Har en kolonistuga på 30kvm, och vi brukar övernatta där på vibntrarna ibland också. Har funderat på kamin, men det har inte blivit av pga den höga kostnaden med installation av skorsten...Kan en biobränslekamin vara ett alternativ när stugan är 30kvm? Blir det billigare än att värma upp med el när man är där kanske en helg varje månad under vinterhalvåret? Kaminerna är ju ganska billiga och vad jag har förstått behöver man ingen skorsten. Finns det några andra fördelar/nackdelar med denna typen kaminer jämfört med en vanlig kamin?
 
En kamin man eldar ved i behöver skorsten, och det är väl kanske att föredra om man vill värma en stuga snabbt. Annars är kanske gasol ett bra alternativ, eller luft/luft pump. Har du elvärme nu eller?
 
ja, jag har oljeelement idag...det man skulle önska sig är väl att starta med en kamin för att köra igång elementen när man har fått upp temperaturen...gasolkamin känns lite läskigt tycker jag, men det kanske är helt säkert numera....men en biobränslekamin får man för 3000 på Silvan såg jag idag..sen är frågan vad bränslet kostar och hur bränslet värmer...det är ju bara 30kvm och en sån kamin ser ju ganska mysigt ut....
 
Jag tycker det verkar livsfarligt att elda utan skorsten. CO-förgiftning är inte roligt.

dvs den värme man tjänar måste ändå ventileras bort så nettovärmen är inte stor, Då tror jag mer på en gasolvärmare som man kan bränna på med hög effekt under en kort tid.

/Tomas
 
och gasolkaminer är det ingen fara med? vi lämnar ju inte igång den över natten, tänkte helst på att få en snabbare uppvärmning vid ankomst vintertid...så då kanske ni har rätt att man skall undvika biobränslekaminerna om det är risk för CO förgiftning...fast man gör reklam för att dom är skorstensfria...
är Julas gasolkaminer helt ok? luktar det inte en hel del av gasolkaminerna?
 
Gasolkamin i litet slutet utrymme är inte nån god lösning. Står nog i bruksanvisningen med tror jag.
 
Alla vettiga gasolkaminer har avslagning vid förhöjd CO-nivå samt tippskydd. Viss ventilation är aldrig fel och sedan kan man alltid skaffa en extra CO-varnare. Etanolkaminen är en myspysbrasa, ger ingen nämnvärd värme medans en gasolkamin av standardmodell ger ca 4,2 kW vid full effekt (ca 320 gr/h).

Jag körde med en gasolkamin under julveckorna i vår stuga och gjorde av med ungefär 15 kg. Nu är vår stuga inget under av täthet och för att förbränna 1 kg gasol går det åt ca 12 kubikmeter luft.

Edit: Dessutom kostar gasolkaminer från 800. Har man inte gasoltub finns dessa på Blocket och lite varstans. Jag köpte en P19 för 500 spänn och får den bytt mot ny för ca 400 spänn hos gasnissen.
 
Redigerat:
En värmare av typ Eberspächer eller Wallas, körd på fotogen, diesel eller liknande brukar ju ha en skorsten/avgasrör iallafall. (Dubbel avgasslang där förbränningsluften tas in i mellen ytter och innerslang och avgaserna blåser ut genom den inre slangen.)

Men alla typer av fotogen/olje/gasol/diesel- lösningar är ändå dyrare än el, om det nu finns nätanslutning i stugan !!!

Du pratar ju bara om en helg i månaden under vintern,...Kan inte vara nån hemsk elräkning med eluppvärmning av 30 m2 då väl?
 
Anledningen till att Wallasvärmare använder skorsten är att de kan gå på diesel vilket inte enbart består av rena kolväten. Med andra ord bildas annat än vattenånga och koldioxid vid förbränning.

Funderade faktiskt på det här med elpriser och gasol härom dagen. Då jag har tur och har en hyfsat billig gasolleverantör kommer jag undan med ca 1,50 för motsvarande kWh som en elradiator tar två spänn för. Inte för den sakens skull man använder gasolkamin dock, men den är bra för att snabbt få upp värmen.
 
Hmm har lite dålig koll på elpriset nu, men det ligger väl under 1,50/kWh inkl allt...
(Moms skatt nätavgifter etc...). Men diesel/olja ligger väl kring 1,10/kWh.....(Har för mig att 1 kbm olja är ca 10 000kWh). Så en liten dieselpanna (Båt/husvagn/bil-värmare), kanske trots allt är lönsammare än elfläkten.....
 
Inser att jag räknade med abonnemangsavgiften för en faktura från en period med låg förbrukning. Det resulterade i ett lite väl högt elpris. :) Det går på ett ut med el eller gasol för min del, men det är inte för priset jag kör med kaminen utan för den höga effekten.
 
Sen är det ju en fråga om en vedkamin inkl skorsten egentligen är så dyr, beror ju mycket på huset. Det är inte alltid det är tillåtet att sätta in en heller. Men är det "på landet" kanske ingen bryr sig ;).....Skämt åsido, en fastbränsleeldstad/kamin har många fördelar, bränslet är billigt, och man kan elda upp rester som kvistar, papp, tidningar etc Elda sopor får man iofs inte göra, men det är ju en definitionsfråga vad som är sopor, en och annan äggkartong gör nog ingen skada....Effekten är hög,det blir snabbt varmt, man är oberoende av olja,el,gasol etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.