Jag skall måla om ladugården där sidorna är vit puts (ombyggd på 70-talet). Kalk eller annan färg?
 
Börja med att ta reda på vad den är målad med.

Kalk är väldigt lätt att måla med och det blir en väldigt snygg vithet. Lite mera jobb med att man måste måla om oftare än med silikat eller andra putsfärger. Kalk funkar inte på ytor som målats med något annat. Bäst fäster den på ren kalkkputs, men många har den på vanlig puts också.
 
Hur blandar man till kalkfärgen? Det var väl sånt här som man målade med inomhus i ladugården också, där korna stod.
 
Kalk och vatten samt (lite) pigment om man vill ha annan färg. Bered dig på 5 till 7 strykningar. Finns även färdigblandad "kalkfärg" som du bara behöver stryka ett par gånger, men ytan blir inte lika vacker.
 
Det ska vara så mycket kalk i vattnet , så när man doppat tummen ska man precis se tummnageln igenom. Lärde jag av min farbror som var målare.
 
Å är underlaget inte målat innan så "skall" det grundas med kalkvatten. Dvs. det vatten som är genomskilniklgt när kalket fallit till botten i en mättad lösning.
 
Du börjar med att ta bort alla lösa flagor. Piassavakvast eller hård vattenstråle (dock ej högtryckstvätt som kan vara för hård mot putsen!) Sedan tar du med stålborste och borstar bort alger o svarta beläggningar. (Det finns kanske något medel man kan använda?) Sedan lagar du skador i putsen, helst med rent kalkbruk, eftersom kalkfärgen fäster sämre på cementhaltiga lagningar. Förarbetet är det jobbigaste! Att blaska på kalken är kul och går ganska fort.:)

Du köper kalkpasta som blandas ut med vatten (Målarkalk t.ex.). Så skaffar du ett stort kärl. Två kärl om du ska göra kalkvatten. Ska det räcka till en ladugård är det lika bra att ta en tunna. Sedan löser du kalkpastan i vattnet enligt anvisningarna som finns på paketet och låt stå över natten. Färgen påföres med kalkborste. Till ladugård behöver du borste med långt skaft. Gärna ett par kompisar som hjälper till så att det går undan. Rör om då och då i tunnan. På en tidigare kalkad yta räcker 2-3 strykningar med torkning emellan. Att dessutom stryka ytan med kalkvatten som första och sista strykning (se frolssons inlagg ovan) bidrar till att kalken fäster i underlaget. ( I realiteten kanske man inte alltid orkar med det momentet) Undvik kalka en solig dag, eller en dag när regn förväntas. Rejäla handskar eftersom kalken fräter. Stänk på rutor måste torkas bort så fort som möjligt.

Sedan detta med grunden: Det kommer bli kalkrinningar på grunden, som blir svåra att skura bort. Så därför brukar man måla om den i samma veva. Det gamla sättet var att måla grunden också med kalk som pigmenterats med kimrök. Målar man grunden innan de vita rinningarna torkat in så syns de inte alls. Nuförtiden har de flesta någon slags asfalt på sina grunder. Jag antar att de asfaltar om sina grunder i samband med varje kalkning, men har själv ingen erfarenhet av det.

Förvissa dig om att det är kalkat sedan tidigare! Visst kalkade man ladugårdar förr. Men alltfler bönder har övergått till silikat numera. Så det är inte längre självklart att när folk talar om "vitkalkade hus" att det verkligen är kalkat. Om ladugården putsades om på 70-talet så är den möjligtvis inte putsad med ren kalkputs utan med KC puts. Det går att kalka även på sådan puts, men det håller inte lika bra. I sådant fall skulle jag nog överväga en annan typ av färg. Kolla på Målarkalks hemsida vad dom rekommenderar för den typ av puts du har.
http://www.malarkalk.se/
 
Redigerat:
Kan vara bra att ha skyddsglasögon av korgtyp, det är bara halvroligt att få stänk i ögonen.
 
"Här - Danmark, utskitet av kalk och vatten..."
Inte för att jag vill racka ner på danskarna men citatet ovan från Lars von Trier visar att Danmark är kalkrikt - och billigare än i Sverige.

Jag har aldrig gjort det själv men vet "vänner" i svängen som åkt till Danmark och tagit hem eget kalk och säger att det är mycket pengar att spara. Såklart om det är större ytor som skall kalkas...
 
Är det verkligen lönt med broavgifter och allt?
Jag tycker kalkpastan är både billig o dryg!
 
Tja - man kan undra - som sagt har jag inte räknat på det men tydligen skall det vara lönt. Fast tiden får man nog se som investering som en utflykt.

De jag pratade med (två av varandra oberoende personer som gjort samma sak) räknade med bensin, en övernattning och broavgifter.
den ene killen har iofs en stor fyrlängad gård, så det går nog en del kalk...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.