bjarne1 skrev:
Jag har en Bosch som är suverän, och min bror hade en bosch i 10 år med 2 tvättar om dagen innan den gav upp.

Att betänka, en "lågpris" bosch är ofta inget bra köp, medan en dyrar enligt mig är kanon.

Inget märkes billigare modeller ska man köpa, inte ens miele's.

Sen är ju även elektrolux mellan-dyrare modeller bra, medans deras billigare ren skit.

SÅ lägg inte 4-5 tusen, då får du inget bra. Och tänk på att ett märske kan ha samma maksin i olika finessrika utförande som gör att det skiljer 2000 på dom fast allt viktigt är samma.
Behöver man en 15min program? Måste låsbygeln vara i plåt?
osv...
Den vi kollat på ligger på 10 000 kr.
 
Jag har en svart Cylinda F24 den har 7kg tvttkapasitet.
Svart är en 500 dyrare än vit men tror pris på denna ligger kring 7000k
http://www.cylinda.se/produkt.asp?rub=36&prod=8&urub=16001&prub=95151
Fördelen med Cylinda är att de är väldigt servicevänliga, bakplåt som går att ta bort m.m. Andra har idag slutet plåtstycke vilket medför tex om lagret går slut så är det billigare att köpa 1 ny. Sen är de ju tillverkade i Sverige och det är ju särskilt bra i denna lågkonjuktu, då gör man ju 2 saker på samma gång enl. mig :)
 
Cylindas trumma är för 7 kg, men för svanenmärkning och A klassning så skriver dem 6 kg. Väljer du en svanenmärkt maskin får du även 5 års garanti. Sen är det ju inte fel att tänka på att den tillverkas i Sverige. Gynna den svenska arbetsmarknaden;-). I mitt tycke är dem helt klart de bästa maskinerna efter Miele...
 
Jag är partisk då jag är uppvuxen med Cylinda men de går och går :). Det som har varit har varit nån garantiåtgärd och någon förslitningsdel på den äldsta tvättmaskinen. I de fallen har de dessutom haft en bra serviceorg så det har funkat bra.

Egentligen måste jag säga att de bara står där och gör sitt jobb men det är ju så en bra maskin ska vara
 
Fundera på om du vill ha en tvättmaskin med gummibälg.
Det ville inte jag.
Riktiga maskiner som står i större tvättstugor har aldrig gummibälg.

Bland maskinerna för hemmabruk har bl.a. Cylinda ingen bälg.

Vi köpte en Cylinda (kan heta Asko hos Elgiganten). Vi hade tyvärr lite otur.
Pga dålig tätning vid trummans axel så läckte vatten ut till lagret, som havererade efter att garantin gått ut. Jag ringde Cylinda och klagade.
De ville sälja en demo-maskin billigt till mig, men jag bad dem skicka en ny axeltätning och lagersats. Jag fick dem gratis, jag bytte prylarna själv (jag gillar utmaningar),
och maskinen har gått som en klocka sedan dess (april 2003).
Vi har haft maskinen i 8-9 år och vi kör den flera gånger i veckan.

/Hasse
 
Jag har en Hoover sen 2,5 år och den fungerar felfritt.

Alla märken kan strula så köp den som passar dig och din plånbok
 
Jag har denna dyra svarta Boschen men nästan lika dyr torktummlare i samma serie. Den har inte gått sönder ännu, har använt den i 2-3 månader :)

Tror/hoppas det är ett bra köp och det känns som det är kvalite (inte plastig) men det får man först reda på om några år eller förhoppningsvis 10 år.
 
Hej Patrik. Jag säljer och installerar i princip allt förekommande i den här branschen och har gjort det länge. Så här är det... Bosch tillverkar tvättmaskiner i Tyskland och inte i Tyskland. Förmodar att den där i unga år havererade Boschen längre upp i tråden inte var från tyskrike. Den modellen du tittat på tysk och det bästa du får för pengarna idag.
Cylinda har däremot en klar konkurrensfördel iom sin 5-åriga garanti på svanenmärkta maskiner, tex FT36 och FT46. Fem år är å andra sidan lagom inkörning för Boschen. :)
Vet inte vad du får för pris på Boschen men vill du ha en polare under ännu längre tid så är ju en Miele alltid bäst. Just därför dom kostar lite mer.
 
Patrik_Hed skrev:
Okej, men ska man se det som att de hade ren otur eller att man ska avstå från en Bosch? Bosch är väl ett bra märke?

//Patrik
Bosch var ett bra märke. Nu bör man avstå. Detta enligt Bosch egna tekniker.
 
Pettol skrev:
Bosch var ett bra märke. Nu bör man avstå. Detta enligt Bosch egna tekniker.
I fyra av dina fem inlägg (hittills) klankar du ner på Bosch och Siemens oavsett typ av vara (ex diskmaskin och ugn)
Varför då? Vad har du för erfarenhet eftersom du känner dig manad att såga så totalt?
Det skulle kunna ge dig lite tyngd till påståenden såsom "lågkvalitetsmärke" och "jumboplats".
 
Om du ska ha något som fungerar så är det Miele som gäller. Jag ångrar att jag inte köpte en Miele när vi köpte ny tvättmaskin. köpte en skitmaskin som heter Cylinda.

Jocke
 
Hejduk..tig skrev:
I fyra av dina fem inlägg (hittills) klankar du ner på Bosch och Siemens oavsett typ av vara (ex diskmaskin och ugn)
Varför då? Vad har du för erfarenhet eftersom du känner dig manad att såga så totalt?
Det skulle kunna ge dig lite tyngd till påståenden såsom "lågkvalitetsmärke" och "jumboplats".
En person med en agenda... :rolleyes:

Nykomlingar med detta beteende är inte precis värda att ta på allvar! ;)
 
Sen är det helt omöjligt att säga att "det märket" är kast eller bäst om man håller sig till dom stora.

Alla dom stora märkena har billigare och dyrare saker, tllverkade i olika fabriker osv.

Tex Miele, ligger ofta efter vad gäller finesser och storlek på maskinerna, men fråga är ju ifall man behöver alla finesser som kommer.

Våran maskin har 1600 varv centrifugring, men det kör vi aldrig på då det blir för skrynkligt, alla andra knappar använder vi inte heller, startfördröjning, extra smutsigt osv.
 
I fyra av dina fem inlägg (hittills) klankar du ner på Bosch och Siemens oavsett typ av vara (ex diskmaskin och ugn)
Varför då? Vad har du för erfarenhet eftersom du känner dig manad att såga så totalt?
Jag ber om ursäkt om jag låter kategorisk.
Men, när Bosch egna säger att kvaliteten sjunkit drastiskt de senaste åren samtidigt som Bosch av gemene man uppfattas som ett kvalitetsmärke tycker jag det kan vara på sin plats att varna.
 
Pettol skrev:
Jag ber om ursäkt om jag låter kategorisk.
Men, när Bosch egna säger att kvaliteten sjunkit drastiskt de senaste åren samtidigt som Bosch av gemene man uppfattas som ett kvalitetsmärke tycker jag det kan vara på sin plats att varna.

Mmm... Bosch/Siemens (som är samma företag på hushållssidan) ligger långt framme jämfört med konkurrenterna om vi ska diskutera kvalitet.
Det här ämnet beror till stor del på marknadens krav på lägre priser.
Så här funkar det: En person väljer ut en lämplig tvättmaskin på nätet som kostar 5995:-. Marginalerna kan ligga på 5-10% och sådan här verksamhet har minimala kostnader för utrymme och personal så vi snackar minimala omkostnader.
Denna person går sedan till STORMARKNADEN och vill ha ett lägre pris. Självklart vill dom också sälja en maskin, kanske inte för att tjäna mer än ett par ynka spänn, utan för att sno marknadsandelar från en redan hotad bransch.
Köparen tar då med sig det nya priset till fackhandlaren och upprepar proceduren... Fackhandlaren vill såklart hävda sig här, men det går inte att sänka priset ytterligare. Då får man ringa leverantören och tigga bättre netto och lova att beställa lite extra nästa gång.
Vad blir då kontentan? Jo, man bantar redan i leverantörsledet. Ska priset ned, måste kvaliteten sänkas. Grundläggande matematik. Även BSH/Siemens måste rätte sig i ledet för att överleva, men om man går till en livs levande f a c k h a n d l a r e kan man få vägledning till precis den kvalitet man önskar.
En del kanske uppfattar mitt utlägg som lite bittert, men vad ska man säga. Har blivit lite luttrad med åren när jag sett hur giriga folk faktiskt är. Folk ska bara ha, ha, ha och ha.
Men kosta får det inte göra, för pengarna ska räcka till brännvin och utlandssemester!

P.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.