Hej,

Mitt första inlägg här på forumet! Jag har köpt en tomt i Jämtland och skall till sommaren bygga ett fritidshus har jag tänkt. Tanken är att det ska bli ett hus på 45-50 kvadrat med loft. Har inte så mycket erfarenhet men tänkte med hjälp av familj och vänner försöka mig på ett modulhus :) Är det någon som har några tips att dela med sig utav? CA-boden har jag läst mycket om och de verkar ha fått bra kritik av er som köpt hus därifrån, så det lutar kanske åt det. Men har ni fler tips på leverantörer?

/Annika
 
Har du sett Polhus? "Knuttimrade" stugor i 45 mm plank, verkar kul att montera ihop från en byggsats.

Se tex detta: http://www.polhus.se/default.asp?lang=se

Har inte byggt något själv, men är sugen på ett http://www.polhus.se/default.asp?lang=se

Dock verkar det som att du får ordna isoleringen själv om du vill ha sådan.
Det måste man förstås ha i Jämtland.

Edit:
Hoppsan! Båda länkarna går till startsidan. Klicka på Produkter i menyn för att komma vidare
//KoW
 
Redigerat:
Jag letade som du kanske har läst, efter modulhus 2006/2007
Gärna ett med loft.

Jag kollaed också på bla Bauhaus (22 och 45mm "knuttimrade") och många många andra, inklusive riktiga timmerhus.

Det slutade med CA-boden av olika skäl.
- Dels var dom billiga, men hade bra kvalitet.
- Leveransvillkoren var rimliga.
- Dom hade loftlösning (inkl förhöjd takvinekl - vilket jag tyvärr pga bygglovet inte kunde utnyttja till slut)
- Dom levererade stomme (med ev tillval) men planlösning/inredning kunde jag göra själv.
- Och inte minst så var Christer mkt bra att ha att göra med (även om han under en period var svår att få tag på - leveransen var det dock inga problem med)

45mm "timmerhus" rekommenderar jag inte. De demohus jag tittade på var mer som förvuxna lekstugor än som riktiga hus. Inte bara pga tunna plank, men spik/skruv osv kändes också underdimensionerat.

Skall man välja en "timmerlösning" så skall du göra det på riktigt med minst 70mm (minst 95mm för att inte behöva isolering, gärna minst 120mm om det skall vara "vinterbonat" enligt dom som kan detta) tycker jag.

/K
 
Jag skulle satsa på ett knuttimrat hus, 6 " , det blir en fantastisk miljö som du inte ångrar. Dalaknut, topp/rot, handbilat, stryk med järnvitriol, håller i generationer. Lycka till / Knut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.