Hej allihopa,
Jag har varit bortrest i två veckor, och när jag kom tillbaka upptäckte jag en 1,5 meter lång vertikal spricka (2-3 mm i bred) i ett hörn i sovrummet! rummet ligger på andra våningen (under finns garaget). Rummet är nytapetserat (för 3 månader sedan).
Huset är två våningarshus av trä på betong platta. Undrar vad orsaken kan vara? om det är farligt?hurlagar man det?
Tacksam för alla svar och komentarer (är lite orolig).
 
Hur gammalt är huset?
Det beror förmodligen på sättningar i huset. Det är bara tapeten som har spruckit, eller?

Jag har det problemet.
Jag har endast plyfa och väv på väggarna. (ingen gips)Som snickare borde jag veta att levaande material rör på sig.
Lat som man är så intalar man sig att "det går nog bra" Lite klantigt!
Självklart sprack tapeten i alla känsliga skarvar (Dörrkarmar etc).
 
Huset är från 1961.Vi köpte det för 4-5 månader sedan! Rummet var tapetserat förr,vi tog bort all gammal tapet, spaklade där det behövdes, la på problemlösare och målade. Vad jag kan se är själva hörnet mellan vägg A och vägg B inte är 100% tätt( tror att både A och B är spån skivor). Någon slags gips/spakel fyller öppningen mellan A och B, och det är gipset och färg som har sprukit..
 
Jag tror inte att du behöver oroa dig mer än själva tapetseringen. Det är en ganska vanlig företeelse. Allting rör på sig. Kan vara allt i från blåst, snö på taket, tjäle etc etc.
 
Ingen fara. Nu är detta ett hörn så då brukar det inte påverka så mycket om det är spånskiva eller gipsskiva, men generellt så är risken större med sprickbildning i tapeten med spånskiva. Vi hade en vägg som tidigare ägare kompletterat med i ett 60tal hus och då använt spånskiva (övriga är glespanel+gipsskiva) vilket gav sprickor både i hörn och även själva väggen. Dessutom hade man lagt skarvar vertikalt i linje med en dörrkarm. Efter ett försök med extra pappersremsa och ny tapet som sprack igen nästkommande vinter blev det nya tag. Nu sitter det gipsskivor som är monterade enligt konstens alla regler och sprickorna är ett minne blott sedan mera än 10 år. Men det är normalt endast estetiskt så kan du leva med sprickan i hörnet behöver du inte göra något.
 
Som sagt allting rör sig. Och vi har märkt att sedan vi fick ordning på värmen hemma (eller kanske andra enkla förändringar som att ert levnadssätt skiljer sig från förra ägarens) för att material rör sig.
 
Jag drar alltid en sträng latexfog i hörnorna, men så målar jag i stort sett alltid. Jag gillar inte tapeter. Gillar inte ens idén att man ska ha något mönster på väggarna. Får tivloi-associationer! Nä, lugna färger och kanske skojja till det med en färgglad tavla.

Fast nu handlade det ju om sprickor... :)
 
jag har fuskat lite med ett av hörnen som sprack. tröck upp en fondvägg med tapet, och avslutade med en kvartstav i hörnet. det ser kanonbra ut som en avslutning på fondväggen och inget annat.
 
Tack för alla svar! Jag tror att jag får köra med latexfog i hörnorna, och måla om! trist, men så är det när man är nybörjare :(.
 
Det spricker även för proffs eller där du gjort allt enligt konstens alla regler, så det är inte enbart nybörjarproblem. Hus rör sig och du kan aldrig i förväg vara helt säker, det kan spricka efter en månad eller efter x år så det finns inga garantier.
Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.