Har tidigare läst om folk som oljat bastun med linolja alt bastuolja (vad den nu innehåller).

Pratade igår med Herdins färgverk om att olja lavar och panel i bastun men blev klart avrådd att göra det. Anledningen var att det enligt dem inte finns någon olja som klarar av de snabba och kraftiga förändringarna i temperatur och luftfuktighet. Resultatet kan bli att panelen blir flagig och ser ut som när lack torkar och flagar. Inget som jag vill ha i min bastu och hoppas över oljandet...

Herdins hade även fått i uppdrag av Tylö att ta fram en olja som klarar av förändringarna i temp och luftfuktighet i en bastu men har ännu inte någon produkt som fungerar.
 
Linolja har jag inte hört om, däremot så har jag använt mig av Paraffinolja utan problem. Men har du ljus Asp i bastun och inte vill att den ska ta en gulare ton så ska du vara återhållsam, skulle tro att del gäller de flesta oljor.
Men om en tillverkare fått ett uppdrag av Tylö så vill man ju inte till dig säga att man kan använda andra produkter då skjuter man ju sig själva i foten och sin nya produkt.
 
  • Gilla
Sandrak80
  • Laddar…
Ja naturligtvis parafinolja, det rörde till sig i skallen i första inlägget...

Den jag pratade med på Herdins känner jag personligen så han hade nog inte haft några problem att tala om i fall det fanns någon produkt som funkade (vad han kände till naturligtvis). Självklart ligger det annars mycket i vad du säger om att inte rekomendera andras produkter om man själv har en på gång.

Han sa heller inte att det blir så i alla fall men att det finns en risk. Att kommunens badanläggning, Lugnet i Falun i mitt fall, har obehandlad panel och lavar i sina bastu av den anledningen...

Jag kännde bara att jag ville dela med mig av det jag fick förklarat. Det är sedan naturligtvis upp till var och en att välja utifrån egna och andras erfarenheter och råd om man själv vill olja eller inte.
 
  • Gilla
mytom
  • Laddar…
Jag har paraffinoljade lavar sedan länge tillbaka och det funkar super. Nu är inte paraffinolja ngn lack som torkar på panelen, utan oljan sugs in i träet och sedan får man torka ev. överflöd efter inoljningen.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.