Hej,

Vi fantiserar lite om att bygga till vår lilla 30-talsvilla.
Idag en plan med källare och kallvind. 92 kvm i bostadadsplanet och 77 kvm i källaren. Huset har redan en äldre ganska ful och inte helt lyckad tillbyggnad. Tanken är att riva den och bygga en större bättre och snyggare tillbyggnad på samma sida av huset.
I källaren finns tvättstyga, pannrum och diverse förvaring, plus datorarbetsplats.
Tillbyggnaden skulle ge ett större och ett mindre sovrum. Nuvarande sovrum 2 skulle bli matsal i anslutning till köket. Tillbygget skulle göras med källare med plats för ordentligt garage.

Synpunkter på bifogade skisser mottas med tacksamhet.

/Janne
 
  • Före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vet inte om jag tycker att ni vinner sådär jättemycket på den lösningen, fast jag gillar verkligen vinlkelhus. ni har inte funderatatt bygga på höjden istället, tillåter detaljplanen en sådan lösning?
Känns som ni får en heldel döyta mellan kök och matrum på samma sätt som ni nu har med den överblivna hallen.
Sen är naturligtvis allt en fråga om vad man har för behov, så det är svårt att säga vad som är bra och dåligt, jag tycker dock att det är hedervärt att ta bort en utbyggand som man upplever som ful och fel och göra något bättre. Vi har själva en ful utbyggnad från 70-talet som skämmer huset, men nu har vi precis investerat 100' i badrumemt där så den får bli kvar..
det här var kanske inte så mycket hjälp, hur ser huset ut utvändigt? tak? entré till huset? vädersträck?
 
Tycker planlösningen ser bra ut. Gillar entrén som kan göras väldigt inbjudande om man får till trappan på ett bra sätt. Bra "kommunikationsled" där man når hela huset snabbt.

Kanske saknar fönster på höger och vänster sida om utbyggnaden. Kanske finns det skäl til detta. Grannar eller sådant, men fundera gärna på hur det huset kommer att se u från sidan om utbyggnaden saknar fönster i dessa riktningar.

Det stora sovrummet är generöst tilltaget, så om ni vill spara pengar kan det finnas stålar att hämta här. :)

Lycka til!
 
Detta projekt har tagit en ny vändning och vi planerar just nu för fullt en mindre tillbyggnad samt en inredd vindsvåning med mansardtak.
Entréplan och källare har vi ganske bra idé om planlösning för men vinden har vi fortfarande många olika idéer om.
Jag har lagt upp 6 bilder under bilder/övrigt:
http://www.byggahus.se/bilder/showgallery.php/cat/553
Källare, entreplan, Vind A t.o.m. D.
Synpunkter på de olika varianterna av planlösning för vinde skulla vara välkomna.

Om nån kan förklara hur man lägger upp blider, 6 st, direkt i forumtråden så vore det jättebra. Jag har postat en fråga om detta under information & feedback men där tycks inte vara mycket aktivitet.

Tack på förhand.
/Janne
 
Vi ser själva ett antal för och nackdelar med de olika vindsförslagen men jag tänkte låta er tänka fritt innan jag listar vad vi har kommit fram till.
 
flytta sauna till källare? Blir enklare att planera en funktionell badrum på vinden. Behövs en gemensam tv-rum på vinden eller ett krav? Oftast har man var sin tv i sovrummet. Ingen tv i vardagsrummet i fall man vill se något tillsammans?
Badrum med många fönster - ingen insyn? Inte snyggt med insynskyddsfölje o liknande på stora badrumsfönster.
Om ni tänker lyfta taket och inreda vinden så kanske sidoutbyggnaden behöver inte vara så våldsamt stort ?
Skulle fundera på omfattningen av tillbyggnaden så det passar ihop med husets utsida. Tycker om lösningen av trappan till vinden i utbyggnaden.
gaia
 
Ang dina vindsbilder:

Garderoberna i de två mindre sovrummen ser väldigt små ut. Inga mått är utsatta, men om jag antar att det är 90-sänger så skulle dessa garderober vara 30 cm djupa, dvs som en Billy bokhylla. Skall det vara plats för galjar så är väl 60 cm minsta djup.
 
Tack för synpunkterna.
Garderoberna i de små sovrummen ska vara 40 cm djupa. barn har inte så mycket kläder man hänger på galgar, dessutom så kan man hänga på andra hållet,
Nån som har synpunkter på de olika placeringarna av bad och tv-rum på vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.