Har en undran över för-/nackdelar med Falu Rödfärg med respektive utan linolja? Målar ett 1700-talstorp på västkusten och funderar över vilket som är bästa valet. Delvis har frågan dykt upp utifrån att vi målat en fasad i somras som nu har fått mögel och/eller algpåväxt vilket ju känns rätt trist - och vi funderade på om det kunde bero på linoljan i färgen?? Nån som har någon uppfattning om skillanden mellan de båda färgerna?
 
Jag tror inte linoljan ska ha någon betydelse för mögelpåväxten. Då tror jag snarare att torpet ligger på västkusten som ställer till problem samt att det varit en dålig sommar och höst.
 
Om linoljan är av dålig kvalite så tror absolut att det kan bildas mögel pga det.
 
Har du kokat själv eller köpt färdig? Färdigköpt brukar vara av sämre kvalitet generellt.
 
Om man vill minska möglepåväxten finns alltid kopparsulfat att blanda i, men inte är det snällt mot miljön.
 
Hur mycket kopparsulfat skall man blanda i?
 
Okej... jag tror inte riktigt heller på idén att det skulle vara linoljan faktiskt, men men... Vi har målat med äkta Falu Ljus, alltså inte kokat själva men heller inte köpt någon billig rödfärg på Bauhaus.

Kopparsulfat låter intressant och undrar också hur mycket och var man köper det. Vi har annars planerat att blanda i bensaltensid i färgen innan vi stryker på färgen (de redan angripna områden kommer vi att bespruta med bensaltensid).
 
Men Falu ljus innehåller väl inte någon linolja?
 
Det är bindmedlet (rågmjöl) som orsakar mögelpåväxten, när ytan blivit lite mer urlakad (näringsfattig) av regn så upphör påväxten.
På gamla rödfärgade ytor så får ju inte möglet fäste, detta händer ju nästan uteslutande på relativt nymålade ytor..
 
Precis, sitt ner i båten och ta det lugnt.
Prickarna försvinner efter första åren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.