Jag har tittat lite på larmet med art nr 32-8468 på CO. Det verkar som det kommer från Marmitek, http://www.marmitek.com/ och det verkar vara modellen "Safeguard".

Jag tänkte en kombination av trådbundet och trådlöst. Larmet har en utgång för trådbunden larmslinga, och den tänkte jag koppla en skalskyddsslinga, med magnetkontakter till varje dörr och tillräckligt stort fönster. Det trådlösa får bli ett komplement, med deckare i hall och vardagsrum som man måste passera för att komma åt någonting öht.

Vad tror ni om det? Jag vill inte spendera en förmögenhet på larmet, så Teletec och liknande går bort.
 
Ta larm utifrån - t ex USA/Canada - hur fungerar det med:
* ev godkännande från försäkringsbolag, SBSC
* är det bara att byta transformator? Hur funkar det med strömar ut till detektorer, paneler, backupbatteri o dyl
* ingen "fungerande" garanti antar jag?
* komplettera med utrustning köpt i Sverige?
* telefonfunktioner
 
swehjo skrev:
Ta larm utifrån - t ex USA/Canada - hur fungerar det med:
* ev godkännande från försäkringsbolag, SBSC
* är det bara att byta transformator? Hur funkar det med strömar ut till detektorer, paneler, backupbatteri o dyl
* ingen "fungerande" garanti antar jag?
* komplettera med utrustning köpt i Sverige?
* telefonfunktioner
Godkännande från försäkringsbolag får du inte om du monterar själv.

De flesta detektorer, paneler mm mm går på 12 V DC så det går nog bra med grejor från utlandet. En annan matningstranfo är nog det enda som behöver ändras.

Garantin är väl den som säljaren lämnar. World wide???

Komplettera med svensk köpt utrustning går säkert jätta bra.

Telefunktioner?????? ??? ??? ??? Osäkert.
 
Tar upp den här tråden igen, ingen som testat Marmitek larmet ?
 
Funderar själv på Marmitek MS8000 till lägenheten i stan. Ska ha skalskydd på dörr och temperaturvakt till akvariet. Går att enkelt stänga av inbyggd PIR för skalbevakning när man är hemma.
 
Lyssnar man på alla uthyrningsfirmors & bygghandelns fasa ;) Martin Timell i gårdagens avsnitt räcker det med en patron silicon :D ;D ;)
Han och "experten" tyckte att "postorderlarm" bara sa till när inbrottet var utfört............ ??? :p
 
Gällde ju inte bara "postorderlarm" utan alla larm som inte var kopplade till vaktbolag.
 
SnickarPelle skrev:
Lyssnar man på alla uthyrningsfirmors & bygghandelns fasa  ;) Martin Timell i gårdagens avsnitt räcker det med en patron silicon  :D ;D ;)
Han och "experten" tyckte att "postorderlarm" bara sa till när inbrottet var utfört............  ???  :p
Nu missade jag veckans Äntligen Hemma, men budskapet har man nog hört förut. Dvs, i en normal villa måste man ha ett larm som kostar 10 000-tals kronor. Vem är det som säger det? Säkerhetsexperter som har foten minst sagt i branschen, och kanske rent av privata ekonomiska intressen att piska upp ett behov.

Frågan är också vilka verkliga behov som finns. Det heter ofta att inbrotten ökar för varje år, men faktum är att det inte stämmer. BRÅ:s statistik visar att det har legat stilla sedan början av 90-talet.

Nästa påstådda fara är att det skulle komma någon våldsman och våldta frun och mörda barnen medan man själv maktlöst tittar på. Hemsk tanke, men i verkligheten sker sådana brott med okänd gärningsman otroligt sällan. Frågan är också om en sådan galning skulle bry sig om ett tjutande larm, eller hur mycket skada han hinner med innan väktaren infinner sig, och när han väl gör det, hur mycket han vågar ingripa.

Det kvinnor och barn borde vara rädda för är snarare att deras män och pappor misshandlar dem. Det är en reel, vanlig risk som inget larm skyddar mot.

Tillbaks till frågan! För mig räcker ett larm från CO. Mina behov säger mig att jag behöver något som gör det lite besvärligare att bryta sig in, och då är larmet bara en liten del. Jag satsar hellre på ordentliga lås och bra fönster.
 
Hej

Jag använder ett sådant larm, men bara med trådlösa komponenter.
Vi har använt larmet sedan i Höstas och jag tycker att det fungerar bra.
Kan rekommenderas.
 
Om man nu har katt &/eller hund som rör sig fritt inne då larmet är påslaget faller väl lösningen med "rörelsekännare"?
( Hund är när den är hemma bästa larmet ;) )
Då blir det väl larmkontakter vid fönster och dörrar?
Bara att kracha en ruta och gå in....... eller som dom för en tid sedan gjorde i ett hus en bit här ifrån som var försett med "fönstergaller" och larm med brytare. Man tar helt sonika en motorsåg ( "lånar" fastighetsägarens ;) ) sågar ett gånghål genom ytterväggen och kliver in...... :p
 
Det finns speciella Husdjurs-rörelsekännare att köpa.
 
PatWest skrev:
Det finns speciella Husdjurs-rörelsekännare att köpa.
Kanon!
Var finns dessa? Classe eller?
 
SnickarPelle skrev:
....... eller som dom för en tid sedan gjorde i ett hus en bit här ifrån som var försett med "fönstergaller" och larm med brytare. Man tar helt sonika en motorsåg ( "lånar" fastighetsägarens  ;) ) sågar ett gånghål genom ytterväggen och kliver in......  :p

Vilket extraarbete för dom.
..här i närheten tog de bort fodret på sidorna av ett fönster, två plank. Kapade sedan karmskruven 4st. med en batteridriven tigersåg, lyfte sedan ut fönster med karm. Vet ej vad det tog i tid men det kan inte ta lång tid att göra så, sen så är det ganska tyst också.

Det kan nog finnas risk för att det kan öka att de tar sig in och tar en sak.
Plasma-tv är hett byte. Mycket pengar snabbt in och ut behöver inte runt och leta många föremål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.