CarMan skrev:
en helautomatisk pelletsanläggning inklusive brandsäkert panrum, skorsten, skruvar & föråd m.m. kostar ialla fall inte undet 100 000:- + FTX (helautomatiskt inebär att man inte behöver fylla på & göra rent specielt ofta, men det måste dock göras.
Nja, om man behöver så mycket energi så att man behöver en riktig panna.
Skötseln kan man abonera ut och är ju inte märkvärdigare än att man måste "abonera" på eventuellt kompresssor byte till VPn.
Pelletskamin behöver ju knappast askas ur oftare än braskaminen, snarare mer sällan. Beror naturligtvis på verkningsgrad och askinnehåll.
Skorstenen har du ju redan om du ska ha braskamin.
Annars kan jag väl hålla med dig om att pellets vid nybygge inte är så billigt som pellets vännerna vill ha det till.

Snarare börjar frågan vid; är huset tillräckligt isolerat?

Jag tycker att man ska fråga sig om det inte är ngt fel om ett nybyggt hus behöver bergvärme för att klara uppvärmningen. Om det är välisolerat så täcks ju stora delar av uppvärmningsbehovet av "gratis" energi. En fråga som har kommit upp i andra trådar är ju om det är meningsfullt att i moderna hus komplettera med ngt annat än elpatron. Jag tycker att man vid nybygge ska snegla på den nya BBR som ska komma.

Sedan kan man börja välja mellan olika alternativ och ska man ändå ha braskamin så kan man fråga sig om man inte ska välja FTX och vattenmantlad pelletpanna/kamin godkänd för installation i bostadsdelen. Dockad till en acctank med elpatron. Och strunta i VP. Alternativt frånluftsVP och mantlad kamin med acc..

Inget ont om VP men dubbla uppvärmningssystem blir dyrt.

 
min uppfattning är att ala tror att nya hur är så välisolerade så dom inte behöver mycke energi för att värmas, men om man tittar på dom som har nya hus så drar dom ju massor med energi.

dom återbetalnings tider för merkostnader som nämdes längre upp är baserade på att epriset inte stiger, desto mer elpriset stiger desto snabbare betalarsig en ytjordvärmeanläggning.

jag kar också fått förmig att kompressorerna håller mycket längre i markvärmepumparna än i frånluftsvärmepumparna.

varifrån komer påståendett att man måste abonera på kompressorbyten? en kompressor håller 15-20 år om värmepumpen är rätt injusterad. (gisar att man askar ut peletsbränaren lite oftare än så)

angående skorstenen så har man nog inte mys kaminen & panrumet åp samma ställe + att man inte får dela kanaler mellan 2 eldstäder, så det blir ialla fall 2 skorstenar

ska du bo max 10 år i huset & sen elda ner det så är det tveklöst billigast med frånluftsvärmepump.

tänk långsiktigt för 27 år sedan byggde mina föreldrar hus, det kosta ca 400 000:- om vi har samma prisutveckling i framtiden så komer du ångra dig stort att du snåla på 50 000:- för att det tog några år att tjäna in pengarna. Att du tjänar in de investerade pengarna är väll skäl nog att välje ytjordvärme.
 
Många bra inlägg på denna tråden...

Nya hus bra isolerade !?
Nämn några tillverkare som nämner hur deras isolering är ?
Inte många som jag har hittat.
Faluhus . Hjältevads samt VillaVarm.
Studera de sistnämda , lärorikt.
Man kan ju be andra hustillverkare sätta in FTX t.ex

Om BBR se tråd om nya U-värden under Isolering av PASTA

De flesta tillverkare kör med Frånluftspump för det är billigast för dem själva.
Ingen framtidslösning enligt min mening.
 
Glömde säga att Karlsson hus kommer med nytt energihus under 2006.

Köp boken Bygga snålt , den var slutsåld ett tag men finns nu igen.

Många fönster mot söder , samt så skall man ha en tung stomme som suger åt sig värmen i rummen mot söder , tegel t.ex

Gräva ner intagsröret för luften mm
 
Jag har ett hus från 69 & det är på 200m2 huset är tillägsisolerat. detat hus värmer jag med en Nibe 1215-8,5 Borran har ett aktivt djupet är 170m
jag klarar hela husets effekt täckning & energi åtgång utan elpatronen.
huset drar 25000kWh i värme & varmvatten & efekten som går åt är ca 7kW

jag tycker att du ska köpa en pump som inte har inbyggd beredare, altså en 1115 istället för 1215
 
Farsan har en västerbottensgård (timmer) från 1750 renoverat o isolerat -73 byt till 3 glas (tiivi) -98 nya direktel radiatorer -03.. Huset är på 210 kvm o dom förbrukar 17600 kWh/år..
Då körs 60 kvm av dom 210 kvm 15 grader resten 21 grader förutom vardags rumet på 40 kvm där kamin står där är det typ konstant 25-27 så morsan inte fryser.. ;D
Det eldas ca 8m3 ved i gjutjärns kaminen/år o huset ligger 9 mil norr om Umeå..

De lär väl gå några kWh till snikeri maskinerna (från fd snikeri) hyvel, rikt o plan mm

Så jag håller verkligen med carman om att nya hus drar betydligt mer än dom borde.. ::)
 
Frågan gäller ju hur man gör när man bygger nytt och väljer att tänka till
innan man bestämmer sig och inte ta den enklaste vägen och ta frånluftspump.

Bergvärme tvingas man i princip ta till när man ersätter olja/el i ett gammalt hus.

 
Jag skulle vilja slänga in en något kontroversiell tanke.

Varför inte direktel? Lågeffektsradiatorer, FTX värmeåtervinning, elektrisk varmvattenberedare samt braskamin.

Enligt mina uträkningar skulle det kunna löna sig.

Vi kan krasst konstatera att en frånluftsvärmepump enbart är en form av värmeåtervinning med den fördelen att den också producerar varmvatten. Om vi är optimistiska så ger den 2 x insatt elenergi.

Om vi tar en välbyggd modernt isolerad villa och räknar med att den har ett energibehov på 13.000 KWh/år. Varav 5000 KWh är varmvatten.

_____________________________________________________________________

Frånluftsvärmepump

Med frånluftsvärmepump så får vi ett energibehov på ca 9000 KWh/år. Effektförluster i samband med vattenburen golvvärme säger en del blir ca 20% (lågt äknat). Då får vi ett energibehov på 10.800 KWh/år. Säger vi att elen kostar 1 krona/KWh så blir kostnaden

7800:- /år

Investering ca 100.000:- inräknat distributionen och pumpen

_____________________________________________________________________

Direktel med FTX

Varmvattenberedare = 5000 KWh/år

FTX med senaste teknik räknar jag med att de kan ge 50% återvinning på frånluften/år. Det ger att radiatorerna måste producera 4000 KWh/år

Energikostnad = 9000:- / år

Investering ca 50.000:- inräknat golvvärme på toaletter FTX samt radiatorer

______________________________________________________________________

Som ni ser så får man leva länge om man ska få igen investerade pengar om man väljer frånluftsvärmepump. Det finns givetvis saker som kan påverka åt något håll. Generellt borde det löna sig ännu mer med direktel om man installerar braskamin, då direktelen är mycket snabb att reglera effekten. Sedan kan man tycka att det kan vara mysigt med golvvärme, och det kan man ha även med direktel men då minskar lönsamheten då det blir dyrare investering samt sämre verkningsgrad, som man kanske kan kompensera med mindre effekt (vilket man diskuterar om man verkligen gör).

Fördelar med direktel

+ effektiv 100% verkningsgrad
+ snabb och exakt reglering
+ liten investering
+ utrymmeseffektivt, ingen anläggning i tvättstugan
+ mindre läckagerisk

Nackdelar med direktel

- man är låst till el, ingen valfrihet (största nackdelen)
- dyrt om man vill ha golvvärme i hela huset
- ingen återvinning till varmvatten
- tillstånd att ha direktel kanske är svårt att få i villaboende?

Ser fram emot många synpunkter på detta.
 
Confortzone frå¨nluftsvärme levererar ju 5 kw vilket är den bästa och effektivaste frånluftsvärmepumpen.
Din kåk låter inte väldans stor men ovasett vad - direktverkande el är inget man ens borde tänka på å installera - det betyder en massa på husets ev försäljningsvärde plus att Ni kommer att få en fruktansvärt oflexibel uppvärmning. Visst - det är säkert billigast at installera - kanske - men Du har inte firheten att välja sedan. vattenburen hade jag satsat på - sedan hur man värmer upp är en annen femma. Mycket mycket tilläggsisolering har man alltid igen :)
 
man ska ha vattenbyren värme, för då kan man byta värmesystem i framtiden.

Jag hävdar Starkt att ytjordvärme är oslagbart billigt i drift & instalation + att en sådan anläggning håller dubbelt så länge (nästan ) ´som en frånluftsvärmepump
 
CarMan skrev:
varifrån komer påståendett att man måste abonera på kompressorbyten? en kompressor håller 15-20 år om värmepumpen är rätt injusterad. (gisar att man askar ut peletsbränaren lite oftare än så)
Påståendet kommer från mig, med abonera inom citattecken för att visa att det inte ska tolkas bokstavligt. Så vad jag menar utan att förkorta texten: Kostnaden för att låta sotaren ta hand om askan och servicen av en automatiskpanna, ligger förmodligen i paritet med vad det kostar att byta ut kompressorn, men det förra sprids ut över tiden. Det är inte heller märkvärdigare att låta ngn annan ta hand om pannservicen än att låta/tvingas ngn annan reparera värmepumpen. Och i båda värme alternativen blir den egna arbets insattsen noll. Livslängden på kompressorer har väl varit lite si och så.

angående skorstenen så har man nog inte mys kaminen & panrumet åp samma ställe + att man inte får dela kanaler mellan 2 eldstäder, så det blir ialla fall 2 skorstenar
Väljer man en panna/kamin för installation i bostadsdelen behövs en skorsten och man får mysfaktorn. Naturligtvis får man då arbete med att aska ur, men det får man ju med braskamin med. Just uraskning/sotning gör mig ganska avog till eldstäder i bostadsutrymmen, oavsett typ.

Felen med braskaminlösning är som jag ser det:

1. De är inte godkända för att stå för en stor del av uppvärmningen. Definitionen för trivseleldning är två gånger i veckan, 4 timmar ( om jag minns rättt) per gång. (Och frågeställaren har ju uttrykligen sagt sig vilja elda ganska mycket.)

2. Värmepumpar har högst COP när de producerar lågtemp vatten. Eldar man i braskamin slår man ut vitsen med VP. VPn får producera varmvatten, vilket den är sämst på, medans kaminen får producera värmen vilket VPn är bäst på.

3. En kamin är bäst på att producera höga temperaturer och borde få producera varmvatten inte lågtempererad luft.

Resultatet blir i praktiken att man värmer varmvatten med tysk brunkol och huset med en miljöskadlig form av vedeldning.
Därför bör man om man vill kompletera VP uppvärmningen använda acctank och vattenmantelkamin. Då passar det bra med separat beredare, gärna förbered för/installerad sol (det lönar sig inte i dag). Med det systemet har man möjlighet att nå höga års COP.

Haken är om det går att motivera vattenmantlad kamin rent ekonomisk, om man ska ha VP. Därför bör man överväga bara kamin.




 
poiu skrev:
Pelletskamin behöver ju knappast askas ur oftare än braskaminen, snarare mer sällan. Beror naturligtvis på verkningsgrad och askinnehåll.

Det blir ca 1 liter aska från 90-110 kg pellets..
100 kg pellets är 480-500 kW..
 
CarMan skrev:
man ska ha vattenbyren värme, för då kan man byta värmesystem i framtiden.

Jag hävdar Starkt att ytjordvärme är oslagbart billigt i drift & instalation + att en sådan anläggning håller dubbelt så länge (nästan ) ´som en frånluftsvärmepump
Varför håller en ytjordvärmeanläggning dubbelt så länge som en FLVP? Borde vara tvärtom tycker jag, eftersom kompressorn i FLVP är mindre och därför arbetar med lämpligare driftstider.
 
SkaneErik skrev:
[quote author=CarMan link=1131978920/0#24 date=1132165195]man ska ha vattenbyren värme, för då kan man byta värmesystem i framtiden.

Jag hävdar Starkt att ytjordvärme är oslagbart billigt i drift & instalation + att en sådan anläggning håller dubbelt så länge (nästan ) ´som en frånluftsvärmepump
Varför håller en ytjordvärmeanläggning dubbelt så länge som en FLVP? Borde vara tvärtom tycker jag, eftersom kompressorn i FLVP är mindre och därför arbetar med lämpligare driftstider.[/quote]


vet inte varför, men när man pratar med folk som har FLVP så verkar dom inte hålla så länge & många som kör markvärmepumpar med vätske kolektor kör dom mycket länge 15-25år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.