Tänker bygga bort mina kallvindar då jag har problem med fukt på dessa. Samtidigt skall jag passa på att isolera enligt dagens standard och utföra taket med luftspalt och plast på rätt ställe.

Någon som har en summa vad detta kan kosta per kvm? Arbetet som krävs för mig är följande:

- Montera vindavledare och luftspalt i masonite. Har ca 1 meter mellan takstolarna så de färdiga produkterna fungerar ej.
- Bygga på takstol för att få rätt tjocklek.
- Lägga till 100 mm isolering.
- Plast
- Glesning till gips
- Gipsskivor.
 
Hej.
Här kommer lite kostnader.
Masonit 25.-m2
Isolation 25.-m2
Fuktspärr/Plast 10.-m2
Glesning 45.-m2
Gipsskivor 30.-m2
Detta ger en kostnad på 135.- m2.
Detta är cirka kostnader kan vara lite avvik men det skall inte vara många kronor.

Hur mycket du skall bygga på takstolarna beror ju på hur tjocka dom är idag, så det är lite svårt att räkna på.

Ett litet tips är att lägga läktar på varje 30cm mellan masoniten och undertaket i lodrätt riktning så får du ett bra avstånd och det är lätt att sätta upp masoniten på.
När du har lite udda mått mellan takstolarna så är det lättare att jobba med isolation på rulle och du slipper många skarvar.

Hoppas att detta har hjälpt dig.
Mvh Greenis
 
glöm ej ventilation till detta !
 
Vad mnar du för ventiltion? Luftning av taket?
 
Nu vet jag inte riktigt vad du har för storlek på huset.
Men det brukar räcka att sätta 2 ventiler i varje gavel.
Det gick jag ut ifrån att du redan har, annars måste du sätta dit det.
Du behöver ingen ventilation bakom isoleringen för där går luften in i mellan undertaket och dom läktarna du sätter upp.Lufte går ut uppe vid taknocken.
Mvh
Green
 
Hej, förklara vad du menar med att "bygga enligt dagens standard". Ska du isolera din kallvind ännu mer "enligt dagens standard" så lär du få ännu värre kondensproblem eftersom vinden blir ännu kallare.

Ska du bygga rätt så skit i "svensk standard" och bygg tyskt istället med isoleringen på rätt ställe, dvs utanför undertaket. Sök på "Maco-Dach" så får du se.

Jag har uppskattat ca 85kSEK för Maco-Dach på mitt hus, men det beror förstås på vilken takkonstruktion man har och hur mycket man vill göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.