Jag anlitade en plåtslagare för att klä om skorstenen.

Nu när jag tittar på resultatet i solljus så ser ena sidan bucklig ut (se fig). :(

Är det så krångligt att få det snyggt att detta är vad man kan förvänta sig? Eller bör jag ta honom i örat?
 
  • plåt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är krångligt att knacka plåt, men en plåtslagare borde nog försökt en gång till, det hade nog jag med gjort föresten..
 
Ta honom i örat, protesterar han, vrid om. :)
 
Tjenare ! så ska den inte behöva se ut. har den ingen stomme ? för att den ska se bättre ut,behövs lite falser,o fler plåtbitar
 
Pratade med plåtslagaren idag. Han förklarade att problemet är att det inte är helt tajt till muren och det därför blev en böjning när han satte skruven mitt på plåten. Skruven satte han dit för att det inte skulle skaka om det blåste mycket.

Han skulle komma i morgon och se till att det blir bra. En möjlig lösning skulle vara att ta bort skruven som sitter i mitten.

Jag håller tummarna att det blir bra och snyggt.
 
Falser gör plåten mycket styvare och det ser ut som det är lite för lite av den varan Närmare bestämt ser det ut som en enda plåtbit bara. En skruv mitt i känns ju inte heller helt bra. En fals med flera klammer mitt på skulle ha varit ett mycket bättre alternativ.
 
På såna här större skorstenar brukar jag göra ett par väldigt lätta (10grader) knäckar på plåten så den trycks in mot teglet. Då slipper du sätta skruv. Brukar göra susen, plus att det blir bra mycket snyggare :)
 
Eller får man väl stoppa en lämplig distans mellan plåten och muren så den inte böjs in. Tex en bit gummi eller trä som täljs till i rätt dimension. Borde ju lösa problemet.
 
Han satte en längre skruv så det blev ok.
 
pa.albinsson skrev:
Han satte en längre skruv så det blev ok.
Men...bara en längre skruv innebär ju att skruven inte pressar emot något under plåten, alltså det blir ju: skruvskalle -> plåt -> luft -> murstock/inklädnad.

Det kan ju aldrig i livet bli tätt?
 
Danne031 skrev:
Men...bara en längre skruv innebär ju att skruven inte pressar emot något under plåten, alltså det blir ju: skruvskalle -> plåt -> luft -> murstock/inklädnad.

Det kan ju aldrig i livet bli tätt?
Hela skorstenen är inklädd så det är tätt uppifrån också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.