Jag och min partner ska lägga nytt golv i köket där det idag ligger undergolv, spånplattor och överst ett lager klinker. Vi är nu ganska bestämda att vi ska lägga in ett behandlat furugolv. Vi undrar vilken tjocklek vi behöver på furutiljorna om vi redan har undergolv? Har sett att det finns både 14, 20 och 30 mm plankor. Lägger vi furutiljorna på spånplattorna?
Vi beställer balkongdörr via Balcona i nästa vecka och behöver veta höjden på golvet, är det någon som vet eller har tips så är vi jättetacksamma!

Mvh/emelie
 
Tjockleken på massiva tiljor beror till stor del på hur breda ni vill ha. Vi har senaste halvåret lagt in två furugolv, ett 16 cm brett, 2,5 tjockt, det lades självbärande över golvbjälkar. Vid nyår la vi ett 11 cm brett och 1,4 tjockt på undergolvet med golvmasonite(5 eller 6 mm) emellan.
Finns där ett undergolv som är jämnt och fungerar att lägga direkt på? frågan är ju hur mycket ni vill ändra golvnivån från hur det är idag? tar man bort klinker och spånplattor så är det ju en bit.
Jag hade nog valt att ta ett smalare och tunnare golv och lagt på spånplattorna eller undergolvet. Dels är det billigare, dels spricker det inte isär med stora springor som ett bredare golv gör. Sen är det ju en viss känsla med breda tiljor, ett alternativ kan ju vara ett lamellgolv med enstav, finns i furu, bygger ca 14 mm och finns ganska breda. Ganska dyra dock..
Vad har ni tänkt er för behandling?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.