Hej!

Vi har precis köpt vårt första hus, (1½ plans, byggt 1982) och försöker hitta ett bra försäkringsbolag.

Det är MYCKET information att gå igenom, och undrar om någon kan rekommendera ett försäkringsbolag med bra villkor.

Vi har sonderat lite, och tittat på bl a Swedbanks villaförsäkring, och på Trygg-Hansa. Det skiljer ca 1500 kr/år mellan dessa. Men med ganska lika villkor?

Vad är "rimligt" att betala per år?
 
Jag valde länsförsäkringar för min villaförsäkring. Av de bolag som jag har haft att göra med är de helt klart bäst, och det tycker jag är viktigt för hemförsäkringen. Bil, hoj mm har jag där det är billigast, vilket inte är länets.
 
Har folksam, Insplanet fick fick hicka när jag sa vilken premie jag hade, den billigaste de hittade var nästan dubbelt så dyr.
 
Folksam jag med. hade bra mycke billigare på allt där jämfört med vad insplanet kunde erbjuda så de bara tacakde för sig och la på... hehe
 
Naturligtvis har premiens storlek en viss betydelse, men, det viktigaste är trots allt vem som betalar mest om olyckan är framme. Även om jag har en fullvärdesförsäkring får jag inte full täckning. För några år sedan gjorde Privata Affärer en jämförelse mellan olika försäkringsbolag (med samma förutsättningar).
Bäst i denna jämförelse placerade sig Folksam. Hur det förhåller sig i dag vet jag inte, men man får alltså inte bara stirra sig blind på premien. Jämför, läs det finstilta.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Det är faktiskt Insplanet duktiga på att tyda, de vet oftast om vilka som har bra villkor o.s.v. så jag brukar sluta med de efter jag har ringt runt till de bolag som de inte samarbetar med först.
 
Jag försökte med Insplanet, men de lyckades inte hitta någon försäkring alls till mitt hus.

Istället så blev det Sockenbolagen, eller Dina Försäkringar som de heter i sitt rikssamarbete. Små aktörer med råkoll på lokala förutsättningar. Förra året fick vi 10% återbäring av de betalade försäkringspremierna som ändå var 30% under vad Länsförsäkringar kunde erbjuda.

Jag ser också en fördel i att pengar stannar på "hemmaplan" och att det finns ett kontor lokalt med människor som man kan prata med. Det räcker inte med att det kommer en aktör som är marginellt billigare än det jag har idag.
 
Vi tecknade hos Folksam enbart för att jag har hemförsäkringen där genom facket, sedan blev det en minibonus om jag flyttade bilen dit också.

Hemförsäkringen på samma ställe innebär ju en självrisk om nåt skulle hända istället för 2 olika.
 
Jag har If. Helt överlägsna villkor. Kollade runt vid senaste årsförnyelsen och de var 800 kr billigare än Länsförsökringar.
 
ingetnamn,

När du som ny användare ger referenser måste din profil vara korrekt ifylld. Det är ett av de verktyg vi moderatorer använder för att verifiera äktheten i dina inlägg.

Personuppgifterna syns inte för vanliga medlemmar.
 
ingetnamn skrev:
Jag har If. Helt överlägsna villkor. Kollade runt vid senaste årsförnyelsen och de var 800 kr billigare än Länsförsökringar.
att if är billigare beror på att du har svårt där att få ut ersättning vid e,v skada.
snackade med konsument rådgivare ( anger ej på vilken ort)och dessa sa att if är väldigt svåra vid sådant.
personligen har jag vesta,trots jag jobbar hos konkurrent.
 
Jag kan inte hålla med om If. Jag har aldrig haft några bekymmer med dem. Har ingen aning om de är dyrare eller billigare än andra men de har varit väldig schyssta när olyckor inträffat och det är för mig det viktigaste, att det fungerar när det skiter sig.
 
För mig är Sveland billigast... sparade 1000:- på huset och 800:- på bilen genom att byta från IF..! Har däremot ett annat hus som står kvar hos If för det ska säljas, men även på det är Sveland 800:- billigare... (beräknat på årspremie)

R.
 
är man fackansluten så har man troligen en kollektiv hemförsäkring via folksam.
då blir villan snor billig.
mycket att tjäna där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.