Hemmakatten
Ja, hur gör man om man vill spela in telefonsamtal både till fasta nätet (trådlös telefon) och till mobilen. Vilken utrustning krävs? Och hur enkel är den att använda? Typ, "nu ringer X, nu vill jag spela in, plugga in kabeln" eller är det mer avancerat?
 
En del mobiltelefoner har en funktion för att spela in samtal. Kolla i instruktionsboken.
 
Var det inte så att analog inspelning var godtagbar som bevisning även om man inte upplyste den man spelade in men digital inspelning inte var det. Dvs mobiltelefon, fickminne ej godkänt, bandspelare godkänd.?

Edit 1 minut för sen....Han kom med plogen och körde över mig.
 
Det där med att de särskiljer analog och digital inspelning visar ju bara på hur insnöade reglerna är. Att de inte riktigt har hajat verkligheten. Ska det vara för att det anses möjligt att redigera det digitala medans det analoga skulle vara omöjligt att redigera? Bull.

Skulle det vara jag som har behov av att spela in samtal så skulle jag göra det direkt in i datorn för att lätt kunna välja ut de samtal som jag är intresserad av och lätt kunna kasta resten. Har jag senare behov av att använda samtalet som "bevis" så är det ju bara att spela in det på band och hålla tyst om att det någonsin har varit digitalt.

Så var det med de reglerna ;)
 
Hemmakatten
Allmänt sett är jag nog ganska smart, men jag har partiella, grava problem att förstå vissa områden... dit hör el och elektronik...

Jag förstår lagstiftningen, tack för länken!, att man får spela in på bandspelare och inte digitalt. En bandspelare är alltså i det här fallet typ en kassettbandspelare, nån gammal SOny Walkman eller nåt man har liggandes. Digitalt innebär ett sånt där fickminne. Nu är det förstås så att jag har ett nytt fickminne (sen i höstas) men ingen gammal kassetbandspelare.

It-snubben länkade till två produkter. Förstår inte riktigt hur de skall pluggas in. Den översta, skall den pluggas in i telefonjacket?

Jag har en trådlös telefon, ganska ny, köpt på rekommendation här på forumet, en Siemens Gigaset SL37H. Förstår fortfarande inte vad jag kopplar och var. Mobilen är en avlagd från maken, en gammal hopfällbar Sony Ericsson. Hur kan jag spela in om det ringer på den?

Vet inte hur pass laglig man måste vara. Men inspelningarna kan tänkas komma att användas som bevis framöver.
 
Från teknikmagasinets hemsida

1: För att koppla in Tele Taper 1, dra ut telepluggen från väggen på den telefon du tänkt lyssna av, Koppla sedan in telesladden från Tele Tapern i det medföljande dubbeljacket(vita gristrynet) och tryck in det i telejacket, sätt sedan tillbaka telefonens jack utanpå.
2: Anslut sedan teletaperns bägge metallkontakter till bandspelaren, stora kontakten skall anslutas till bandspelarens ”extern mic” ingång och den lilla till bandspelarens ”remote” ingång (finns ej på alla bandspelare), flytta sedan ”Play/Record” knappen till läge ”Record”. Om du använder vår bandspelare (art 150001), och har anslutit ”remote” kontakten och tryckt ner play/rec så skall den starta automatiskt så fort du lyfter luren, för att sedan stanna när luren läggs på. Om en annan bandspelare används så måste den startas manuellt.
3: När Ni skall spela upp bandet, flytta knappen till läge ”play” och spelar därefter upp bandet som vanligt.
Obs!
Notera att den röda lampan ej kommer att lysa konstant utan endast blinkar till sporadiskt, den modularhona som finns på själva Teletapern skall inte heller användas. Dessa används endast i det amerikanska telenätet.
***Om linjen bryts när dubbeljacket (vita gristrynet) kopplas in i väggjacket så måste det skruvas upp och ”byglas”, detta är varken svårt eller farligt, det enda som krävs är en liten stjärnmejsel.***
För att bygla, gör följande:
1. Skruva loss den lilla stjärnskruven som sitter mitt på dubbeljacket och ta loss toppkåpan.
2. Inuti finns sedan 4 st olikfärgade kablar som sitter fastskruvade på varsin skruv.
3. Lossa försiktigt skruven till den gröna kabeln, vrid sedan den gröna kabelns kabelsko runt sin egen axel (skruv) tills att den ligger emot den gula kabelns skruv så kontakt mellan metallblecken uppstår, skruva sedan försiktigt fast skruven igen. Gör sedan samma procedur med den röda kabeln och svarta kabeln på andra sidan. När allt är klart så skall dom två vänstra skruvarna vara i kontakt med varandra och samma sak gäller med dom två högra skuvarna.
4. Skruva sedan fast kåpan och koppla in den till väggjacket igen.
Om du inte önskar göra detta själv, ta med dubbeljacket till butiken så hjälper persona
 
it-snubben skrev:
Det där med att de särskiljer analog och digital inspelning visar ju bara på hur insnöade reglerna är. Att de inte riktigt har hajat verkligheten. Ska det vara för att det anses möjligt att redigera det digitala medans det analoga skulle vara omöjligt att redigera? Bull.
Grovt OT!

Visst kan det verka märkligt men jag tror att man har tänkt så här:

All databehandling av information som kan identifiera en person faller under PuL och då ramlar digitalt lagrade samtal in här också. Sen tycker jag att man kan argumentera om hurvida en bandspelare, typ DAT, eller ett digitalt fickminne kan anses vara en maskin för behandling av personuppgifter. Gränsen borde rimligen gå vid lagring i en dator där behandling typ identifiering och sortering av inspelade data kan göras. Förmodligen har man väl sagt att för att slippa diskussion så omfattas all digital lagring av PuL. Mina 50 öre...
 
Jo, det är ju en aspekt.

Precis som du, pefo, säger så är denna sidodiskussion OT så vi släpper den delen och koncentrerar oss på hemmakattens fråga istället.
 
Hemmakatten
Tack för utförlig instruktion! :) Möjligtvis kan jag få maken att bygla. Han ÄR faktiskt elektronikingenjör, men jobbar JÄMT och är aldrig hemma och när han är hemma jobbas det på huset. Detta lilla problem jag har nu och där jag känner att det är viktigt att dokumentera/spela in har jag inte riktigt velat ta med honom. Det är än så länge inte så allvarligt.

Vi har nyligen haft problem med en "switch" (heter det så) som sitter i första jacket och skall fördela ADSL och telefon till rätt ställe. Finns det risk att det kommer att bli problem om man kopplar in denna lilla avlyssnardosa också i samma jack? ellar kan man flytta telefonen till ett annat jack?

Och hur gör man om man vill spela in på mobilen? Kan inte tänka mig att det finns inbyggd avlyssningsmöjlighet i den jag har.
 
Redigerat:
Till din mobil,
Kolla hos mobiltillbehörsbutikerna, vet att det till många telefoner finns extra sladdar för att kunna koppla dem till bl.a. konferenstelefoner. En sådan sladd borde ev. gå att plugga in i mellan telefonen och ditt fickminne?
Om du har möjlighet så ta med telefonen och fickminnet in till en sån butik.
 
Det finns en del mobiler som kan spela in direkt på telefonens minne, bla ska det finnas program till Symbiantelefoner.

Vi har fri bevisprövning i Sverige, så oavsett hur du spelat in ditt samtal så är domstolen tvungen att lyssna på det, någon kan dock givetvis sedan anmäla dig för brott mot PUL, men det är kanske ringa i sammanhanget...
 
Hemmakatten skrev:
Detta lilla problem jag har nu och där jag känner att det är viktigt att dokumentera/spela in har jag inte riktigt velat ta med honom.

Hmmm. verkar som det är maken du tänker spela in ;)
 
Hemmakatten
Nej, inte alls. Vi är mycket lyckligt gifta.:D

Har inte kommit förbi teknikmagasinet ännu, men tänker nog köpa den där Tele Tapern. Återkommer om jag får problem. Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.