Hej!
Jag är tacksam om jag får ta del av era erfarenheter angående vattenburen golvärme.
  • Vi bor i ett hus från 1909 med stora (riktigt stora..,) gammaldags fönster = inte helt tätt
  • Vi behöver byta våra trägolv och kommer samtidigt isolera om bjälklaget. Under detta är det 2/3 källare och 1/3 krypgrund.
Räcker det med 27 gradigt golv, vilket jag har förstått är max om man skall ha trägolv. Jag är orolig att detta inte fungerar om det är minus 15 ute samt att jag skall få mycket kallras vid fönstrena.
Jag skall också tillägga att huset finns i Stockholmstrakten och jag hade tänkte mig ett vattenburetsystem med 20mm värmeslang och golvytan är ca 50 kvadrat. Återkom gärna och ställ frågor om det är någon uppgift jag har missat.
Jag är tacksam om jag kan få ta del av era erfarenheter innan jag startar detta stor projekt.
Med vänlig hälsning'
Jonas
 
Räkna med att du behöver en annan värmekälla till. Golvet kan du bara se som en komfort för fötterna. En kakelugn eller något du kan koppla på den vattenburna systemet. Det är min erfarenhet av golvvärme och trägolv.
 
Instämmer med Träig snickare, komplettera med annan värmekälla gärna radiatorer under fönstren för att minska kallraset. Kör du golvvärmen för hårt lär du få problem med trägolvet.
 
Stora springor och kupning, vilka iofs går tillbaka på sommaren. Men dessutom risk för sprickbildning och golvknarr.
 
Tack för er input!
Trist, jag hade hoppats på att slippa radiatorerna och samtidigt få ner tempraturen från bergvärmepumpen, vilket jag har förstått är bra ur energisynvinkel.
Då är frågan om man skall installera komfortvärme eller om man skall strunta i det och nöja sig med ett bättre isolerat golv. Erfarenheter och synpunkter på detta? Hur hade ni gjort?
/Jonas
 
Jag skulle satsa på golvvärme + något mindre radiatorer med tanke på bergvärmen. Skönt att gå på och stora delar av året klara du troligen utan radiatorerna med högre verkningsgrad. Men mitt i vintern behöver du inte köra sönder golvet och klarar dig utan imma på fönstren tack vare radiatorerna. Självklar måste du isolera bra i alla fall.
 
Vi har ett hus från 1910-talet, som totalrenoverats, isolering i väggarna och nya fönster. Vi har trägolv och golvvärme. Det fungerar bra. När det är riktigt kallt eldar vi i kakelugnarna (vi har två), men mest för att det är mysigt, och vid snabbt temperaturfall, då hänger inte värmen med riktigt.

Det är så skönt att slippa radiatorer!
 
Lite olika rekommendationer. I och med att huset inte är tilläggsisolerat och att fönstrena är så stora så tror jag att jag måste behålla radiatorerna. Har dock tänkt att byta innerglaset till LE-glas under den omfattande fönsterrenoveringen som måste starta i sommar.
Jonas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.