Det finns olika lösningar för detta med att göra filerna tillgängliga. Du behöver något slags serverprogramvara som delar ut filerna i nätverket. Det ska i och för sig finnas inbyggt i Mediaplayer (nyare versioner), men också iTunes ska väl funka. Jag kör liksom många andra med Firefly media server. Nu var det ett tag sen jag riggade min hårdvara så jag kommer inte ihåg exakt. Men jag har för mig att man skulle installera Apples Bonjour.

Kolla in http://www.fireflymediaserver.org/
 
Följer med intresse vad du gör Kjell_G. Jag håller just nu på att rippa ned de CD som vi lyssnar på till en NAS (QNAP209) med EAC/LAME codare så det blir julhelgarbete med CD-byten. Vill kunna spara dem med så bra kvalite som möjligt.
Har börjat leta efter en mediaspelare för köket och Soundbridge verkar intressant. Såg också att Philips verkar ha några, bl.a. en med 5" färgdisplay och inbyggda högtalare; http://www.consumer.philips.com/con...cc/_productid_NP2900_12_SE_CONSUMER/NP2900-12
men då hamnar vi lite högre i pris, men slipper externa högtalare.
Nästa steg sedan blir ett Mediacenter för vardagsrummet.
 
Kan bara tilläga att nu står det en Philips NP2900 och spelar i köket. Efter 30 minuter så rullar Internetradion med Hit FM och även Twonkyservern på NASen med musik har spelat Gessles "En händig man", det passar väl bra på detta forum. Återstår lite jobb med att få CD-omslagen att visas i Displayen som det påstås ska kunna göras, eller så har man blivit lurad. Ska villigt erkänna att jag inte är någon fena på Twonkyservrar så finns det någon med tips om en bra sajt med hur man optimerar inställning så tas detta emot med tacksamhet.
Mycket lättplacerat, men.... så är det detta med elanslutning och nätadaptern.
Ursäkta att jag lånat din tråd Kjell_G med lite sidoinformation.
 
Bara kul att ta del av dina erfarenheter, det är ju precis så det ska fungera här på forumet.

Har också fått igång biblioteket, dvs det jag har på datorn. Fick tanka ner W Media Player 11 och sen gick det utan problem. Nästa steg blir att få lite ordning på biblioteket, det ska väl gå och sen att få ihop till nån server, mest för att slippa ha datorn påslagen hela tiden (nåt annat val finns inte??)

Har också varit på MM och lyssnat på Logitech Z-4, jättebra ljud och dessutom vita, mmm...

Frugan är imponerad, blir nog att skaffa en Soundbridge till allrummet däruppe(fast den är ju lätt att flytta med ) hon har lärt sig hitta radiokanaler och volymkontroll. Nu får hon ett SD-kort med favoritlåtarna, så slipper hon bläddra i biblioteket. För mycket bläddrande blir det, kanske går att strukturera med att ha olika bibliotek`? Får ta och läsa på lite.

Provade också att koppla in Soundbridgen till stereon i v-rummet. Gjorde en liten ljudjämförelse mellan CD-skivan och datorn, likaså Soundbridgen och stereon. Nu är inte hörseln den bästa men det finns lite skillnader, t.ex volym ger inte lika mycket ut på SB och dessutom verkar omfånget mindre på det streamade ljudet. Kan det vara så, eller är det hörselnedsättningen som spelar spratt? Basen var fylligare med CD-skivan också.

Hursomhelst, en mycket bekväm anordning till en skaplig peng, skönt att slippa springa o byta skivor och stoppa tillbaka i fordral:)

Kjell G
 
Hur går det Kjell_G, har det blvit någon ordning på biblioteket? Tycker själv att det är det största jobbet att strukturera det och att lägga in AlbumArt så att omslagen visas på spelaren.
NP2900 verkar vara helt ny på svenska marknaden, endast någon/några veckor och det finns vissa buggar. Internetradio går perfekt medan musik från Twonky/MP3 ibland hänger sig för vissa album och tillika spelaren. Har några ärenden på Philipssupporten för hantering då de inte var "inkörda" på denna produkten, men de svara åtminstone snabbt på telefon.
 
Hmm, ja, sådär bra. Jag har haft lite problem med inloggningen till det trådlösa men nu funkar det igen. Tyvärr hittar inte SB mina musikfiler, har delat ut dem på nätverket, även via Media Player. Just nu sitter det ett SD-kort i med frugans favoriter - i hennes sovrum. Frågade om hon tänkte ställa ner den i köket men hon bara log:)

Kanske det betyder att jag kan satsa på nåt mer utvecklat, som NP2900:D

Nåväl, ska försöka få ordning på biblioteket också - på sikt. Funderar under tiden på lösningar som gör att stereoanläggningen med sina 4-5 delar kan ersättas av aktiva datorhögtalare och nån av nämnda spelare. Har upptäckt att det faktiskt finns högtalare med extra ingång för ex. CD-spelare, vinyl eller nåt annat. Fenomenet med trådlöst kommer nog att sprida sig i huset.

Kjell G
 
Hejsan!

Lånar tråden lite, har också kollat på philips NP2900 och även MCi500. Hur tycker du att NP2900 fungerar AnderS? Nöjd med ljudet?
Kan starta en ny tråd ifall det blir för mycket philips prat.

/Roger
 
Hej,
Som "köksspelare" är ljudet helt Ok och så har du en digital koaxutgång. Sedan är det ju också avgörande hur du rippat ljudet för streamad musik. Radiodelen fungerar perfekt och efter en uppgradering av programvaran igår så visas även loggan för vissa radiostationer upp som bild i displayen.
Fortfarande finns det buggar kvar vid uppspelning av musik att den kan hänga sig men det kommer att lösa sig och den har en funktion att söka efter programuppdatering.
 
AndersS skrev:
Hej,
Som "köksspelare" är ljudet helt Ok och så har du en digital koaxutgång. Sedan är det ju också avgörande hur du rippat ljudet för streamad musik. .
Vilka fördelar är det med koaxutgången :surprised:

Hur viktigt är ljudformatet egentligen? Undrar lite eftersom jag testade att koppla in MP3-spelaren nu när frugan snott SBn:( och det blev riktigt usel återgivning. Sen tog jag en bärbar, överbliven CD-spelare och körde skivan. Mycket bättre och nästan i klass med stereon. Jag tänker på vilket ljudformat man ska ha på datorns bibliotek, Media Player rippar just nu till WMA och jag vet inte om det är bästa formatet eller? MP3´-filer verkar inte vara optimalt, eller också var spelaren för dålig.

En fundering till som nån kanske kan svara på; kan Logitech (eller vilka som helst andra aktiva högtalare) dela på ingången? Kan jag ha både SBn och CD-spelare anslutna samtidigt? I så fall hur?

Kjell G
 
Den beskrivning av hur man kan rippa MP3 med hyfsad kvalite jag har använt är denna, men det finns även en beskrivning av FLAC som är utan komprimering och benämns "oförstörande" till skillnad från MP3 eller WMA;
http://jiggafellz.isa-geek.net/jigg...e-to-secure-cd-ripping-with-exact-audio-copy/
Den digitala utgången är S/PDIFen om du skulle vilja koppla den till en annan ljudanläggning och inte använda de inbyggda högtalarna. Men att den finns med på NP2900 är nog endast av den anledning att det är samma hårdvara som i NP2500 som saknar högtalare och är tänkt att kopplas till en ljudanläggning av något slag.
 
Ett smidigt sätt att "skörda" MP3-filer är att använda ett program som spelar in från internetradio.

Jag använder Replay Media Catcher från Applian Technologies http://www.applian.com/. Funkar perfekt och genererar filer klara att tanka ner i iPoden.

Använder den personligen bara tillsammans med Pandora som tyvärr inte är tillgängligt i Sverige, men jag skulle tro att det funkar lika bra med LastFM och andra liknande stationer.
 
Vill ni läsa mera om hur man ställer in en EAC-rippning och albuminformation så hittar ni följande på HemBioForum (liknar till stora delar den tidigare länken men är på svenska och lite mera beskrivande;
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=174300

Lycka till, det är nu bara att testa olika format och välja det ni tycker bäst om och utifrån lagringsutrymmet. Men för oss vanliga musiklyssnare så tror jag vi klarar oss med MP3 och VBR-format kring 192kbits eller kanske lite bättre och då ett VBR-format kring 220-230kbits. FLAC eller MP3 i CBR är nog mera för de med bra hörsel i behåll och större HIFI-intresse, men det får ni själva avgöra vad som låter bra.
 
Ville bara dela med mig av mina första intryck av Philips NP2900 som jag köpte igår, bl.a. efter att ha läst om den i den här tråden. Har den i sovrummet där den även fungerar som väckarklocka. Litet och nätt format, bra ljud (i relation till storleken), enkel att installera och använda. Har ännu så länge endast kört internetradio, och det fungerar klockrent. Var lite orolig att jag skulle sakna vanlig FM-radio, men alla kanaler man skulle kunna önska finns att välja på (hela SRs utbud etc). Var även glad att se att det gick att ställa in displayen så att den är helt släckt i standby-läge, då skärmen är ganska ljusstark och annars skulle kunna vara irriterande när man ska sova.

Lite dyr kanske, men jag är helnöjd hitills! Om det är något jag skulle önska så vore det lättare åtkomst till alarm-inställningen, den ligger ett par nivåer ner i menysystemet, men det är en petitess.

//Niklas
 
Har nu haft en SB i några veckor. Följde exemplet ovan och gömde den under ett väggskåp. Konstruerade dock ej något fäste utan har använt två krokar och några buntband. En nätt upphängning som inte syns bakom listen.
Gömde högtalarna bakom listen ovanför skåpet ovanför kylen, där satt redan ett ventilationsgaller.

Har en fundering: kan SB:n hitta filer på en externhårddisk i nätverket, eller måste en dator "sända över" dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.