Hej

Jag vet att det funnits en tråd tidigare angående att köra varmvatten till tvätt & disk.

Nackdelen som jag förstod var att sköljprogrammen ska köras i kallvatten....

Finns det fler aspekter som kan vålla problem än det??

Jag tänkte liksom att inkommande vatten är kanske 8-10 grader men skulle inte låtsäga 20 grader vara kallt nog som sköljvatten????

jag läste på en energispar sida att en 40 graders tvätt slukar 0,6Kwh och en 60 graders tvätt 1-1,2 kwh / tvätt. i båda fallen skulle vattenförbrukningen vara 50 -65l / tvätt.

Vad skulle man kunna spara / tvätt om dT förändras med låtsäga 12 grader...???

MVH
 
Förklara? Hur skulle man kunna få varmvatten som enbart håller 20grader? Tänker du sätta en blandare, eller någon separat anslutning?
Har inte räknat på det men en del av vinsten måste försvinna i att maskinerna använder varmvatten där de klarar sig med kallvatten. Nya maskiner förbrukar mindre mängd vatten och varje gång du tappar så tillför du nytt varmvatten i ledningssystemet som sedan kallnar i ledningen, dvs du värmer mera vatten än du behöver istället för att låta maskinen värme exakt mängd.
Vilken värmekälla för varmvatten påverkar sedan förbrukning, t.ex. elberedare eller vedpanna?
 
Naturligtvis begriper jag att det inte skulle vara någon god ekonomi i att köra 20 gradigt vatten från varmvattenberedaren i en extra separat ledning.....

returledningen från golvslingorna bör väl hålla dryga 20 grader .......
 
Vadå returslinga från golvledning??
det är tappvatten du pratar om inte värme vatten!
har du v v c eller?
 
Om jag minns rätt så finns det maskiner av "proffstyp" som har anslutning både av varm och kallvatten. Vinsten då blir ju att det går fortare då vattnet inte behöver värmas och har man billig uppvärmning av vattnet så slipper man göra det med el. Så iden är inte dum men jag tror att ska det finnas någon vinst för privatperson i detta så ska man ha bra billigt varmvatten.
 
B.Svensson skrev:
Hej


jag läste på en energispar sida att en 40 graders tvätt slukar 0,6Kwh och en 60 graders tvätt 1-1,2 kwh / tvätt. i båda fallen skulle vattenförbrukningen vara 50 -65l / tvätt.

MVH
max 2 kr per tvätt ? och en del av detta går till att snurra trumman runt och centrifugera. Kanske kan du få sama besparing genom att slippa onödig sköljmedel :)

Om du värmer vatten på ett biligare sätt än en elslinga i tvättmaskinen gör så kan du göra en liiiiten vinst. ... men en värmeväxlare och rördragningar kommer att kosta oproportionelt mycket mot vinst av detta , tror jag. Service/underhåll och läckagerisk på detta miniväxlare tillkommer.
inte värt besväret enl min mening
gaia
 
Hej!
Jovisst..... det blir förmodligen en väldigt liiiten besparing per år....
Men om man bara skulle anta att besparingen att skicka 20 gradigt vatten till tvätt och diskmaskin istället för kallvatten och det skulle minska dessa maskiners elförbrukning med ........ om vi som ex säger 300 kr/ maskin och år är det 600 kr.

jag funderade på om man inte kunde mata dessa med egen vattenledning som helt enkelt värms upp av betongplattan....... lägger man några meter extra slang vid söderläget med stora fönster har man ju plötsligt en väldigt primitiv solfångare med antagligen ganska kass verkningsgrad men ack så billig.......

Golvvärmen hjälper till vintermånaderna och solen sommartid...... blir ju till och med då frikyla...... om än väldigt väldigt liiiite ;)

investeringen på extra meter slang bör ha en pay off tid som varenda sofistikerad teknisk energisparpryl förmodligen inte kommer i närheten av...... och till skillnad från dessa lär väl installationen hålla lika länge som huset.......

det är som med byggbudgeten tror jag ....... många bäckar små...............
 
Om man värmer tappvatten i jord- eller bergvärmepumpen utan elpatron så är det ju betydligt billigare varmvatten än det som elslingan i tvätt/diskmaskinen producerar.
 
Om en tvätt/disk Går på varmvatten över 57 grader så är inte enzymerna i tvätt/diskmedlet verksamma längre. detta får till följd att fettet inte löser sig. Disken blir då inte lika ren och att fettet inte heller löses upp utan fastnar i komponenter i maskinen.
En annan sak som händer är att packningar och slangar blir dåliga mycket snabbare.

Jag är servicetekniker för electrolux och ser detta varje dag.. Maskiner som går på varmvatten blir inte lika långlivade. Jag kan garantera att min faktura lätt äter upp energivinsten av att köra maskinen på varmvatten..;)

MVH Landen
 
Landen skrev:
Om en tvätt/disk Går på varmvatten över 57 grader så är inte enzymerna i tvätt/diskmedlet verksamma längre. detta får till följd att fettet inte löser sig. Disken blir då inte lika ren och att fettet inte heller löses upp utan fastnar i komponenter i maskinen.
En annan sak som händer är att packningar och slangar blir dåliga mycket snabbare.

Jag är servicetekniker för electrolux och ser detta varje dag.. Maskiner som går på varmvatten blir inte lika långlivade. Jag kan garantera att min faktura lätt äter upp energivinsten av att köra maskinen på varmvatten..;)

MVH Landen
I den här tråden handlar det väl mer om att köra på tempererat, dvs inte kallt, vatten. Frågan är var man värmer effektivast, i maskinen eller i husets bottenplatta eller kanske i värmepumpen. Det är sällan hett vatten man får från dessa källor.
 
I en tvättmaskin är det kanske 25% av vattnet som används i maskinen
som värms upp resten 75% går åt till sköljningar i kallt vatten.

Hur man kan få ekonomi i att förvärma 100% som används i maskinen
på annat sätt än ha i princip helt gratis varmvatten få någon gärna
förklara för mig?
 
Staffans2000
Jag skall till tvättmaskinen koppla en engreppsblandare.
Tänkt funktion enl. följande: Vid påfyllning av "tvättvattnet" ställer jag in adekvat temp. medelst handpåläggning, när maskinen är fylld vrides kranen till kallvattenläget. Klart.

Staffan
 
Det verkar omständligt att hålla på att dribbla med en engreppsblandare och bevaka olika program i tvättmaskinen, när man ska ändra tempen.
Förutsätter att du har en engreppsblandare som du inte har någon användning av.
Ved kan förvisso vara gratis men arbetet med det måste göras, dock är väl varmvattnet till en tvättmaskin nästan försumbart.
Ett kul expriment Ja, som ett sätt att spara någar kronor Nej och sedan behöva bevaka tvättmaskinen för att justera temperatur Nej.
 
Håller med om att det verkar omständigt med att själv behöva justera.
Undrar om det skulle gå att räkna hem en maskin med dubbla anslutningar och termostat blandare om man har nästan gratis varmvatten. Finns det manskiner i hushållsstorlek med dubbla vatten anslutningar?
 
Staffans2000
AndersS. Gör det inte omständigare än vad det är.
För vår del användes nästan bara "huvudtvätt", sålunda behövs ingen bevakning.
Rent ekonomiskt är det tvivelaktigt om det lönar sig även om man gör det själv och har beg. delar, men en behaglig känsla infinner sig när man får något "gratis".

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.