittat en del på Harviaugnar, men nu känner jag mig rejält avskräckt.

En rostfri ugn är aldrig fel. Den som refererades till ser ut att vara en prototyp. Frågan är om den är typgodkänd?

Annars finns det ugnar från Misa som jag har uppfattat som kvalitetsugnar. Det kostar givetvis mer än Harviaugnar men de lär hålla mer än 4 år.

http://www.bastupunkten.se/bastu huvudsida 06-1.htm
http://www.bastupunkten.se/broschyrer/misa 11205 och 11305.pdf
http://www.bastupunkten.se/bastu/misa bastuaggregat modell 1965.htm
 
Det var för jävligt hur den såg ut!
Att det ens är möjligt att det skall kunna bli så illa efter en så pass kort tids användande. Ser ju snarare ut som den skulle ha legat i diket några vintrar intill en väg där vägverket vräkt ut salt...
Skulle vara väldigt intressant att veta om det är vanligt förekommande att den modellen blir att se ut så efter en tids användande. Om så är fallet hur de då kan lyckas sälja fler ugnar...

Är du inte sugen på att kontakta dem för att höra vad de har att säga alt ta med ugnen in till återförsäljaren och höra vad du kan få i inbyte...

Har själv precis köpt en Tylö KL 20, inte installerad än. Hoppas att den håller högre kvalitet än så!
 
Hampe skrev:
En sån här kanske... inte så mycket som kan rosta iaf :)
[länk]
Den där är riktigt schysst och prisvärd tycker jag, men när jag pratade med bastubutiken i höstas skulle han sluta sälja dem och han hade inga kvar som inte var för väggenomföring tyvärr. Jag har kollat runt men inte hittat någon annan ÅF för Stoveman. Tips på var man kan få tag på Stoveman mottages tacksamt!
Bastubutiken har en annan variant på samma tema från Narvi men den har en helt annan prislapp...:(
 
U
Det verkade vara en och annan som intresserade sig för rostiga Harvia så jag passade på att ta en ny bild när jag började elda nu ikväll. Eftersom ugnen har öppnat sig lite mer sedan senast :-/ är det lättare att se vad jag menade med att också själva innerkaminen rostar utav bara ***:

harvia2.jpg

När jag la upp länken till tillverkaren av rostfria ugnar (Belba, inlägget från 20090115 ovan) passade jag också på att maila dem några enkla frågor om pris, leveranstid och referenser. Inget svar hittills så det är nog bara att leta vidare.
 
Damn, kan ju nästa tro att det är väldigt salt vatten i den där brunnen hehe.
 
Hahaha. Varenda gång jag kollar tråden så häpnar jag över hur den kan rosta så jäkla fort! Den är verkligen svinigt rostig. Hoppas du hittar en ny till bra pris som håller bättre.

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.