Fick ett samtal från min bankman idag ang mitt husbygge....

Jag har frågat honom innan vad han ska sätta för ränta på byggkreditivet och idag slängde han ur sig att det blir "5-5,5% nåt" nåt också?

Sen till nästa grej, jag ska snart inom ett par veckor lösa tomtköpet, sen nästan direkt efter detta skall jag åka till husfirman(inte svensk) och lägga handpenning på huset, en handpenning som jag slipper betala moms på.

När detta kom på tal så förklarade min bankman för mig att jag inte kommer få några pengar insatta på mitt konto, utan ALLT skall betalas av banken mot faktura! Jag kan skaka fram handpenningen, det är inte det stora i detta, men att jag måste vända mig mot banken med en faktura varenda gång känns kaotiskt i detta husbygge som jag till en ganska stor del kommer göra själv, anlita kompisar för att göra.

Har redan idag bokat tid med en annan bank för att kolla deras erbjudande.....

Vad har ni fått för erbjudande av banker dels med tanke på kreditivräntan sen med tanke på att få medel insatta på bankkontot som man kan använda sig av? känns som detta i slutändan kan bli en väldigt kostsam affär för min del, till stor del med tanke på att jag missar de goda möjligheterna till bra erbjudanden som kan dyka upp under byggandets gång för att jag måste gå till banken med en faktura, istället för att stå där med pengar framför ögonen....

Väldigt tacksam för svar!
 
Jag kanske är lite trött men du tänkte alltså köra lite svart och låta kreditivet stå för det? Det går säkert men jag hade för mig att det fanns lagar om penningtvätt i landet som bankerna måste följa.

Enklast och säkrast för dig är att se till att du får en faktura på sakerna. Vill du köra svart får du göra det vid sidan om. Alternativet är att använda kreditkort och låta kreditivet betala korträkningarna men du måste nog fortfarande och kunna redovisa kvitton/fakturor för dina inköp.
 
Hemmakatten
Banken lånar ut pengar till dig och vill ha en säkerhet utifall du inte kan betala tillbaka. Med ett byggkreditiv finns ingen säkerhet, dvs.det finns inget hus färdigt.För att försäkta sig om att pengarna går till att bygga ett hus och dessutom inom de budgetramar du angett till banken är det naturligt att banken vill veta vart pengar går och att de går det det de är avsedda för. Det är därför naturligt att banken vill att du skickar fakturorna till dem för betalning. Det är iofs också vanligt att banken kan sätta in en mindre slant vid behov (tex 100.000) för att du skall kunna gå på K-Rauta och köpa material om det är så att du bygger mkt själv.

Att banken skulle titta mellan fingrarna och finansiera svartarbete kan du glömma. Banken vill förstås också att du bygger med en frima som tar ansvar och ger garantier, både för din skull och för deras egen-
 
Tackar så mycket för svar ang handpenningen!


Nu till fråga 2, vad är skäligt att i dagens läge förhandla ner byggkreditivräntan till??

Tycker det känns som ett rån att betala 5,5% när dagens 10åriga ligger på 4,6%!
 
Hemmakatten
Nej, 5,5% känns inte rimligt. vad den bör komma ner till kan jag inte uttala mig om. Enda alternativet är nog att höra med flera banker.
 
De brukar inte betala ut större summor alltid. I mitt fall som ska ha 300k kreditiv för att renovera/bygga kommer få dem utbetalat efterhand. Tex denna månaden gör jag av med 30k.... o.s.v
 
ok, tack för all info, verkar som det är väldigt, väldigt olika bland banker.... ska tala med två banker till på fredag!
 
Som någon redan nämnt tror jag kreditivräntan ligger i närheten av 3-månaders räntan. Dock styrs kreditivräntan av andra saker än bolånen och kreditivet är inget hypotekslån.

Jag har lägre ränta på kreditivet än bankens officiella 3-mån.
 
Hejsan!

Vi har gjort en större utbyggnad och bytte bank just på grund av att det verkade så krångligt att komma in med fakturor hela tiden! Inte för att vi tänkte betala svart utan för att det är et väldigt pyssel att springa in med alla små kvitton och fakturor.

Vi bytte till Nordea. Där fick vi en form av "checkkredit" i stället där vi har tillgång till hela summan och kan hantera den som vi vill (eget ansvar). ...Vi lånade över 700' så det är inte bara "småsummor" man kan låna på det sättet!

Det känns så otroligt enkelt!! tex. så hade vi sedan tidigare ett kreditkort där vi nu kunna handla som vi vill (både till bygget och annat) och sedan när räkningen kommer har vi med miniräknare summerat ihop vad som kommer från byggnationen och då överföra den summan till lönekontot och därifrån betala räkningen. Simpelt!
 
Iom att ni byggde ut kanske fastigeheten fungerade som säkerhet för renoveringslånet?
 
Hanteringen av byggnadskreditiv kan skilja enormt beroende på bank och den kontakt man har med sin bankman.

Kollade några då vi skulle bygga och SEB var värst, där skulle man skicka fakturorna till sthlm för betalning. Snacka om omständigt.

På min dåvarande och nuvarande bank Swedbank var det inga problem att få en slant utbetald då jag gjorde egna inköp. De stora fakturorna tog dock lokalkontoret hand om. På slutet vill jag minnas att jag betalade alla fakturor själv och min bankman bara flyttade pengar från kreditivet till mitt konto.

Som många berört handlar det om att banken vill se att det blir ett hus byggt och inte stå där med ett lån till dig på x antal miljoner utan att det blivit något byggt. Om man är seriös och visar sig ha koll och håller en bra dialog med banken kan det gå lättare vartefter huset tar form. Då kan de säkert betala ut en del till dig som du kan handla för privat. Det är nästan en förutsättning för oss som bygger en del själva. Har svårt att se att en del företag vill/kan fakturera till privatpersoner, tex IKEA, Byggmax mfl.
 
WeeBe skrev:
Har svårt att se att en del företag vill/kan fakturera till privatpersoner, tex IKEA, Byggmax mfl.
Det är där kreditkortet kommer in. Ett kreditkort knutet till kreditivet där ni bara betalar saker som rör bygget. När fakturan för kortet kommer är det bara att skicka in för betalning.

För inte springer ni väl omkring med cash 2009?
 
nackdelen är att man i slutändan kan ha 20 olika sådanna kort....

Detta funkar kanske på de största ställena man handlar men kan vara jobbigt på de där man bara handla småsaker. Byt bank om den inte vill ge ut någon handpenning alls att röra sig med.
 
Nu tror jag väl att kreditkortet som JBa syftade på är ex. visa eller mastercard så du kan använda samma kort överallt där kortbetalning accepteras. Väldigt enkelt och du får alla utgifter på samma faktura vilken du kan lämna in till banken när fakturan kommer och sedan få ut pengarna och betala fakturan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.