Tänkte bara lägga upp ett par kommentarer om Telias triple play som vi haft nu i en vecka, ingen har väl missat de massiva kampanjerna under hösten. Såhär funkar det för den som inte vet:

från första telejacket sladd till gateway (dvd-spelar sized box).
från gateway till telefondosa (halva sizen från ovan)
plugga in trådlös sändare för tv

Nu finns bredbandstelefoni i alla jacken i huset, samt trådlöst internet med påstådd räckvidd 100m.
Vald hastighet på internet 6-8mbit adsl, uppmätt tptest.se ligger stadigt runt 6-7 ner och 0.9 upp med tv påslagen.

plugga in digitaltvbox i vägguttag och tv, plugga in trådlös mottagare för tv signalen i boxen.
Avstånd till gateway 3-4m, 1 vägg och 1 ribbad trälåda.

Nu finns tvsignal i boxen med möjlighet till www på tv'n. Nu har vi 'bara' 29tums tjocktv och ignen surround anläggnig, men ljud och bild är tipptopp.

Summa summarum är vi grymt positivt överraskade, vi bor nämligen en bra bit ut på landet, 3-4mil från Göteborg, 7/8km till närmsta tätorter, x antal km till telestation med luftledningar överallt.

Nej jag jobbar absolut inte för Telia :)
 
Om Telia inte har ändrat så har du under 3Km till telestationen ;). (maxavstånd för att det ska sälja tv över ADSL)
Kul att se att det fungerar bra.
 
Grattis, men hur användarvänlig är internet på TVn? Hur navigerar du? Tangentbord eller fjärrkontroll? Lite nyfiken eftersom jag har bredbandstv (fiber) men inte kollat internetfunktionen ännu.

Kjell G
 
Har de ändrat eller är Telias bredbands-tv fortfarande plågsamt långsam att starta?
 
Kjell_G skrev:
Grattis, men hur användarvänlig är internet på TVn? Hur navigerar du? Tangentbord eller fjärrkontroll? Lite nyfiken eftersom jag har bredbandstv (fiber) men inte kollat internetfunktionen ännu.

Kjell G
Internet via TV är inget att använda utom i nödfall (lathet att lämna sängen). Navigerar med fjärrkontroll till digitalboxen, tar någon minut innan man fipplat sig rätt. Går väldigt långsamt och är allmänt ruttet.
Men det går och iden är ju lite rolig. Kan slå upp något på wikipedia för att överbevisa något i reklampausen...

TV:n är fortfarande plågsamt långsam att starta, tar säkert någon minut. Värre när man som jag stänger ner hela skiten genom att bryta strömmen (boxen drar MÅNGA watt i stand-by).
Det bästa med bredbandstv måste nog vara text-tv som är oberoende av vilken kanal man kollar på och det är bara att kolla in svt-text när man kollar på 3:an och att det inte är någon laddtid alls för sidorna (även om moderna apparater är hyggliga på detta också).
 
Oj (boxen drar MÅNGA watt i stand-by).

Det hade jag ingen koll på, stänger bara av TV. Hur mycket drar, har du mätt? Eller det kanske finns info i manual om det, får väl läsa på.

Lyckades inte få in internet nu, det fick bara boxen att starta om, gav upp. Däremot är text-tv kanon som du säger.

Ett problem som jag råkat ut för är att dateringen inte stämmer alla gånger, har ibland fått programinfo som är från jan-08, eller också besked om att info saknas. Just nu funkar det dock.

Kjell G
 
Ja internet via TV är som sagt inte mycket att hänga i granen, mest en kul grej. Upplösningen är riktigt usel det känns lite som Windows 3.1 :) fast det kanske går att ändra. Däremot har de ett stort nöjesutbud med film trailers och grejer.

TV tar ju bara lång tid att starta upp om man brutit strömmen helt till boxen, (trodde jag ja!), den tar även lång tid att starta upp från standby, jag testade just för första gången för vi bryter strömmen helt över natten så det är bara då jag märkt det.

Kjell: menu, telia nöje, surf, välj sida att gå till
Sedan används menu och info för att få fram tangentbord och favoriter mm. Musen körs med pilarna, allt körs från box-kontrollen.
 
Kjell_G skrev:
Oj (boxen drar MÅNGA watt i stand-by).

Det hade jag ingen koll på, stänger bara av TV. Hur mycket drar, har du mätt? Eller det kanske finns info i manual om det, får väl läsa på.


Kjell G
Har för mig jag fick svaret <9 W av någon (här på forumet) när jag frågade en gång tidigare. Har inte mätt själv, men det kanske man skall ta och göra. Tycker bara att boxen är ovanligt varm i stand-by och värme är ett bra tecken på att den slukar energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.