Hej!

Vi funderar på att köpa ett hus med platt tak, men som tur är har det "ganska stor lutning" och utvändiga hängrännor. I början av 90-talet byttes takpappen av fackman och vad vi kunnat se är det inget fel på det i nuläget (har ej besiktigat än).
Har skummat Internet men hittar inga direkta riktlinjer på hur ofta ett platt tak behöver bytas ut?
Det är i dagsläget belagt med takpapp. Fick ett tips att byta till plåt, men det är ju bara vattenavvisande, medan ett rätt lagt papptak är vattentätt?
Många säger också till oss att skrota taket och bygga sadeltak istället, men vad kostar inte det? (Huset är 100 kvm stort)
Vi tänkte göra en värmefotografering av huset för att se hur mycket värme som läcker ut genom taket. Har inte varit uppe på vinden och vet inte hur mycket isolering där är, men eventuellt kommer det bli fråga om att tilläggsisolera. Eftersom detta kommer sänka temperaturen på vinden är vi rädda för att fukten från bostaden ska kondensera och orsaka mögel. Är det någon som vet vad det kostar att få vinden fuktsäker? Är det något en händig kan utföra själv?

Hade varit underbart om vi kunde få lite tips och svar på våra funderingar!

E&Tis
 
Redigerat:
Hur har det gått?

Är intresserad av samma frågor .särksilt det där med isolering vind/värmeförlust.


Har likadant hus/tak idag och har kollat sadeltaks alternativet men,,vi la genast ner de tankarna pga kostnad...inte försvarbart med 350-450000:- mellan tummen och pekfingret som hantverkare/firma vi hade här sa.
 
Takpapp håller i runt 20 år. Kanske lite längre. Finns takpapp som är testad för och klarar en meter vattenpelare i noll graders lutning. Kostnaderna varierar men räkna 150:-/kvm inkl. material och arbete.
 
Jag skulle nästan vilja dubbla den siffran till 40 år om det är rätt gjort.
 
plåt är inget att tänka på om Ni har tak lutning under 10 grader...
pappen skulle jag säga 40-50 år som den kloka Jocke Mejsel sa...
Sen finns det varianter på papp,gummi och plåt där plåten är rent estetisk och pappen samt gummit behovet..
 
Pappen ligger nog kvar 40-50 år, och är rätt fräsch om den ligger som underlagspapp under takpannor, men papp som ytbeläggning håller inte så länge. Jag är uppvuxen i ett hus med låglutande papptak. Vart tionde år brukade det bli så allvarliga läckage att det motiverade en total omläggning.

Idag är materialen bättre, har själv sånt tak över garaget. Det har legat 12 år och det är snart dags att lägga om. Solen käkar upp taket på sommaren, och vintern gör sitt till med bla frostsprängning.

Min gissning är 15 års livslängd idag.
 
15 års garanti lämnar de flesta takfirmor och jag har varit på tak som lagts för 20 år sedan som fortfarande håller och tätskikten är bra mycket bättre nu förtiden så hållbarheten är längre. Görs det rätt ska det hålla och skifferbelagd matta (som de absolut flesta fabrikaten har) skyddar väldigt bra mot solen så länge man inte är uppe med högklackat och dansar på sommaren. Har man dessutom en SBS-matta så klarar den vintern väldigt bra då den inte är alls lika styv som APP-mattor.
 
Om taket bara håller 15 år så är det antingen fel utfört eller någon billig variant av papp.
 
Det är ju inte själva takpappen som ger sig först, utan anslutningar runt skorsten, avluftningar och tillskärningar tex vinklar, hörn mm).
 
Alltså fel utfört.
 
Precis är det rätt utfört runt dom olika hinderna på taket ( skorsten, avluftningar) och dylikt så håller det upp mot en 40-50 år. Dom vi lägger papptak åt ,Trelleborg waterproofing ger ju 10 + 5 års garanti på materialet och vi på arbetet. Enligt dom på labbet där så håller dom nya papptaken (SBS) mer än 50år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.