Hej.
Har ett 1½ plans hus med källare byggt 77. Värmer för närvarande upp det med
pelletsbrännare i en oljepanna (egor Duplomat) som installerades när vi byggde.

Värmeledningsrören i källaren ligger nergjutna i golvet. Det är järnrör med vit plast runt.
Källargolvet är gjutet på makadammbädd. Ej någon isolering i golvet.

Jag har lagt ett flytande golv (3 cm frigolit+spånplatta) ovanpå gjutningen p.g.a att golven var kalla.
Källaren används inte direkt som bostadsutrymme.

Fråga: Är det stora förluster av värme med de oisolerade rören nergjutna i ett oisolerat golv.

Skulle man tjäna mycket på att göra om rördragningen och dra dessa synliga utmed ytterväggen. Vad för typ av rör i så fall.

Tycker det går mycket pellets då värmen är igång i källaren. (går att stänga av separat)

Tacksam för kloka synpunkter av någon "värmedoktor"

Krisjan.
 
Är ingen värmedoktor, men eftersom det är en källare och den estetiska faktorn med synliga rör kanske inte stör, så varför inte dra rören på väggen, rören funkar ju som element då...

Den största vinsten tror jag nog att du gör om du kastar ut den där gamla pannan och sätter in en ny....
rören i golvet tror jag inte är den stora boven :)
 
Tack för ditt svar broder.

Ja jag har nog tänkt länge på detta men aldrig kommit till skott. Det finns ju så många fina pannor så det är svårt att välja. Har nog trots allt sneglat mest på en combipanna, då har man ju flera valmöjligheter- Vad tror du om Baxi bonus 30???? eller har du några andra förslag.

Krisjan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.