Hej. Bor i ett hus från 1927. Funderar på att riva det fula putsade taket (på vassmatta) i källaren och spika pärlspånt istället.
Någon som vet om putsen har någon egentlig betydelse (källaren är idag uppvärmd till normal rumstemp) eller om det går att riva utan konsekvenser. Någon sa att det är onödigt med isolering i bjälklaget (förutom av ljudskäl) eftersom värmen ändå ska kunna stiga uppåt.

Tacksam för råd.

HoneyBee
 
Du borde kunna riva det utan problem.

Om du har trä bjälklag så kan det vara så att det läcker in luft utefrån dvs dålig vind tätning så det kan blåsa där. Om det är så försök att åtgärda det nu. Så får ni varmare golv. Fast det beror ju på hur det blir sen när ni har börjat riva..
 
Måste du riva putsen? Går väl lika bra att läkta rakt i putsen. Då slipper du en J****a massa damm.
 
Hej och tack för svar.
Måste kolla det där med golvdrag...
Visst kan man läkta direkt på, men delvis är syftet med rivningen att öka takhöjden något. Så jag får väl ta dammet...
Vet någon varför man putsade taken i källarna? För att hålla fukt borta? Kyla?
HoneyBee
 
Fast om du river putsen med tillhörande hönsnät/vass vad det kan vara, och sedan spikar upp en pärlspånt på 22-25mm?, så har du ju inte vunnit mer än någon centimeter i takhöjd, Är det då inte lika bra att spånta direkt på? ;)
 
Nja - under golvreglarna ligger först 25mm brädor, på dem nät + matta + puts. Tillsammans ca 40mm. Dessutom kommer jag inte att använda 25mm spånt. Den är väl bara 12. Så skillnaden att bygga på mot att först riva, dvs 40+12= 52, jämfört med att först riva -40, och sen lägga på 12. Dvs 52-12=40mm.
Men min fråga är egentligen varför man besvärade sig med att putsa källartaket en gång i tiden? Har/hade det någon funktion?

HoneyBee
 
Vet inte jag.. låter lyxit.. kanske var det för att man tykte det var snyggt?
 
Per-Erik skrev:
Vet inte jag.. låter lyxit.. kanske var det för att man tykte det var snyggt?
kan nästan garantera att det inte var av estetiska skäll man har lagt putsen i källartaket med trä i bjälklag ovan.

Snarare för att skydda virket från fuktig och kall källarmiljö. Putsen kan ta upp och släpa fukt utan att bli förstört på direkten. Virket under putsen röttskyddas mycket effektivt. HoneyBee får själv se hur effektiv det var när han river putsen :)
Puts som om brandskydd ifall det fanns en panna där. Röktätt var den också.
Det kunde också hålla golvisoleringen på plats (sågspån/kutterspån).

I mitt källare finns det betongtak så här blev det putsat mer av tradition och för utseendes skull för det behövdes ju inte av praktiska skäll. Det är dock sällsynt att man gör något i en gammal källare bara för utseendes skull.
Rätt att man frågar sej vilken funktion saken har innan man river :)
gaia
 
Jo - det stämmer med mina gissningar. Att det inte var av estetiska skäl, utan just som du säger, för att hålla borta kallare luft och fukt och ev rök från panna.
Men nu, med innomhusmiljö, full uppvärmning och med värmegolv (samt värmepump) borde det inte vara någon risk att riva putsen, gissar jag.
HoneyBee
 
Jag kan ju passa på att fråga vidare här faktiskt eftersom gaia verkar ha stenkoll ;)

Om man river ner putsad halm och ersätter med gles och gips, innan något görs åt dränering och med måttlig fukt i plattan, hur illa kan det vara?
Tanken är alltså att börja blottlägga bjälklaget av installationspraktiska skäl, kan det hinna påverka något på 6 eller 18 månader?
 
Danne 031
jag har ingen koll ....men hoppas ha en smula sunt förnuft :).
Om du har trä i din källare redan nu så kan du ju titta hur det påvärkas av den måttliga fukten du har i källare. Är det inte skadat så kan gles och gips klara sej också :).
Annars kan du alltid köpa en enkel avfuktare om det känns för fuktigt . Sen kan du använda avfuktaren i fex en tvättstuga för att torka tvätten oberoende av väder ute :).
gaia
 
åkej tack för åsikten..resten av källaren ser bra ut så det blir nog att rycka ner :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.