Vill ha dimmer i badrummet men är tveksam pga kapslingsklass. Nån som vet vad som gäller där?

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Vill ha dimmer i badrummet men är tveksam pga kapslingsklass. Nån som vet vad som gäller där?

Kjell G
Installationströmställare är inte tillåtna i område 1 eller 2. Tillåtna om de har minst IP21 i område 3 dock får infälld strömställare, högst 16A, och med täckplatta av isolermaterial ha IP2X eller IP XXB.

Har du en strömbrytare i badrummet idag? Om du har den är det väl bara att kolla att dimmern har samma kapslingsklass som den (förutsatt att den är korrekt installerad).
 
OK, idag finns en kronbrytare IP21. Då gäller det alltså att få en krondimmer som har samma klass. Följdfråga - finns det?

Kjell G
 
  • Gilla
zwepp
  • Laddar…
Eller använd en dosdimmer.
 
Styrman_jansson skrev:
Installationströmställare är inte tillåtna i område 1 eller 2.
Kan någon förklara varför det är så? När vi ställde in ett badkar i vårt badrum (där det enligt originalritningarna var förberett för badkar) hamnade kanten ~20 cm från strömbrytaren, så vi var tvungna att flytta ut den till utsidan av dörren.

Borde det inte finnas strömbrytare som är tillräckligt väl kapslade för att klara av en badkarsnära montering?
 
pefo skrev:
Eller använd en dosdimmer.
Säkert bra förslag, som alltid, men jag vet inte vad det är och hur det funkar. Jag har ju två belysningspunkter, även om det nog räcker att den ena har dimmer. En dosa, och nåt utanpåliggande är inte tillåtet, eller?

Kjell G
 
Dosdimmer är en dimmer utan knappar som kan placeras i en apparatdosa bakom strömbrytaren som eventuellt behöver modifieras (om det går) med en sk impulsfjäder så den får tryckknappsfunktion. Eller så kan den placeras i en närliggande kopplingsdosa eller var den nu får plats. Då kan man använda den vanliga strömbrytaren för styrning och med ev tätning om det behövs. Finns lite andra varianter på dosdimmers också.
 
Kollade upp Eljos krondimmer, den har enligt Schneidersidan IP20 - och då faller den bort från badrummet.

Jag ska kolla om nuvarande kronbrytare (Eljo IP44) kan kompletteras med impulsfjäder. Funderade annars på Nexa dosdimmer och en fjärrkontroll, kanske det kan fungera också?

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Kollade upp Eljos krondimmer, den har enligt Schneidersidan IP20 - och då faller den bort från badrummet.

Jag ska kolla om nuvarande kronbrytare (Eljo IP44) kan kompletteras med impulsfjäder. Funderade annars på Nexa dosdimmer och en fjärrkontroll, kanske det kan fungera också?

Kjell G
Som Styrman nämnde i första svaret i denna tråd så är de ok med IP20 för infällt montage. Är det verkligen utanpåliggande dimmer TS vill ha i sitt badrum?

Som lite kuriosa kan nämnas att i mitt badrum sitter strömbrytaren ca 20cm från badkarskanten.. Huset är byggt 1982
 
Rrrrr skrev:
Som Styrman nämnde i första svaret i denna tråd så är de ok med IP20 för infällt montage. Är det verkligen utanpåliggande dimmer TS vill ha i sitt badrum?

Som lite kuriosa kan nämnas att i mitt badrum sitter strömbrytaren ca 20cm från badkarskanten.. Huset är byggt 1982

ok, ingen har dött på 27 år.....

27 år av 110 är ca 25 %

25% att man inte dör av en dimmer i badrum......

för det har funnits el i bad rum ca 110 år..

Då är det ingen fara.
 
el_richard skrev:
ok, ingen har dött på 27 år.....

27 år av 110 är ca 25 %

25% att man inte dör av en dimmer i badrum......

för det har funnits el i bad rum ca 110 år..

Då är det ingen fara.
Haha.. eh? Rolig statistik de där du. 25% risk att man dör om man har en dimmer i badrum.. Skulle nog vara väldigt många fler dödsfall då :surprised:

Jag har då förresten aldrig nånsin satt en utanpåliggande dimmer i ett badrum, knappast nånstans! Vem vill ha en stor klump utanpå väggen?

Nä.. Fram med dosfräsen!
 
Vi hade i vårt lilla numera rivna badrum en brytare som satt i zon 1, dvs rakt ovanför gaveln på badkaret. Den installationen var gjord 1976, och ganska garanterat inte hempulad.

Besikningsmannen anmärkte på det när vi köpte huset. Jag insåg då inte HUR fel det var, antog att man skulle kunna byta den mot en med högre IP klassning.

Det var nog inte lätt för dom att få till en bra placering då 1976. Badrummet hade måtten 130 x 150 ungefär. Där hade man fått in ett litet sittbadkar, en toa (hörnmonterad) och ett handfat. Dessutom var där 2 dörrar, det var en genomgångstoalett. man kunde nå den dels från tamburen, dels från köket.
 
hempularen:

Trappomkastare vid varje dörr på utsidan hade ju löst porblemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.