Hej,
Undrar vad som är enklast och bäst.
Har just nu en plant tapet på väggarna, finns inga gamla tapet under det pga av det är ett nybyggt lägenhet.

Men vill nu ha målat så, ska jag riva ner all tapet och sen spackla och slipa eller räcker det med att riva ner skarvarna från tapeten och spackla och slipa bara det???
Kommer tapeten att lossna förr eller senare eller???


Tack
 
T
Testa med en vägg först, slipa ner skarvarna och spackla dess och måla sedan väggen. Vänta tills nästa dag och se om resultatet blev bra. Om inte så får du riva ner tapeten.

Eftersom det bara är ett tapetlager så kommer det att gå lätt, fukta tapeten med en blomspruta med vatten i eller rolla tapeten med utspädd tapetlim. Sedan går det lätt att dra bort alternativt skrapa med en spackel.
 
Slipa ner skarvarna, ska jag göra det genom att riva ner det med fingrarna eller behövs det nån slipmaskin???

Behövs det nån väv eller liknande mellan kort och långsida väggen, för att färgen inte ska spricka där i hörnen/kanten???

tack
 
Finns ett verktyg till att slipa, skära bort skarvarna, brukar själv skära bort dom med tapetkniven.

Väv ska inte behövas vid hörn eller kanter när du målar, se bara till att tapeten sitter fast ordentligt.

Har du alldeles för mycket tid så kan öva på att spackla över skarvarna istället för att slipa.
 
Det finns tapetskarv hyvel att köpa i din färgbutik. Beroende på hur mycket du hyvlar ner skarvarna får du spackla. Personligen föredrar jag att hyvla ner dem ända in till underliggande väggskiva och sedan spackla upp med två lager pga spacklet sjunker in första lagret för att det är vattenbaserat. Låt torka mellan varje lager. Slipa sedan jämt och måla över. Inga av skarvarna kommer att synas. Detta blir en hel del enklare än att riva ner all tapet för att sedan göra nytt underarbete. Resultaten mellan de olika tillvägagångssätten är ej märkbara i skillnaden.
 
Har tapetskarvar vid hörn oxå, så där måste jag slipa och spackla och sen sätta upp glasfiberväv väl???

Tack
 
Nope, ingen väv i hörn. Skär upp, spackla, lägg en latexfog, måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.