Vad sägs om att (i princip)
  1. Låna 500.000 av SEB. Bundet på 1 år till 4%
  2. Låna ut samma belopp till Parex. Bundet på 1 år till 6%.
  3. Tjäna 2% på 500.000 (10.000)
 
Du får betala skatt på mellanskillnaden, 30%. Då blir det 7.000kr kvar.

Och uppläggningskostnader, aviavgifter eller uttag av pantbrev lär snabbt göra det ointressant. Räkna också med risken att något händer med Parex efter t.ex. tre månader så att de betalar tillbaka dina pengar via bankgarantin, men banken vill ha ränta ett år i alla fall.
 
De flesta har lite extra marginal i sina bolån från tidigare amorteringar. Att amortera nu är dumt, sätt istället in på konto med hög ränta. Det skiljer mer än 3% mellan mitt bolån och mina sparkonton. Får se hur länge det håller.

Men bundet verkar dumt, då får man risken som swetrot nämner att sparkonto avlsutas, men man kan inte hitta en lika bra placering igen.
 
Jag vill dessutom minnas att bankgarantin inte gäller bundna konton
 
Jo, det gör den, sedan 6:e oktober i höstas, samtidigt som gränsen höjdes till 500 kkr.
 
-MH- skrev:
Jo, det gör den, sedan 6:e oktober i höstas, samtidigt som gränsen höjdes till 500 kkr.
Intressant!

Ändrade man även på reglerna om "dubbelgaranti"?

(Tidigare iaf) så gällde t.ex. att om en utländsk bank, till exempel Kaupthing, omfattas av två garantier, både svensk och isländsk, så täcker (täckte?) den svenska garantin bara överskjutande belopp.

Säg att Island har bankgaranti på 350.000 och Sverige på 500.000 och banken går omkull. Då garanterar den Svenska garantin bara överskjutande 150.000 oavsett om man får ut några garantipengar från Island eller inte.
 
Well, använder man Parex, som numera är förstatligat till 85 %, får man i första hand förlita sig på att den lettiska staten står för fiolerna vid konkurs. Bankgarantin gäller upp till 50.000 EUR.
 
Så här står det på Riksgäldens hemsida:

"Är det fråga om en insättning hos en filial till ett utländskt institut i Sverige inträder rätten till ersättning först efter beslut hos en behörig myndighet i institutets hemland. Den svenska regeringen har möjlighet att utvidga garantin till kreditinstitut med filial i Sverige där hemlandets insättningsgaranti inte kan infrias."

I Parex fall får man alltså först och främst förlita sig till den lettiska regeringens vilja att ta beslut att bankgarantin skall inträda, i annat fall att den svenska regeringen skall ta ansvar. Eller så kan det, om jag tolkar det hela rätt, bli så att man blir blåst i alla fall om den svenska regeringen inte utvidgar garantin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.