Är det någon som har uppfattning om vilket som är det bästa, mest prisvärda larm till en rätt så stor villa och vi har smådjur. Är pågång att köpa ett, men vill inte ge för mycket samtidigt som jag vill ha ett bra larm. Den måste också vara rätt så enkel att installera. Mycket tacksam för svar. Vill inte heller ha det kopplat till en larmcentral och inte betala en månadsavgift.
 
Redigerat:
trådlöst/trådbundet?

Power PC1616 är ett bra och driftsäkert larm. rekomenderas att köras trådbundet men klarar även av trådlöst. Enkelt att installera beror på vem man frågar, men kan vara bra att se till att dom har support där du köper larmet.

Infinite Prime är ett trådlöst som är mer anpassat för uppringning till privattelefon med inbyggt röstmodul. Är lite dyrare än andra trådlösa men driftsäkert för att vara trådlöst. Har även annat lull lull utöver larmbiten som kanske kan vara inrtessant. Lätt att installera och serva.

Sen finns även Bosch easy, powermax+ som är intressant.
 
WisDom, Galaxy m.fl. listan kan göras lång, så du bör nog spec'a lite mer vad du är ute efter.
Trådbundet/Trådlöst/Hybrid?
Antal dörrar, rum, lite om planlösning?
Ska larmet ha GSM-uppringning?
 
tack för era svar
Jaa jag är okunnig om detta, har husdjur trådlöst eller trådbundet? Är det säkert med trådlöst är väl det enklare men det skulle fungera med trådbundet. hybrid?!. Har ett hus på 300kvadratmeter i 4 halvplan två huskroppar med tvåvåningar vardera med ett trapphus i mitten. Det är en öppen planlösning med 2 entredörrar en på våning 1 och en på våning 3 mycket fönster och altandörrar på 3 av planen åt ett håll. Vad kan behövas veta mer? Vill att det ska ringa upp våra mobiler och att det även visar brandlarm.
 
Ang. husdjur så finns det rörelsedetektorer (IR, IR/MW) anpassade för husdjur upp till någonstans runt 40-45 kg, man ska dock vara medveten om att det ökar risken för falsklarm. Jag har själv s.k. husdjurimmuna IR-detektorer (upp till 30kg) som vår 6kg's katt lyckats lösa ut, dock bara 2ggr på ca 3år. Man ska iaf vara medveten om risken.

Lite reflektioner kring trådlöst/trådbundet eller hybrid,

Trådlöst:
+ Snabb (snygg) installation
- Dyrare detektorer
- Kräver mer underhåll i form av batteribyten (1-5 år beronde på detektor/fabrikat)
- Går att störa ut (dock anser jag risken vara försummbart liten)

Trådbundet:
+ Driftsäkert
+ Billiga detektorer (fabrikatsoberoende)
-- Installationsarbete

Vi själva flyttar just nu och låsen är precis bytta så nu är det larminstallation. Jag kommer montera en DSC1616 (hybrid) med 12 st trådbundna detektorer samt 3 st trådlösa (Uteförråd+Fristående garage). Tycker själv att en hybrid-anläggning är oslagbart då man har många av fördelarna från båda varianterna.
 
Fast trådlösa magnetkontakter är inte överdrivet snygga.

Håller på att installera ett DSC 1832, enbart trådbundet. Jag jobbar bl a som instrumentutvecklare så för mig är det inte särskilt komplicerat även om jag aldrig tidigare jobbat med larm. Allt finns i princip att läsa i manualerna och det finns bra tips på det här forumet. Men jag kan se att det kan vara rätt komplicerat om man har dålig teknikvana. Om man uppfyller följande allmänna kunskapskrav bör man klara det utan större problem:

1. Grundläggande ellära. Kunna göra enkla beräkningar med Ohms lag i huvudet utan att behöva tänka efter särskilt.

2. God till avancerad datorvana. Inte känna någon tvekan inför att ge sig på att själv konfigurera det mesta i en windowsdator.
 
erikoolio var köper du ditt larm och vad kostar det. Frågan är om man vågar ge sig på det själv?
 
f91jsw skrev:
Fast trådlösa magnetkontakter är inte överdrivet snygga.
De flesta? trådlösa MK har ingång med brytande funktion så du kan ansluta t.ex. en infälld MK och sätta trådlösa dosan förslagsvis ovanför dörren. Kan även vara smidigt om man vill larma dörrpar eller andra slingor då trådbundna MK kostar mycket mindre.
 
Redigerat:
öland,
Jag köper hos importören TeletecConnect via en bekant som har larm-/elfirma. Så jag betalar "listpris-rabatt+moms", kommer hamna runt 5000:-, men då hade jag lite saker liggandes.

Tipset är iaf att hitta en larm-/elfirma som kan handla direkt av Teletec och inte via en massa mellanhänder som ahlsell, elektroskandia & alla horribla priser man ser ibland hos vissa www-företag.

Lycka till.

Edit:
Jag tycker absolut du ska ge dig på det, inte så svårt som det först kan verka och det finns bra installationsanvisningar med exempel på inkopplingar etc. och så forumet här, med en hel hög larmkunniga medlemmar
 
Redigerat:
kan rekomendera www.extronic.se dom säljer en larmbok.
Kan vara ett tips för nybörjare.

chansa, det är inte svårt...
 
L
En installation av trådlöst larm är enkel. Den klarar de flesta. Däremot fordar det en förprogrammering av sensorer så att du får larmets funktion som du vill ha det. Men med lite tålamod så är det inte några problem. Min rekomendation är att göra denna programmering i "bänk" så att du kan testa allt innan det är uppsatt.
Ett trådbundet larm ÄR struligare att sätta upp ialla fall om det skall se bra ut. Men väl på plats så är det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.