Hmm, hur högt får man ha ett skärmtak tro? Jag funderar på o förlänga mitt befintliga tak på mitt 1 3/4-plans hus.
 
Hemmakatten
Jag kan inte se att det finns någon höjdbegränsning i PBL. Men varför skulle du vilja förlänga taket 5 meter upp?
 
Det är i anslutning till min balkong, som jag till slut vill inglasa undertill. Rummet under skulle då bli 15 + 20 m2. Jag har bygglov till balkongen, men vill alltså redan nu när jag skall bygga balkongen plussa på ett skärmtak.
 
Hemmakatten
Enligt PBL får man sätta skärmtak över tex altaner, balkonger och entréer. En balkong är ju per definition något som sitter en bit upp. Så visst kan du sätta ett skärmtak över din balkong. Och det blir naturligtvis mycket snyggare om du integrerar och bygger skärmtaket tillsammans med yttertaket.

Men om du inte har utnyttjat hela byggrätten kan det ju vara smart att göra en revidering av bygglovet så att balkongtaket införlivas med bygglovet. Då kan du "spara" det bygglovsfria skärmtaket till senare, du kanske kommer på att du vill ha ett skärmtak vid nån uteplats vid huset.
 
Redigerat:
Tror du förstog mig fel, jag skrev inte att det skall vara ÖVER balkongen, utan i anslutning till. Just denna delen av balkongen kommer vara 20 m2, skärmtaket bli i anslutning till en del av huset, och en del av balkongen. Utrymmet under kommer alltså då vara 35 m2.

Mer skärmtak behöver jag nog inte tror jag, har redan 20 m2 under den andra delen av samma balkong.. ;)
 
Redigerat:
Hmm, har försökt läsa på. Det är uppenbart att det var alltför länge sedan senast ...

Alltså lagtexten kan tolkas som att ett skärmtak får placeras fristående men endast i samband med altan, balkong etc. Man kan göra då troligen bygga en altan mitt på gräsmattan med ett skärmtak över.
Det finns rättsfall som visar att ett skärmtak som inte använts vid altan/balkong/uteplats är bygglovspliktig. Så där rök mitt påstående om minimalistisk carport.
Friggeboden får byggas på med ett skärmtak om det hela placeras fristående. Men man kan också fundera på när en sådan konstruktion som "Vojma" föreslår blir en sammanhållen byggnad med ca 30 kvm byggarea. Jag tror inte det var så den som skrev lagen tänkte sig det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.