Hej!

Jag har en oljepanna (Diom 20-hundra) med en Bentone BEO 10-brännare. Oljan tog slut och jag har kört pannan på el i somras. Nu finns det olja i tanken igen och jag skulle behöva hjälp med hur man avluftar brännaren. Jag antar att jag har ett enrörssytem, med tanke på att ett tvårörssytem ska avlufta sig själv. Oljefiltret är nästan helt tomt och brännaren går bara 10 sek om man gör ett omstartförsök.
Jag kan lägga upp bilder på brännare och kopplingar om det skulle hjälpa.


Mvh
Anders
 
För att olja skall kunna komma in i systemet måste luft avlägsnas. Lossa luftningsskruv på kugghjulspumpen och starta, Du kan behöva göra det flera gånger. När ren olja sprutar ut så stänger Du.

Men det finns en enklare lösning, installera en oljeavluftare, Du kan få en av mig, eftersom jag numera har fjärrvärme. Skicka ett pm.

per
 
Tack för svaret och erbjudandet om avluftare (jag väntar dock med oljeavluftaren så länge). Jag har provat att lossa på den skruven som verkar vara luftningsskruven (märkt P på pumpen) och starta. När jag gjorde det gick pannan igång utan att stanna efter 10 sek. Det sipprade sakta ut olja vid den öppnade skruven utan att det bubblade eller pyste. Efter en minut stängde jag skruven och pannan fortsatte tills termostaten slog av pannan. Det konstiga är att oljenivån i filtret inte ändrades något och det ser nu ut som på bilden jag bifogat. Pannan har gått 3 cykler nu utan att strula. Ska det verkligen inte vara mer olja i filtret?
 
  • oljefilter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brännaren suger olja från Din tank, genom filtret. Nivån i filtret kommer inte att öka.
Men, om Du har en kran på ledningen före filtret , kan Du stänga den och sedan demontera och fylla filterglaset "för hand". Kran före filtret bör Du nog ha under alla förhållanden.

per
 
Jag har själv ett likadant oljefilter och alltid undrat varför det bara finns några mm olja i filtrets botten. Tydligen fungerar min brännare (BEO 10V) och jag har även en "burk" vid pannan sedan jag bytade utomhustanken. Numera har jag endast ett oljerör och denna burken skall tydligen utjämna något tryck eller...?
Problemet är att då brännaren varit avstängd den tid (kanske 10-15 timmar då jag eldat med ved) så måste jag alltid trycka/starta brännaren minst 4 gånger innan den drar igång. Sedan den startat går den helt felfritt-är igång ca 12 min och stängd ca 22 min per timme .för att sedan starta utan problem.
Är det fel på denna burken för jag inbillar mig att oljan rinner tillbaka och därför måsta jag hålla på att starta om dessa 4 gånger.
Kan någon tipsa om bra åtgärder???
rolanpe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.