Jag håller på att bygga om ett kök från 1936. :)

Är lite osäker på hur jag ska göra med väggen efter jag rivit nuvarande kök? :confused:
Drar om all el.

A) Kan man isolera inifrån utan att ta ner insidan av väggarna (som ingår i en bärande yttervägg)? :confused:
Hur väggen ser ut idag ses i bifogad bild.
Skikten i väggen är innefrån sett (tror jag) är : kakel, masonite, någon slags mjukfibermatta , spontad träplank, träregel, tjärpapp ( papp syns inte på bild). Samt tegel på utsidan av fasaden, så där kan jag inte isolera.

Jag gillar dock inte iden att bygga regel 45 stenull + 23 mm spånskiva för att det tar för stor plats ifrån rummet som har två hörn-väggar av huset.
Dessutom har väl inner-väggen en stabiliserande effekt så om man gör något jobb på den måste man färdigställa små sektioner för sektioner, eller?

B) Om man väljer alternativet att inte isolera om väggen, jag ska jag sätta upp spånskiva på inner-väggen? :confused:

I så fall hur tjock, i ett kök med överskåp?

Vad är fördelar och nackdelar med gipsskiva kontra spånskiva?

Förvisso hänger köksskåp där redan men jag tänkte det kunde vara bra att plana ut väggarna med en spånskiva.

Fick lägga lagnings/reparations-gips i ett annat rum eftersom det var omöjligt att sätta upp tapeter eftersom väggen är ojämn.

Dessutom ska man fuktisolera väggen när man ändå håller på? Antar

Tacksam för alla idéer och svar,
Per
 
  • köksvägg3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
....borde tillägga att det vita till höger i bilden är karmen till ett nytt 3glasfönster och det gula, stenulls-isolering runt fönsterkarmen.
 
Hur skall du göra med elen?
Utanpåliggande eller infällt?
Skall du ha elen infälld kan du ju lika gärna lägga på 45 för det sparar en hel del pyssel jämfört med att fräsa in det.

I bägge fallen bör du ha gips utanpå spånskivan för gipsen rör sig mindre. Man vill inte gärna sätta kakel eller klinker på spånskiva eftersom risken är stor att det spricker i fogar.
Fuktspärr är inget måste men skadar inte vid diskbänken och därunder runt genomföringar etc.
Har man en hink tätskiskt stående så hade jag slängt på det, dock tror jag inte att försäkringsbolagen har det som krav. däremot har de krav på en avrinning från diskmaskin.

/Kent
 
Mycket bra fråga Kent.
Vad skulle du gjort med elen?
Jag tror iofs att det redan är fräst gångar i väggen och man kunde läga in elrören där. Men du har säkert rätt att det blir en massa fräsande...tyvärr.

En del el kommer nog dras utanpåliggande på källaren innertak, där finns en massa redan (men det kommer ju inte synas i köket).

Menar du både att man ska ha 45 regel (samt isolering) samt 13 spånskiva och 13mm gips, eller bara gips?

Finns det smalare reglar än 45? iofs ger det ju mindre insoleringsbredd också...

Kan tillägga att golvet kommer stenulls-isoleras också mellan golvreglarna eftersom det är ganska kallt i källaren ibland. Jag tror dock inte jag sätter in golvvärme.

Tack för svar och ideer,
Per
 
Spånskiva eller OSB skiva och sedan gips på det.
Träskivan är bra att fästa saker i.

45mm regel är väll i stort sätt det tunnaste du kan välja.

Men då finns det eldosor som är gjorda för det måttet osv. Ganska smidigt att jobba med.

Den elen som sitter där i dag är säkert dragen i metall rör, kan vara lite meckigt att bocka plast rören så de passar i de gamla spåren.

Att du inte vill regla på väggen beror säkert också att på att ditt kök är lika stort som mitt. Dvs lite större änn en Ikea garderob.
 
Är OBS bättre än spånskiva? PBS är väl längre fibrer ,men är inte den tunnare?
Jag har redan lyckas klämma in de ikea skåp jag får plats med bygger jag 10 cm extra måste något väck och det blir inte bra symetriskt.

Funderar nu på om det inte helt enkelt vore bäst att borra typ en cirkulär 6 cm hål och se hur dom isolerat mellan reglarna?

Och ifall det är dåligt byta ut isoleringen. det torde ju i alla fall finnas någon isolering mellan reglarna. utanpå är det tegel som sagt vad
Huset är ju byggt 36-39 och isoleringsmaterial då var väl sågspån, i vart fall i golvet.
Det är väl ingen risk att huset rasar när man tar bort insidan av väggen? Reglarna , och utsidan av väggen står ju trots allt kvar. inkl teglet.
 
OSB är bättre än spånskiva att fästa saker i. OSB är 11mm, spån finns som 10 och 12. Plywood är ju sen ännu bättre men då rusar ju priserna iväg också.
 
Tack Thomas. Dimman klarnar.... :)
Jag menar alltså att jag lyckats klämma in skåpen i rit-programmet.
Det är ännu på planeringsstadiet. Så det finns ingen ko på isen än vad det gäller om man ska isolera eller ej, inifrån.
 
Jag har noga tittat på skikten i väggen;
Under befintlig kakel ( gammal kakel som som ska tas bort ) ligger masonite sedan trätex och sedan råspontade brädor.

Är det någon ide att ta bort masoniten och trätexen innan man lägger på nytt kakel?

Jag fick ett tips från en elektriker att ta bort trätexen eftersom den smulas sönder, men i mitt fall tror jag inte det behövs tas bort, om masoniten är hel.

För syftet med masonite utanför trätex är väl att man ska kunna fästa kakel, eller undviker man göra så nu för tiden?

Kommer behöva fräsa ut elrörs-gångar som är 16 mm men elektrikern säger att man brukar räkna med 20 mm.
Masoniten är 3mm och trätexen 15mm
Tror jag kommer in till råsponten då för elrören.
Trätex isolerar väl bättre än gips?
Och eftersom det redan hänger överskåp (som bevisligen inte trillat ner) borde man väl inte behöva bygga fler lager i väggen?

Tacksam för fler rekommendationer, nu när min beskrivning kanske blivit lite bättre. :)
 
Jag skulle undvika att kakla på trä,framför allt masonit.
Masoniten är tunn och böjlig.

Risken är att man slår i med en stekpanna eller något i kakelet som då ramlar ner eller spriker efter som skivan inte är tillräckligt styv.
Sedan rör sig trä, med årstiderna.
Kan förvisso fungera bra på en mindre yta men är det en större yta så skulle jag gipsa i stället.

Jag menar inte kul att kakla om efter 1 år då det har sprukigt i fogarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.