Amatörrörmockaren har rinkabyrör
Amatörelektrikern har elbutik.se

Men vad har amatörplåtslagaren?

Det jag vill köpa är lackerad plåt för takläggning (mörkröd).
 
Vad för sorts plåt? Om du skall lägga själv antar jag att det blir någon sorts Trp? Antar att du inte skall ge dig på att bandtäcka själv? Inget att rekommendera ;)
Ge dig iväg till närmsta plåtslageri å be dom ta hem det åt dig!
Eller ta reda på vart dom handlar å ta kontakt med dem. Men kolla både och. För som plåtslagare brukar man kunna få rätt bra rabatter som fast kund och kan t.o.m bli billigare än hos grossisten för dig som kund.
 
Tack för ditt svar.

Peppe_e skrev:
...För som plåtslagare brukar man kunna få rätt bra rabatter som fast kund och kan t.o.m bli billigare än hos grossisten för dig som kund.
Menar du att det gamla vanliga ahsellsproblemet inte gäller plåtslagare? Dvs att en vara når ett någelunda normalpris först med 75% rabatt (vilket kunden inte får veta).

Jag tänker inte bandlägga själv, men kanske fixa inköpet till det, eller i alla fall ha en aning om vad materialet kostar.
 
Plåtslagare köper rullar direkt från tex lindab. Plåten säljs inte i format mer än kanske i styckeformat hos någon konsumentbutik.
Tror inte det blir dyrare att köpa genom en plåtslagare.
 
Istället för bandat, kan man inte lägga slätplåt med plåtar (skivor).

Vilken lutning måste man ha på taket om man vill lägga skivor istället för band (skiljer det)? Vilka mått finns på sådana släta skivor?
 
Det är nog inte så bra idé att slät täcka taket om det är det du menar.
 
knoster skrev:
Det är nog inte så bra idé att slät täcka taket om det är det du menar.
Jag menar naturligtvis falsad slätplåt, så att det blir som bandtäckt men med en och annan skarv. Är inte det ett alternativ?
 
Går utmärkt men likväl köper plåtslagarna plåten på rulle. De klipper och bockar till "skivorna" själva. Det gör de inte på plats utan i sin lilla verkstad där de har bla en liten klippsträcka och kantvik.
 
Ok, tack för svaren alla. Jag har läst mig till att priset för detta varierar från 200:-/m2 till 500:-/m2. Jag får ringa runt och ta in offerter.
 
En skivtäckning som du menar med skarvar i banden blir nog tre ggr så dyr jämfört med en bandtäckning om du ska anlita en plåtslagare
 
Hej

Annars har du
www.clix.se

Vet inte om de säljer direkt til privatpersoner


Said
 
knoster skrev:
En skivtäckning som du menar med skarvar i banden blir nog tre ggr så dyr jämfört med en bandtäckning om du ska anlita en plåtslagare
Hur kan det komma sig?
 
nimhed skrev:
Hur kan det komma sig?
Är ordentligt mycket mer jobb med d extra falserna som blir vid skivtäckning i jämförelse med bandtäckning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.