Hej.
Är intresserad av att köpa ett par peltor radiolurar, och undrar om jag även kan använda dessa tillsammans med peltor-fästena jag har på min skyddshjälm (Har ett par utan radio)?
Vill helst undvika att köpa ett par vanliga och ett par med hjälmfäste, detta på grund av hjälmtvång på vissa arbetsplatser.

Joacim
 
Jag säljer endel Peltor men har aldrig sett någon modell som funkar både på hjälm och med hjässbygel.
 
Okej, tack för infon. Verkar som man får bita i det sura äpplet, och köpa två par. Eller får jag prioritera dom jag kommer använda mest ;)
 
Teoretiskt går det faktiskt, samma delar används ju till både hjälmskydd och bygelskydd, men man måste vara jäkligt försiktig så inte grejerna spricker. Man kan antingen snäppa loss själva kåpan från bygeln, eller dela mellan ståltråden och plasthylsan där man ställer avståndet upp-ner på bygeln. Det sitter ganska hårt, men det går. Skulle hylsan spricka finns den faktiskt som reservdel.

Problemet är kabeln som är inkapslad i bygeln, så man måste skära ut den. Det blir ju inte så snyggt, men det går som sagt.

Jag hade dock köpt två skydd, för det är rätt pilligt och lätt att det går sönder :)
 
Lånar tråden lite..

Finns det någon som framgångsrikt lyckat förlänga antennen till Peltorlurar? VI har ruskigt dåligt radiomottaging och något behöver göras.

(Har funderat på en egen slavsändare på någon ledig frekvens, men vi är mer eller mindre grannar med FRA så det kanske skulle sluta illa.. :))
 
Jag plockar ut remmarna inuti hjälmen, i medPeltrona och tillbaka med remmarna. Funkar klockrent
 
gadeberg skrev:
Jag plockar ut remmarna inuti hjälmen, i medPeltrona och tillbaka med remmarna. Funkar klockrent
Det kan vara en lösning också. Men hur gör du när du inte använder lurarna ? De går ju inte att fällla upp som dom riktiga hjälmlurarna.
 
Medhörning
 
Jag skulle i våras köpa en huggarhjälm och funderade på Husqvarna, men köpte istället både av egen känsla och av handlarens inrådan en Stihlhjälm eftersom den hade Peltorlurar vilket kändes bättre.

När den var helt ny så funkade radion påslagen ungefär som på vilka Peltorhörselskydd som helst, men med radion avslagen så skrapade och knastrade det hela tiden i lurarna.
Förr när man inte hade radio så saknade man den, nu med radio så hände det titt som tätt att man saknade tystnaden istället :rolleyes:
Det märkliga var att knastrandet efter flera dagar fortfarande höll på i lurarna, jag högg ca 75m³ gallring under ett par månaders tid, och fick antingen lyssna på radio eller knaster, fick aldrig något bra tillfälle att reklamera den.
Nu i höst så var batterierna helt slut, jag bytte.......och bytte en gång till för säkerhets skull, men nu var det istället tystnad, bara tystnad.
Var till handlaren och reklamerade och dom hade aldrig vart med om något liknande, dock så sa dom när jag hämtade hjälmen att den ansvarige för reklamationer hos Peltor inte lät det minsta förvånad, det lät mer som att det var ett vanligt fel.

Är detta något folket drabbats av eller ?

Jo förresten, hjälmfästen köpta som reservdel måste väl passa vanliga radiokåpor också för dom som har ett extra par radiohörselskydd, men ingen radio på hjälmen.

1475 kr inkl moms kostade i.a.f hjälmen, rätt vettigt pris tycker jag (såvida radion tänker fungera).

Skogshjalm_radio.jpg

Handlaren sponsrade med ett klistermärke att täcka Stihl-loggan med så det bättre matchar mitt Husqvarna-kit:D
 
Redigerat:
Haagbard skrev:
Jag skulle i våras köpa en huggarhjälm och funderade på Husqvarna, men köpte istället både av egen känsla och av handlarens inrådan en Stihlhjälm eftersom den hade Peltorlurar vilket kändes bättre.

När den var helt ny så funkade radion påslagen ungefär som på vilka Peltorhörselskydd som helst, men med radion avslagen så skrapade och knastrade det hela tiden i lurarna.
Förr när man inte hade radio så saknade man den, nu med radio så hände det titt som tätt att man saknade tystnaden istället :rolleyes:
Det märkliga var att knastrandet efter flera dagar fortfarande höll på i lurarna, jag högg ca 75m³ gallring under ett par månaders tid, och fick antingen lyssna på radio eller knaster, fick aldrig något bra tillfälle att reklamera den.
Nu i höst så var batterierna helt slut, jag bytte.......och bytte en gång till för säkerhets skull, men nu var det istället tystnad, bara tystnad.
Var till handlaren och reklamerade och dom hade aldrig vart med om något liknande, dock så sa dom när jag hämtade hjälmen att den ansvarige för reklamationer hos Peltor inte lät det minsta förvånad, det lät mer som att det var ett vanligt fel.

Är detta något folket drabbats av eller ?

Jo förresten, hjälmfästen köpta som reservdel måste väl passa vanliga radiokåpor också för dom som har ett extra par radiohörselskydd, men ingen radio på hjälmen.

1475 kr inkl moms kostade i.a.f hjälmen, rätt vettigt pris tycker jag (såvida radion tänker fungera).

[bild]

Handlaren sponsrade med ett klistermärke att täcka Stihl-loggan med så det bättre matchar mitt Husqvarna-kit:D
Märkligt att det knastrar när dom är avstängda, det ska ju inte kunna hända, men Peltor brukar ju vara lätta med reklamationer så det är inte så konstigt att du fick en ny :)

Annars är det ganska vanligt att det knastrar när man har FM-radio och kör motor/röjsåg. Det måste vara ett radioavstört stift när du använder FM-radio, annars stör tändningen radion. Kolla på stiftet, finns det ett R med i beteckningen så är det radioavstört (t.ex. Champion RCJ7Y) och då ska det inte knastra.

Angående klistermärket så kan man läsa det här på Peltors hemsida:

F: Kan jag sätta ett klistermärke på hjälmen?

S: Ja, det går bra, men klistermärket bör placeras på den nedre tredjedelen av hjälmen. Rekommendationen är dock att inte placera klistermärken på hjälmen eftersom vissa klistermärken har ett klister som kan skada hjälmmaterialet
 
Nu har jag köpt mig ett par radio-lurar med bygel, och gjort lite efterforskningar.
Det är möjligt att lossa kablen inne i luren, sedan dra den igenom den vadderade byglen (Dra i dragtråd samtidigt, så du får i den igen). Sedan montera på hjälmfäsen och återansluta kablen.
 
Min enkla lösning

n712445517_1823532_203.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.