Vår dörrlist är lite dåligt monterad så att det blir en liten springa (ca 1 - 2 mm) mellan dörrlisten och väggen (dvs de lister som är fastspikade i väggen vid sidorna av dörrarna). Springan syns ganska tydligt eftersom både dörrlisten och väggen är vita och det blir en svart skugga där.

I stället för att slå i fler spikar så att den sitter bra (vilket inte ser snyggt ut) så funderar jag på om jag kan lägga in en vit mjukfog i springan i stället. Om jag väljer latex så borde den gå måla över om den vita fogen skiljer sig för mycket från den stockholmsvita väggfärgen.

Jag har aldrig sett eller hört någon som gjort så här. Är det dumt av någon anledning eller är det bara att köra på?
 
Jag tycker det blir snyggast att gömma alla springor med mjukfog. Du skall inte använda latex då den torkar och blir hård. Använd istället Sikaflex AT den blir gummiaktig och behåller mjukheten med tiden. Det finns även Cascol multifog samt bostik multifog om jag inte minns fel. Cascol kan man få i olika kulörer,NCS färkoden står på tuben. Dessa går även att måla över med bra resultat utan att spricka som latex gör.
 
Jag tackar för det. Jag trodde inte att latex blev så hård, men bra att du skrev det. Jag kollar upp dina förslag.
 
Jag har sökt efter Casco multifog eftersom den har exakt samma färgkod som mina väggar, men den är svår att få tag på. Jag har sprungit runt bland flera stora byggvaruhus i Stockholm (Beijer, Bauhaus, Fredells). Vet ni var man kan få tag på det?
 
Fredells har den på hyllan mellan färgblandnings disken och tapet utställningen, den heter S 30 eller S 20 och finns i olika NCS koder. Jag skall kolla om jag sitter och uppger fel namn men tror att det heter multifog.....återkommer ....
 
OK, då ska jag åka förbi och köpa den. Tackar för hjälpen.
 
Själv använder jag alltid latex vid skarvar på vita lister.
Förstår inte vad som skulle bli för hårt. Och färgen går bra ihop med listerna.

Editerat. Har inte en latex spricka. Och tycker att allt sitter som f_n. Dock fungerar inte latex utomhus.
 
Redigerat:
Jo det kanske fungerar ibland. Men om du har på latex ena dagen och målar samma eller nästa dag så spricker det med stor sannolikhet efter några veckor.Det händer inte med fog som inte är vattenbaserad då den inte krymper när den torkar. Dessutom så gulnar den inte och den finns att tillgå i olika kulörer. Bl.a S 0502-Y som är en vanligt förekommande vit färg.
 
ok. Jag har inte målat utan bara fyllt i skarvar mellan listerna.
 
jerk skrev:
Jo det kanske fungerar ibland. Men om du har på latex ena dagen och målar samma eller nästa dag så spricker det med stor sannolikhet efter några veckor.

PYTT PYTT PYTT!
Jobbar själv som byggnadsmålare och har gjort det arbetsmomentet fler gånger än träden har löv.
Spricker aldrig!
Du kan lägga en latex/akrylfog och måla över direkt (förutsatt att du målar med vattenlöslig färg) utan problem.
Bostiks Latexmassa är annars marknadens bästa, enligt min mening.
Kan dessutom frysa - bara tina upp i handfatet och använda. Till skillnad från övriga latexmassor på marknaden.

Sen att en latexfog gulnar hör liksom inte till saken, en fog inom målat område skall alltid målas över enligt mig.
Speciellt när det gäller snickerier då glansen skiljer sig massvis mellan färg och fog.
 
_bystrom_ skrev:
PYTT PYTT PYTT!
Jobbar själv som byggnadsmålare och har gjort det arbetsmomentet fler gånger än träden har löv.
Spricker aldrig!
Du kan lägga en latex/akrylfog och måla över direkt (förutsatt att du målar med vattenlöslig färg) utan problem.
Bostiks Latexmassa är annars marknadens bästa, enligt min mening.
Kan dessutom frysa - bara tina upp i handfatet och använda. Till skillnad från övriga latexmassor på marknaden.

Sen att en latexfog gulnar hör liksom inte till saken, en fog inom målat område skall alltid målas över enligt mig.
Speciellt när det gäller snickerier då glansen skiljer sig massvis mellan färg och fog.
Fast i det här fallet så skulle dörrlisten hållas på plats också för att slippa extra spikning och då är det nog bättre med något av de andra alternativen.
 
Som jag tolkar det så står inget i trådstarten om att fogen även skall användas till att hålla fodret på plats.
ogren skrev - " stället för att slå i fler spikar så att den sitter bra (vilket inte ser snyggt ut) så funderar jag på om jag kan lägga in en vit mjukfog i springan i stället."

Dvs. att spika mer i fodret för att det skall sitta korrekt/snyggt/riktigt, inte för att fästa?
 
Ja fast prova då. Om du nu utger dig för att vara målare. Tryck ut en klick latex och Sikabond AT eller Casco S30 låt den torka i ett halvår och känn på konsistensen och jämför vilken som är hårdast. Om jag får gissa så brukar du aldrig använt andra produkter än latex. Produkterna är egentligen avsedda för ändamål med betydligt högre krav och fästförmåga än latex och därav priset. Latex blir hårt som plast jämfört med de andra som är en helt annan produkt som egentligen inte går att jämföra på detta sätt. Därför rekommenderar jag detta.
 
Hårt som plast?
Det är inte mjukt som silikon om det är det du menar men hårt är det inte. Inget problem att trycka in en nagel i den. Och fästförmågan är det inget fel på. Bla plockade jag ner en gipsskiva förra veckan som var fogad med latex direkt i gisskarv... Jag var tvungen att skära loss den och tänkte just att f_n vad den sitter på ren gips. Dvs ej pappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.