Jaha, å har jag kommit så långt att det är dags för nya ytskikt i min hall. Golvet har jag plockat fram under olika lager, bla plastmatta, och slipat så nu har jag ett vanligt brädgolv.

Det var lite fult skarvat och en del skarvar hade blivit alldeles för breda osv, så jag bestämde mig för att foga golvet. Nu är det som sagt dags att göra något åt ytan och tillverkaren av fogmassan rekommenderade täcklasyr som det enda som skulle fästa och se bra ut.

Någon som haft täcklasyr till ett golv? Finns det speciell lasyr till golv eller är det samma som man har till utefasader?

Är den brytbar i alla nyanser?

Jag vet som ni märker ingenting om detta.,,
 
Det är inte täcklasyr som man använder ute till fasaden. Jag antar att det är någon form av golvbets som dom du pratat med menar. Den finns nog endast i begränsat utval av kulörer. Annars kan du ju använda dig av vanlig träbets och sedan lacka tre ggr ovanpå för att få en fin slityta.
Det kan ju också vara så att det är en golvfärg som dom menar och då blir det en heltäckande färg som du målar på.

Om du inte redan har varit på färgaffären så kan du ju åka dit och prata med dom så förklarar dom lite om hur du ska gå tillväga och vad det finns för olika alternativ.
 
Nej, han sa uttryckligen täcklasyr och upprepade det flera gånger. Just för att det var det enda som skulle kunna fästa på och täcka fogmassan då den är ljusare än det färdiga golvet ska bli.

Jag ska inte ha något heltäckande, utan man ska kunna se ådringen i träet. Och så ska det vara mörkt, nåt i stil med ebenholts som jag hittade på nån hårdvaxolja som tyvärr itne fäste på fogen.

Jag ska till färgaffären i slutet av veckan, men ville bara ha lite bakgrundsinfo från olika håll. De i affären är ibland så inriktade på det de tycker är bra att de inte gärna vill sälja något annat, trots att det är vad som funkar för mig. Skumt.

Och vad är det man använder till fasaden? Kan man inte ha lasyr där? Vad är då skillnaden på täcklasyr och annan lasyr?
 
Täcklasyr är en heltäckande färg där man bibehåller träets struktur.
Lasyr är en transparent färg som också bibehåller träets struktur och ådring, men den är inte heltäckande som en täcklasyr är.

Ådringen i träet kommer du inte kunna se om du lägger på en täcklasyr. Har faktiskt aldrig hört talas om en täcklasyr för golv. vad var det för typ av affär som du besökte och vad är det för fog du har använt?
Bets och lasyr har en tendens till att inte fästa på fog. Det är helt rätt att du inte ska ha det då, men täcklasyr...? Var det en golvaffär du var inne i?
 
Täcklasyr är som namnet säger täckande, lasyr är tunnare och låter träets ådring framträda mera. Tror jag! Jag har använt båda utomhus :)

Jag Googlade på täcklasyr för inomhusbrku och det finns!

T ex Landora snickerilasyr Vattenburen halvblank lasyr för inomhuslasering, Liva lasyrlösning Dekorfärg för inomhusbruk, kan blandas med väggfärg för att uppnå olika effekter.
Och det finns troligen flera fabrikat...

Men jag har inte hittat någon avsedd för golv
 
Så här ligger det till.

Nordsjö Ide och design är min vanliga färgaffär. Jag var där och skulle köpa fog till mitt golv men de hade bara vit just då, så jag åkte till bygghandeln där jag visste att de hade riktig golvfog i rätt färg. Jag hade ännu inte bestämt mig för vilken kulör det färdiga golvet skulle ha så jag tog en fogmassa som matchade träets nyans. Casco FloorSeal Golvfog heter den.

Jag fogade mitt golv och tyckte att allt var frid och fröjd eftersom jag läste på förpackningen till fogen: "Övermålningsbar: Efter 1-3 dygn med oljor, lacker coh färger för golv."

Sedan gick jag till färgaffären och ville ha någon sorts ytbehandling till mitt golv. Vi funderade och kom fram till att något ebenholtsliknande, ganska mörkt kan vara bra, så vi köpte de personalen rekommenderade och gick hem. En hårdvaxolja som när jag började lägga på den visade sig inte kunna fästa på fogen alls.

Jag blev frustrerad och såg allt mitt arbete med golvet helt i onödan, så jag skickade ett mail till tillverkaren av golvfogen. Jag blev uppringd av person som sade sig kunna detta och jag berättade hur det låg till. Han sa mycket bestämt att en täcklasyr är det jag ska använda. Jag har inte varit och lämnat tillbaka hårdvaxoljan och pratat med de i färgaffären, men det blir till helgen.

Just nu är jag mycket förvirrad och vet inte riktigt vem jag ska lyssna på. Kanske skulle jag aldrig rört golvet från början, kanska skulle det varit bättre att leva mitt liv med en gammal plastmatta i hallen..?
Mycket långt och virrigt det här, ja. Men det är så det är i min hjärna just nu.
 
Jag föreslår att du först målar fogen med en heltäckande liknande ebenholzbetsen fast i golvfärg, sen när det har torkat så lägger du på betsen som du gillade. Men då bara på trät inte på fogen. Då har du ju bara lite kulörskiftningar i fogen, men det hade du fått ändå. Och vips så har du fått ditt golv som du ville ha det.
 
Tack för hjälpen!
 
Inga problem... Hoppas det blir till belåtenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.