Någon som har kört vedpanna parallellt med fjärrvärme? Vedpannan måste kopplas in efter värmeväxlaren skulle jag tro, Erfarenheter/idéer?
 
Det är nog inte tillåtet?

Mvh
 
kopplas det in efter värmeväxlaren ska det ju inte vara några problem. vet inte om det är tillåtet men möjligt är det
 
Tillåtet av fjärrägaren alltså..;)
 
Förstår inte varför det inte skulle vara tillåtet. Att koppla in sig innan värmeväxlaren kan jag förstå är ej tillåtet. Men efter värmeväxlaren ska tycker jag tusan i mig få göra vad jag vill :)

Ingen som gjort detta eller hört talas om någon som gjort det?
 
Många energibolag/fjärrvärmelev. kräver att man plockar bort pannan då fjärrv. installeras så du är tvungen att köpa värme av dom..
 
Oftast står det i avtalet att ingen annan värmekälla får anslutas till det vattenburna systemet. Anledningen är så enkel som att man vill ha igen pengarna på investeringen som fjärrvärmenätet innebär. Skulle du köra med ved blir det ingen lönsamhet i fjärrvärmen...
 
Fjärrvärmekund = livegen:D
 
Bullshit (skeå-kraft mfl.) tillåter man har kvar pannan så det är bara att vrida ner å elda ved så det rycker..:D (& nej man skickar inte tillbax nå varmvatten till fjv-verket..:cool:)
 
Jaa det ska vara ske-kraft till att tillåta det:)....Men kan det vara för att få nån kund lär väl vara en och annan vedeldare däruppe...:p..."God bless the ved"

Mvh
 
Samma gäller Piteenergi
 
Har sett många sådana anläggningar på det bolag jag jobbar på, tyvärr så blir det alltför ofta problem. Brukar rekommendera att skaffa kamin eller nåt. T.ex. så kör man ofta med öppet system vid vedeldning, det är inte att rekommendera när man kör fjärrvärme då man får in syre i vattnet och aldrig når upp i samma temperaturer som med vedeldningen. Sen brukar det ofta bli problem med varmvattnet. Skulle inte rekommendera detta om man inte jobbar inom värme/vvs, det kan lätt bli dyrt...
 
Förklara närmare, systemet är ju slutet i huset & varmvattnet har ju en egen växlare som är på hela tiden oavsett om du eldar eller inte,sen mår ju "vattnet" i ditt eget system bättre (mindre syre) av en riktig uppvärmning (90+grader) vid vedeldning...:confused:

(ska väl tillägga att cirkulation går genom pannan hela tiden)
 
Redigerat:
zappafan skrev:
Förklara närmare, systemet är ju slutet i huset & varmvattnet har ju en egen växlare som är på hela tiden oavsett om du eldar eller inte,sen mår ju "vattnet" i ditt eget system bättre (mindre syre) av en riktig uppvärmning (90+grader) vid vedeldning...:confused:

(ska väl tillägga att cirkulation går genom pannan hela tiden)
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så hänvisade jag till öppet system, har man slutet (övertryckssystem) sen tidigare (vilket faktiskt är rätt ovanligt) så är det väl ok. Men det blir oftast inte så mycket eldat efter indragning av fjärrvärme enligt min erfarenhet (kanske beroende på taxorna) och då är det inte så kul med öppet system med syresättning. Det blir så mycket mer som kan krångla, det blir massor med ventiler, dubbla system för varmvatten och dubbla system för värme, pumpar etc. Tro mig, det är att be om problem jag har felsökt många anläggningar. Sen om man vill krångla till det så har jag sett anläggningar med ved/ack + elpanna/elberedare + fjärrvärme och som bonus kamin och luft/luft-pump, gissa om man sparar pengar med en sån anläggning! Det fattades bara bergvärme, solfångare och pelletsbrännare. Diretktel och olja går väl bort, men det går såklart att klämma in det med... :) Skämt åsido, jag skulle iallafall satsa på kamin om jag ville elda med ved efter installation av fjv, vill man absolut ha in vatten i pannan så ska man iallafall skippa varmvatten via pannan så slipper man de mest frekventa felen.
 
Är väl inte så bra på att förklara men fjv går genom pannan hela tiden (& varmvattnet bortkopplat i pannan) har gamla exp.kärlet kvar + det nya tryck.kärlet det verkar ju funka, förlusten gissar man är 2 cirk,pumpar /drag i skorsten/ värmeförlust flödet genom pannan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.