-MH- skrev:
Så om ni skal ansluta, är det fall till avloppsnätet, eller måste ni bygga pumpbrunn?

Jag trodde kommunen bestämde hur det skall vara för att ni skall få bygglov, men ni får alltså välja?
Jo, det är fall ner till anslutningspunkten. Välja och välja, vi har inte undersökt med kommunen att borra brunn och ha trekammarbrunn. Vi bara funderade lite över de möjligheter som finns, kan vara bra med lite "kött på benen" innan man pratar med kommunen.

Enligt hur diskussionen gått när vi pratat tidigare med kommunen har de i alla fall inte sagt något om något anslutningstvång. Tomten ligger ju alldeles för sig själv utanför detaljplan.
 
Jag har idag eget avlopp och vatten.
Skulle nog inte tveka om jag fick lägga över det på kommunen, gott att slippa bekymmrena så att säga. Blir ju lite jobbigt när tanken svämmar över eller brunnen har sinat.
enda fördelen är väl att mitt vatten smakar bättre än kommunens, men det skulle jag kunna ta för att slippa bekymmren.
 
När vi borrade så hade dom ett maxpris 60,000:- så det kostade inte mer hur djupt dom än borrar. Jag frågade en firma om pris på infiltration och då skulle jag få betala 40-50,000 beroende på hur stor den skulle vara och marken såg ut.
 
Angelven skrev:
... radon - vi hade över 2000 Bq i vårat :(

25000 kr för en radonett, installerad och klar.
Det finns två priser på Radonett, 25' om du köper den från COMFORT butiken etc, och 15' om du köper den från tillverkaren eller den lokala återförsäljaren. Jag hade verkligen bonn-röta när jag ringde till tillverkaren och blev rekomenderad att kontakta den lokala återförsäljaren, de varnade själva för att den INTE ska kosta 25' utan 15'

Edit: Ah, du skrev installerad och klar, jag fick köpa 4m PEM för en hundring och några kopplingar, och ett 75mm vent-rör ... fortfarande billigare dock ...
 
Angelven
Priserna du uppger för brunnsborrning stämmer inte vidare med verkligheten. Tog nyligen in pris på vattenbrunn

Ca 25 000:- med ett tak på 36 000:- och då ett garanterat flöde (som jag inte kom ihåg just nu)
För borrning i jord, till berg tog dom 550:-/m
Men somsagts det dyraste det kan bli är 36 000:-+moms +etablerningsavgift på 6000:-
Priserna jag uppger är dock +moms.
 
... och i dalarna Tjacko...

vi har stockholmspriser tyvärr...
 
Tjacko skrev:
Angelven
Priserna du uppger för brunnsborrning stämmer inte vidare med verkligheten. Tog nyligen in pris på vattenbrunn

Ca 25 000:- med ett tak på 36 000:- och då ett garanterat flöde (som jag inte kom ihåg just nu)
För borrning i jord, till berg tog dom 550:-/m
Men somsagts det dyraste det kan bli är 36 000:-+moms +etablerningsavgift på 6000:-
Priserna jag uppger är dock +moms.
Hmmm..

så,

36000 kr + 6000 kr + 5 meter * 550 kr +25% moms = 56000 kr ? Och mina 45000-90000 kr för en brunn i 90 meters stämmer inte på vilket sätt då ?
 
Jag bor också i stockholm, angelvens priser är nog det värsta jag hört, det skulle innebära för ett ganska vanligt energihål på 200 meter skulle kosta 200.000:- så nej dina uppgifter stämmer inte. ta och ring runt så tror jag att dom dyraste ligger runt ca 45.000:- och dom billigaste ca 22.000.- för ett vattenhål på 100m
 
shelby67 - installerat och klart...

Senaste offerten på bergvärme jag fick var på 165000 för 3 år sedan. 150 meter hål, installerat och klart, inkl. moms.

Du har ju inte mycket glädje av bara ett hål...
 
Mikael_L
Friedschen skrev:
Jo, det är fall ner till anslutningspunkten. Välja och välja, vi har inte undersökt med kommunen att borra brunn och ha trekammarbrunn. Vi bara funderade lite över de möjligheter som finns, kan vara bra med lite "kött på benen" innan man pratar med kommunen.

Enligt hur diskussionen gått när vi pratat tidigare med kommunen har de i alla fall inte sagt något om något anslutningstvång. Tomten ligger ju alldeles för sig själv utanför detaljplan.
Ni har en läxa till att göra innan ni går till beslut.
Att ta reda på förutsättningarna, sannolikheten, för bra eget vatten och avlopp.

Har ni grannhus inom de närmaste km? Fråga och kolla hur djupt dom fått borra och vilken vattenkvalitet och tillgång dom fått.
Kommunen har ev utrett geologin och kan ge information.

Kolla hur bra mark för infiltration ni har.

Personligen skulle jag inte ha det minsta emot eget VA. Men om förutsättningarna inte är bra så är det ju ett vågspel att ge sig in på.
 
Angelven skrev:
shelby67 - installerat och klart...

Senaste offerten på bergvärme jag fick var på 165000 för 3 år sedan. 150 meter hål, installerat och klart, inkl. moms.

Du har ju inte mycket glädje av bara ett hål...
??

"hur långt är ett snöre"

I offerten som du har fått på bergvärmen,kan jag lova dig att den innehåller lite mera en bara ett borrhål som vi pratade om här, annars har du väldig otur när du tar in offerter:D
 
Hemmakatten
Varje gång jag tar ett glas vatten är jag lycklig över att vi har enskilt vatten. :)

Vi bor längst bort från vattenverket, vilket innebär säkert 20-30mil ledningar innan vattnet kommr till oss. Det är Mälarvatten som är tillräckligt rent för att drickas direkt (efter det man silat bort fiskar o alger mm). Men eftersom vattnet går så många mil i ledningar måste man tillsätta kemikalier för att ledningarna inte skall förstöras och under sommaren måsta man klorera så att vattnet inte blir dåligt när det blir varmt i ledningarna.

Men jag förstår dem som inte har så bra enskilt vatten. Det kan inte vara roligt. vatten är det vi är mest beroende utav. Oftast kan man dock med hjälp av filter få ett gott, friskt vatten utan tillsatser.

För vår del kostade vatten och avlopp (trekammarbrunn med infiltration) ca hälften av vad detskulle ha kostat att ansluta sig till det kommunala nätet om det hade varit tillgängligt. 206.000:- hade det kostat och till det kommer fast årsavgift på 3.000:- och en kostnad på 30:per kubikmeter vatten.

Som vi har det nu kostade enskilt vatten med brunn o pump och avloppslösning ca 100.000:- och därefter har vi inga kostnader för vatten eller avlopp förutom slamtömningen en gång per år och några kronor för elen till vattenpumpen.
 
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
...och därefter har vi inga kostnader för vatten eller avlopp förutom slamtömningen en gång per år och några kronor för elen till vattenpumpen.
Samt lite avsättning till framtida underhåll, när pump, hydrofor eller markbädd måste servas alt ersättas. Så det är nog bäst att du lägger på en femhundring per år eller så. ;)

Å andra sidan kan ni räkna på skillnaden i etableringskostnad 206' - ca100' och räkna räntan där som en kapitalintäkt.
 
Kan man räkna med en kostnad på 100 kkr var 20:e år? Eller räcker var 25:e?
 
Mikael_L
En markbädd kan ju behöva grävas om redan efter 10 år om man har lite otur. Men det är ju en begränsad operation både arbetsmässigt och i pengar.

Borrhålet för vatten kan säkert klara sig mycket längre än 25 år, men jag har givetvis inte så bra koll. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.