Hej!

Vi ska byta köksbänk och jag blev lite fundersam över vattenledningen. Jag tänkte installera en såndär ballofix (eftersom detta inte finns idag). Så steg 1 blir att få vaktmästaren att stänga av huvudledningen.
Steg 2 blir att montera dit en ballofix.
Steg 3 blir att byta köksbänken.

Men jag blev lite fundersam över hur svårt det egentligen är att montera en sådan ballofix? Är det någon som kan ge råd (gärna bilder) om hur man ska göra, så att man inte får vatten över hela lägenheten :)

Tacksam för svar

/Jonas
 
Nu är jag sådär bitter och bitsk igen. Men som det har svarats tidigare här på Forumet: Om du frågar, bör du antagligen ta hjälp...

Det är inte svårt om du gör rätt. Men gör du fel så har du antingen vatten i hela lägenheten, eller arga grannar utan vatten. Och du komemr i båda fallen få ringa VVS-jouren för dyra pengar.

Jag gör ALLT utom vaten och el. Det tycker jag är en vettig gränsdragning.
 
Jo, men det är ju därför jag frågar... För att veta om jag behöver anlita någon eller inte. Jag har ju aldrig gjort det förrut så därför ställer jag frågan här.
Men jag brukar ju göra så, jag brukar lära mig genom att läsa på byggforum.
 
Ja, akhagen, lite bitsk var du nog. Som jag förstår det så är det frågan om att montera en Ballofix på kall- resp varmvattenledningen där kranen sitter idag.

Så svårt är det inte. Givetvis beror det ju på hur det är utfört idag, men förhoppningsvis bara lämplig gängkoppling och ditmontering av Ballofixen istället för kranens rörkoppling.

Dessutom är det ju på ett fullt inspekterbart ställe. Läcker det inte direkt efter montering så börjar det knappast läcka senare.

Så har du bara kontakt med vaktmästaren, via tex telefon, när han slår på vattnet igen så är det ju snabbt gjort för honom att stänga igen om du inte fick till det. Det ligger ju också i vaktmästarens intresse att du monterar dit avstängningen så att du slipper springa till denne igen när kranen ska återmonteras. Antagligen kan du räkna med lite hjälp därifrån alltså.

Alltså... Så svårt är det knappast
 
Näe förlåt. Det var väl att ta i. Jag vet bara själv hur det blir när jag håller på, och det är kanske inte helt genomsnittligt. Tex kan man ju bli stående där med en spräckt "klämring", eller en ballofix med fel dimension. Som vanlig hemmapulare är det ju alltför sällan man har den där lilla specialbiten i bra-att-ha-lådan.

Men går det som det ska är det ju ingen sport;-)
 
Har för mig att Gelias VVS skola på DVD visar hur man gör, men är inte säker.
http://www.gelia.se/page____47.aspx

Hur som, du pratar om vaktmästare så antagligen bor du i flerfamiljshus? Har också för mig att det endast är tillåtet att pilla med VVS om man bor i eget hus. Dvs om ngt går snett och det blir läckage med påföljande försäkringsärende så kommer försäkringsbolaget kunna neka dig ersättning.
 
Kontenta, att anlita en hantverkare för någon tusing kan nog vara bättre än att stå där och inte få ersättning till miljon belopp som man förorsakat.

Som akhagen var inne på så är det en vettig gränsdragning att göra allt förutom vatten och el själv eftersom det kan få katastrofala följer. Polaren min kopplade in min kran och avloppet häromdagen och jag kan säga att det är inget jag skulle gjort även om jag säkerligen skulle lärt mig genom ett forum. Jag lär mig själv fruktansvärt mycket genom forum men det är lite annorlunda med el och vatten.

Det är ungefär som om jag skulle gett mig på elen på någon maskin på jobbet i mångmiljonklassen, visst jag hade kanske löst det om jag läste på lite. Risken finns dock alltid att jag gjorde fel och förstörde grejer för flera hundra tusen. Kanske lite dålig jämförelse men du förstår poängen...
 
Ja, ok då blir det nog så att jag anlitar ett proffs. För att vara på den säkra sidan :)
Är det något speciellt att tänka på vid avmontering av den gamla köksbänken o montering av den nya? Jag menar då tips och saker man bör se upp med. Alla som har bytt kanske vet vad som var besvärligt eller vad man bör tänka på.

Tacksam för alla svar jag kan få :)
 
Forward skrev:
Ja, ok då blir det nog så att jag anlitar ett proffs. För att vara på den säkra sidan :)
Är det något speciellt att tänka på vid avmontering av den gamla köksbänken o montering av den nya? Jag menar då tips och saker man bör se upp med. Alla som har bytt kanske vet vad som var besvärligt eller vad man bör tänka på.

Tacksam för alla svar jag kan få :)
Kolla länken till konsumenttjänstlagen längst ner på sidan:
http://www.vattensakra.se/se/html/byggnormen.php


Kan vara bra att veta när det lönar sig att anlita hantverkare m.m.


/BoBBo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.