När görs sista höstklippningen av gräsmattan?
Är det försent att göra den nu, i mitten på oktober?
 
Klippte igår och jag bor i Umeå. Borde därmed funka utmärkt i Götet också.
 
Om det fortfarande är varmt och gräsmattan växer är det väl för tidigt?
 
Kör du bioklipp ska jordtemperaturen vara minst 6 grader för att mikroorganismerna ska klara att bryta ner gräsklippet. Med uppsamling kan du klippa lite senare (bra att veta om man samlar löv med klipparen). Klipp inte lägre än 50 mm, men gärna lite längre (typ 70-100 mm) så har gräset större chans att klara vintern.

Är det frostnätter är det för sent för klippning.
 
Vi fick klippa nu i helgen men har även haft frostnätter, misstänker att sista klippningen ej är gjord.
Vi använder uppsamlaren
 
Nonkan skrev:
Kör du bioklipp ska jordtemperaturen vara minst 6 grader för att mikroorganismerna ska klara att bryta ner gräsklippet. Med uppsamling kan du klippa lite senare (bra att veta om man samlar löv med klipparen). Klipp inte lägre än 50 mm, men gärna lite längre (typ 70-100 mm) så har gräset större chans att klara vintern.

Är det frostnätter är det för sent för klippning.
Jag lät gräset bli ca 70 cm förra hösten och det gjorde att jag fick snömögel, så 70-100 mm sulle jag definitivt inte rekommendera.
 
70 cm låter lite väl ;)

Jag läste i en gräsvårdsbok, sånt där kan man ju inte i huvudet direkt. Vet inte om den omfattade norrland faktiskt, men det känns inte så. I Östergötland var det inga problem med snö ö.h.t förra vintern i alla fall.
 
70-100 mm!?, jag har höjt från mina stadiga 20 mm till 30 mm (siktar på 35 mm innan klippsäsongen är över). Får väl be en stilla bön att mattan klarar vintern då.... Klipparen går ju endast upp till 42 mm (eller var det 45!?), så några 70-100 mm blir det inte att tala om här.
 
35-45 är ju helt OK
Faran för gräset är väl vargavinter ingen snö...då tar våra golfgreener;) stryk
Det blir ju lättare att vårstäda kratta mm om gräset inte är allt för långt....på hösten-våren

Mvh
 
Jag kör tvärtom. Har haft ca 50 mm hela sommaren (började på den nivån och sedan är det svårt att sänka eftersom dött gräs då blir synligt) och har nu klippt ner till 40 mm som blir min vinterhöjd.
 
Vill bara säga att gräset inte ska släppas upp för mycket, jag har jobbat med gräs i 23 år och har testat mycket. Det bästa är och hålla det kort våra greener slutar vi klippa på 4mm, gräset som är längre får man ofta svamp i.
 
Nu är det ju i och för sig stor skillnad på en gräsmatta och en green. En vanlig gräsmatta kan nog snarast jämföras med hur ni klipper semiruffen, som jag för övrigt har stor erfarenhet av... :)
 
  • Gilla
henkson
  • Laddar…
Jag skrev inte att man ska jämföra med en green. Det är detsamma med fw, tee eller vad du vill, det är gräs vi pratar om. Jag har testa olika höjder och det visade sig att vid högre klipphöjder så uppkommer svamp mer vid högre höjder än vid lägre. Släpper man upp gräs för högt så blir det inge bra gräsmatta.
 
jlillieholm skrev:
Jag skrev inte att man ska jämföra med en green. Det är detsamma med fw, tee eller vad du vill, det är gräs vi pratar om. Jag har testa olika höjder och det visade sig att vid högre klipphöjder så uppkommer svamp mer vid högre höjder än vid lägre. Släpper man upp gräs för högt så blir det inge bra gräsmatta.
Grannen anlitar en gubbe som kommer med åkgräsklippare o klipper. Jag vägrar låta honom klippa hos mig eftersom han klipper för kort. Han, å andra sidan lägger sig i och påpekar att jag borde klippa kortare.

Mitt i sommaren är grannens gräsmatta helt bortbränd. Som en öken. Och gissa vems gräsmatta som grönskar? Skrattar bäst som skrattar sist.....:D

Förresten, vad är vi för tokfransar som diskuterar gräsklippning vid denna årstiden?.:confused:
 
jlillieholm skrev:
Jag skrev inte att man ska jämföra med en green. Det är detsamma med fw, tee eller vad du vill, det är gräs vi pratar om. Jag har testa olika höjder och det visade sig att vid högre klipphöjder så uppkommer svamp mer vid högre höjder än vid lägre. Släpper man upp gräs för högt så blir det inge bra gräsmatta.
En kort gräsmatta, dvs en paradmatta, torkar den ut lätt, vilket är största hotet. En golfbana underhålls rigoröst och bevattnas kontinuerligt, vilket gör att man kan hålla den kort. Det är få privatpersoner som kan tänka sig att vattna dagligen vid torrperioder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.