Hej
Vi har en spis från 60-talet som nu har gett upp. Den är kopplad med en periflex med 5 "pinnar" (ursäkta det förmodligen felaktiva ordvalet, hoppas at ni förstår ändå...::)). -. Den nya spisens (electrolux) kontakt ser likadan ut så när som på att den endast har 4 "pinnar".
Skall något göras i spisens kontakt eller i väggens? eller är det bara att koppla in?

(eller skall jag ringa en serviceelektriker?)...å i så fall...är det någon som har tips om någon service-elektriker i södra Stocvkholm som kan fixa detta direkt imorgon?

Tack på förhand!
 
Har din nya spis bara 4 stift på kontakten kommer det förmodligen att fungera, oftast är det nollan som inte behövs om det saknas ett stift. Men säker kan man ju aldrig vara, har du modellbeteckningen så går det ju att ta reda på vad den har för anslutningsmöjligheter eller om du kan posta bilder på ev. kopplingsschema och märkskyltar bakpå spisen.
 
Det ska bara vara att sätta i stickproppen och kok din gröt ;). Din gamla spis hade troligtvis 220 volts plattor men din nya har 400 volts.
 
Är det en gjuten stickpropp som var monterad på spisen när du köpte den?

Då är det bara att stoppa in den i vägguttaget.

/Richard

elmont var en sekund snabbare....... Har säkert Fiber :)
 
Det rör sig om en Elektrolux EKC70200W. Jag hittade inget kopplingsschema på deras site eller i de papper som följde med. Bifogar dock en bild från baksidan av spisen.

Stickkontakten har 4 stift (inklusive den platta i mitten) och är helgjuten från fabrik.

Jag öppnade den gamla stickkontakten som har 5 stift (inkl den platta i mitten) och den verkar ha 5 trådar i sig. Vet iofs inte om detta är ett tecken på 220 v eller inte, trodde nog att det var 400v

Tack för hjälpen (internet är magiskt...)
 
  • DSC_0053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla var med största sannorlikhet 3x230 Volt (tre olika faser mot nollan och inte 400 som är tre olika faser mot varandra, som på nya)
Och ADSL har jag, men inte lusigaste ;)
 
Du kan lugnt plugga in din nya spis! Tur att det finns spisar av gammal hederlig modell att köpa fortfarande som inte kräver en massa extra arbete. (Syftar på häll / ugn kombinationer och sånt trams :) )
 
Redigerat:
Hej igen
...å tack för allt stöd. Jag tog mod till mig i dag och stoppade in sladden och ....vips...så tändes klockan och spisen var installerad. :)

Nästa utmaning är fläkten men den tycks ha en 220v stickkontakt så där kommer problemen snarare i asbestsrör på vinden...puh...

/Gmumumbuh
 
Varför körde man 3 faser mot nollan på ugnar förr i tiden? Visste inte bättre? :)
 
Inte säkert att de körde faserna mot nollan på plattor & ugnselement bara för att den fanns inkopplad,nollan kan tex ha används för klocka,touchknappelektronik och annat lulllull.
 
Det är snarare så att nollan används betydligt mer idag, ovanligt med riktigt gamla 3-fasspisar som behöver nolla.
 
Orsaken var/är att i många länder har/hade man inte tillgång till 380 volt. och för att hålla nere lager använder/använde man med samma plattor till "alla länder" och kopplade om matningen för att passa respektive land.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.