Hej är väldigt ny på detta område med ved. Eldar min första kubik nu i kamin och har fått mer smak:eek:.

Är vedeldning billigare än tex: luft vatten pump i driftkostnad??

Min tanke e att jag ska bygga ett garage strax intill huset med separat pannrum
och en riktig ved panna o allt vad det innebär med kulvert in till huset.

Är detta en bra lösning??
 
Mycket av det som gör ved till en bra lösning är tillgången på ved.

Egen skog, egna maskiner (motorsåg/klinga/klyv osv), utrymme att hålla till med hanteringen och förvaringen.

Men är man intresserad så är ved ett utmärkt alternativ.

/ATW
 
bor på landet men har bara en gran häck.
Ok om man måste köpa ved??
Några förslag på kompletta lösningar panna acctank o div
har en eldriven såg från LIDL så det går bra. haha
 
H
Mycket pengar är bra för det är frågan om stora investeringar.
Mycket tid över för veden måste man också ha.
Många anser att det är mer lönsamt att lägga ned all den tiden på övertidsarbete och
ha något mer självgående värmesystem som inte kräver så mycket jobb.
 
Staffans2000
Grundregel 1: Man måste tycka om när det brinner.
Gillar man att elda fixar sig det mesta.

Staffan vid sin vedpanna.
 
Jag kör själv med luft/vatten värmepump, vedpanna och kamin.

Om jag räknat rätt så ligger pumpen på 1/3 del av "elpatronsuppvärmning", för vår del ca 35 öre/kw in i huset.

Veden, som jag köper som timmer och kapar/klyver själv, kostar ca 20 öre/ kw.
Det går åt mycket tid som jag räknar som ren motion, plus att jag nog är som staffan2000, latent pyroman....
 
Om du bara tittar på bränslepriset(Inkl skatter och moms):


El & Olja just nu: Ca 100-105 öre/kWh (Uppåt 150 öre i höstas)
Pellets drygt 50 Öre/KWh
Köpt kluven ved ca 30 Öre/KWh
Egen ved: 5-10 Öre/kWh (Exl arbetet med den).

För att värmepumpen driftmässigt skall matcha köpt ved, så krävs alltså ett verkligt COP-tal >3. Men det lär du INTE ha ut från en luft-värmepump på vintern, då behövs dessutom troligen tillskottsel. (Berg/mark värmepump kan dock kanske matcha det, men även en bergvärmeanläggning dimensioneras inte för att kunna tillfredsställa allt värmebehov kalla vinterdagar, då startas tillskottselen), med egen ved finns det ingen värmepump som kan matcha det billiga bränslet. Om dessutom elpriserna skenar upp mot 1:50-2:-/kWh igen så är även köpt ved billigast...
Sen är det en annan sak att det är en massa eget gratisarbete inkluderat i vedkalkylen. Räkna med 0,5h/dygn, eldning 1gång per dygn halva året + några veckors arbete med veden = Ca 150-200h eget arbete !!! HAr du ett jobb där du kan arbeta dessa timmar "extra" istället blir det ganska mycket pengar, betydligt mer än vad du sparar in på elkostnaden.

Så det lönar sig definitivt att arbeta extra istället för att hugga ved.....Men med vedarbetet följer motion och den härliga känslan av att slippa betala räkningar iofs...


Investeringskostnaden för en bergvärmepump & en vedeldningsanläggning (Förutsätter att vattenburen värme finns i huset) är jämförbara. Men en vedanläggning av bra kvalitet har antagligen längre livslängd än värmepumpen.
 
Staffan2000 skrev:
Grundregel 1: Man måste tycka om när det brinner.
Gillar man att elda fixar sig det mesta.

Staffan vid sin vedpanna.
Eller att man gillar att hålla på med ved. För att det ska vara en vettig investering måste man nog tycka om lite kroppsarbete och ha tillgång till billig arbetskraft.

Några dagar tar det och det är roligare och går snabbare om man inte är själv. Jag kan inte påminna mig om flera veckors arbete med ved. Men det är klart måste man göra allt själv tar det tid.

Far min lyckas nästa varje år fälla en jättebjörk som han vill ha till ved och det är ett j-a skit att hålla på med. Drömmer varje år om han ska björk ~15cm men nädå 80 cm och kvistigt ska det vara. :)

Men se det som en möjlig anledning att skaffa mer prylar.

Vedpanna
Ackumulatortank
2 Motorsåg (en stor, en liten)
Vedkap/klinga
Vedklyv
Vedbod
Yxa
Fyrhjuling + vagn för att ta på dig små gallringsuppdrag
Traktor
Skogskärra

Sen är det bara att investera i SKOG

/ATW
 
Redigerat:
Kolla upp vad folk begär för veden innan du börjar, Är det ved på säck så blir det bara runt 0,83 m3 staplat från säck på 1,5 m3 så dom som köper ved för 600:-/1m3 säck blir duktigt lurade.. En kompis staplade upp 2 st 1,5 m3 säckar nu för att kolla hur mycket som va i varje o det blev nästan som sagt bara hälften..
Så dom som betalat 600:-/m3 i säck betalar ca 1,15:-/kWh
Man får ut ca 1000 kWh ur 1 m3 staplad ved..

Att vedpannor ska hålla så fruktansvärt mycket längre än en VP vet jag inte om det stämmer, Tror inte man ska hoppas på mer än 20 år iaf sen kanske det behövs keramikbyte under tiden oxå.. Man brukar räkna med 2 st pannor går på 1 acktanks livslängd..
En kompis Ctc v35 rostade hål i efter ganska prick 3 år men dom va hyggliga o tog på sej allt annars hade det blivit en dyr affär, 8700:-/år + arbete hade inte varit nån höjdaraffär direkt..
 
Hej
Man behöver inte köpa skog och massa prylar (fast det är kul med massa maskiner).
Köp ved i 3 meters längder hemkört, hyr en vedprocessor o så är det bara att köra på är man några som hjälps åt så går det fort o lätt.
Jag, min fru och en kompis körde upp ca 40kbm (kapat o kluvet ) på detta vis i somras och det tog ca 20 timmar (x3).
Kostnaden: ved 5000:- hyra 1200:- lite kedjeolja 100:- 3 backar öl 800:- ström ca 150:-??? =7250:- / 40 = 181,25/m2
 
Jesper Fröjd skrev:
Hej
Man behöver inte köpa skog och massa prylar (fast det är kul med massa maskiner).
Köp ved i 3 meters längder hemkört, hyr en vedprocessor o så är det bara att köra på är man några som hjälps åt så går det fort o lätt.
Jag, min fru och en kompis körde upp ca 40kbm (kapat o kluvet ) på detta vis i somras och det tog ca 20 timmar (x3).
Kostnaden: ved 5000:- hyra 1200:- lite kedjeolja 100:- 3 backar öl 800:- ström ca 150:-??? =7250:- / 40 = 181,25/m2
Det låter rimligt.
 
Tackar för alla svaren nu fick jag något at tänka på.

Hade varit bra med panna i garaget tror jag. För mitt största mål med detta var att bli av med pannrummet(12kvm) inne i huset då detta skulle bli ett sovrum. + då måste vi ju bygga dubbelgarage med billyft så man får plats med veden å ha någonstans att smyg dricka massa öl
 
Staffans2000
Panamayellow skrev:
Tackar för alla svaren nu fick jag något at tänka på.

Hade varit bra med panna i garaget tror jag. För mitt största mål med detta var att bli av med pannrummet(12kvm) inne i huset då detta skulle bli ett sovrum. + då måste vi ju bygga dubbelgarage med billyft så man får plats med veden å ha någonstans att smyg dricka massa öl
Amen.
 
Jesper Fröjd skrev:
Hej
Man behöver inte köpa skog och massa prylar (fast det är kul med massa maskiner).
Köp ved i 3 meters längder hemkört, hyr en vedprocessor o så är det bara att köra på är man några som hjälps åt så går det fort o lätt.
Jag, min fru och en kompis körde upp ca 40kbm (kapat o kluvet ) på detta vis i somras och det tog ca 20 timmar (x3).
Kostnaden: ved 5000:- hyra 1200:- lite kedjeolja 100:- 3 backar öl 800:- ström ca 150:-??? =7250:- / 40 = 181,25/m2
Här kan det lätt gå snett, köp inte 3 backar öl köp 6st, 3st lättöl under arbetets gång och 3st när veden ligger huggen och torkar, inte förr.
En jobbarkompis hade liknande motivering för att få med kompisarna på grovarbete i trädgården med sten och grävarbete men gästerna började med ölen för att sedan gå/ragla hem när den var slut och något arbete blev aldrig utfört :D
Och när det gäller kap och klyv så är det lättare att göra jobbet nästa år om alla lemmar är i behåll. :)
 
Vem har sagt att vi drack upp ölen innan vi kapade??????????????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.