Hej,

Vi har en större tomt med lantligt läge. Vi vill bygga ett större hus med traditionellt "lantligt" yttre men med ett modernt inre med mycket öppna planlösningar.

Vi har träffat en del arktitetker och är nu i och valet och kvalet mellan följande:

Lokal arkitekt, enmansfirma
- lokal kännedom i området
- kan hjälpa oss fram till och med bygglovshandlingar
- bra intitial kontakt
- äldre arkitekt med traditionella idéer och mycket erfareneht
- uppfattades ha kunskapser om byggnadskonstruktion


Storstadsfirma med arktitekter, konstruktörer etc.
- ingen lokal koppling
- kan erbjuda en helhetslösning från skisser fram till slutbesiktning (t.ex. bygglovshandlingar, förfrågningsunderlag, konstruktionsritningar m.m.)
- arkitekten kom inte spontant med funderingar/idéer
- yngre arkitekt som hade mest erfarenhet av funkishus men är nog nytänkande
- projektledaren gav ett gott intryck


Hur skulle ni (utifrån era kunskaper och/eller erfarenheter) resonerat om vad som är det bättre valet?

Med vänlig hälsning,
Nilsson2
 
"Gammal är äldst". Läst mellan raderna skulle jag inte tveka länge på att anlita den lokala förmågan; INTE pågrund av "lokala kontakter", utan därför att han verkar självgående och därför att han kan konstruera. Men dubbelkolla igen! Och begär lite referenser från båda.
 
Jag måste då säga att det är värdelöst med en arkitekt som enbart ritar fram till bygglovet. En arkitekt behöver man under hela byggtiden dvs fram till slutbesiktningen.

Att arkitekten inte ger nytänkande lösningar vid offertförfrågan är ju självklart - det är ju idéerna som han senare kommer att ta betalt för. Lokal förankring är absolut inte nödvändigt - såvida arkitekten inte fixar fram byggare också. Jag själv valde en sthlms-arkitekt - 60/70 mil härifrån. Funkade utmärkt.

Det viktigaste är att man känner att arkitekten är lyhörd och vill förverkliga byggherrens dröm.
 
Åk och titta på hus de båda arkitekterna har ritat tidigare så kan ni lättare få en bild av hur ert hus kommer att se ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.