Hej mina vänner!

Kommunen ringde idag och ville köpa en bit av hustomten. Den går som en spets. Nu ska de bygga en utfartsväg från en byggnad och vill dra den över spetsen, tydligen. :surprised:

Nu är min fråga vad vi bör tänka på? Måste vi sälja? :confused: Jag sa att vi ville ha mark åt ett annat håll som ett byte men det var nog svårt sa han.

Jag kan inget om detta och ska dit på fredag eftermiddag för diskussion och är glad för minsta lilla åsikt, råd eller vad som i frågan!

Tack på förhand :)
 
Finns det bytesmark? Om så är fallet, ta i rejält från början, då är det förhandlingsbart? Finns det någon annan fördel som du kan tänka dig, ex. någon anslutningsavgift, förtur i någon kö eller liknande. Var mycket tydlig med att du vill ha en viss markbit. Tänk på att handläggaren på kommunen är proffs och har med tjuriga medborgare att göra dagligen. Du måste stå på dig, annars kör kommunen över dig.

Man kan inte stoppa kommunen. Däremot kan man förhala, så det kanske blir ointressant. Så länge köpekontraktet inte är undertecknat, är det du som har bollen.
Kommunen hatar att driva process (expropiering= tvångsinlösen).

Ett tips inför fredagen är att du imorgon ringer till handläggaren och ber att få flytta mötet, eftersom din juridiska kontakt inte kan komma med så kort varsel.
Allt för att förhala.

Om det slutligen verkar som du blir lurad och inte får gehör för dina önskemål. Dra dig inte från att kontakta en advokat.

Lycka till !!
 
Tack för informationen och de goda råden!

Det finns mark som gör vår tomt mindre spetsig som de borde kunna byta. När jag föreslog det på telefonen så lät han, lite mystiskt "hmmm mnjäe, det blir nog svårt..."

Men jag ska försöka kräva det direkt från början, och ta i lite :)

Tack än en gång!
 
Kommuner tenderar att köra över privatpersoner titt som tätt. Ibland av ren okunskap eller brist på ork, men ibland medvetet.

Däremot kan de vara lite mer medgörliga om man redan från början går ut och uttrycker en vilja, särskilt så de förstår att det inte låter sig göras så enkelt. Långbänken på väg mot expropiering vill de ogärna ta (även om det finns lokala rötägg med storhetsvansinne också).

Att byta till sig en bit mark på det viset låter väl som ett rimligt alternativ som de kunde köpa.

Att skjuta upp mötet låter inte heller fel.

Blir roligt att höra hur det går!
 
Tack tack

Jag ska skriva här sen hur det går!
 
Hej

Ok, nu har jag pratat med han. Jag sa att bytesmark var det enda vi kunde tänka oss, annars skulle de få driva det vidare. Då var de villiga att byta för att annars tar det för lång tid erkännde dem.

Ytan vi får blir större. :) Sedan så gick de med på att plantera en valfri häck runt HELA våran trädgård som extra bonus! Vi är faktiskt riktigt nöjda :D.

Tack för de goda råden, de var grunden till allt!
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Då får man gratulera till klippet! :)
 
Riktigt roligt att höra.
Grattis!
 
Skönt att det fungerade så! Man kan ju känna sig rätt maktlös när man får kommunen på sig!
 
Hoppfull tråd detta. En häck runt tomten, bytesmark och ersättande träd låter som en bra plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.