fremag skrev:
Svårt att fota i bastun, men bilderna kanske duger. Jag började med att skruva ihop den undre fururamen sen kunde jag lägga ut aspplankorna.
Jag gjorde inte heller några fina ritningar, det är roligare att prova sig fram :)

/fremag
Snyggt med en ram runt! Fast jag vill ha med tvärgående lavbräder så då känns det inte riktigt värt det. Fäste upp väggfästena igår och imorgon blir det att tillverka övre laven. Kommer bilder då tänkte jag, men först ska jag skapa en hustråd under "Socialt och projekt så det går att visa lite mer grejor än bara bastun, även om den är viktig. =)

//Rob
 
Tack! Jag hade faktiskt tänkt göra tvärgående brädor ("finska" lavar), men ångrade mig. Fast då hade jag redan köpt virket och blev tvungen att lägga en på tvären i varje ände. Men jag är mycket nöjd med resultatet :)
Ska bli kul att se hur dina lavar blir!
/fremag
 
Hej på Er,

Blev ett par konstruktionsändringar lik förbaskat, men nu är övre laven redo för visning. Dock är inte förstärkningen (45x70) längst till vänster monterad. Pga strömavbrott så kunde jag inte finjustera vinkeln innan limning och skruvning så den får anstå till imorgon. Noterbart är också vp-slangen som kommer ut för att dras till "knät" på övre laven där Tylös ljuslist skall sitta, samt utluftsventilen som ännu inte är tillsnyggad men som kommer att sitta dold bakom knät på övre laven. Vidare kommer även ett enklare ryggstöd att byggas med tre parallella lavbrädor i skön vinkel för skönare sittställning och enklare rengöring.

Varsågoda och kommentarer, kritik mm är mkt välkommet.

//Rob
 
  • IMG_3293.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3296.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
atvt skrev:
I finska rekommendationer föreslås i första hand gran med lite grenar (billigt, lättillgängligt). De finaste lavarna var gjorda av asp (ljust, ingen kåda, blir inte för varma) och nuförtiden ochså abache ( men dyrt, ev. regnskogsträd). Några bildideer fås från [länk], finsk byggsite men se på se på kuvaliitteet (bilder).
Den verkar inte finnas kvar, eller är jag för dålig på Finska...
 
A
Hej vilken dimension på skruv använder ni när ni skruvar fast lavarna i furustommen , måste ju vara korta rackare ?
 
Jag har använt 35mm skruv till mina 2x2" bänkar (44mm total tjocklek) och istället satt någon extra skruv för att vara säker.

För bilder se några inlägg upp.

//Rob
 
Vilket avstånd använder ni mellan lavbrädorna?
 
fredrik.n skrev:
Vilket avstånd använder ni mellan lavbrädorna?
Jag har valt avstånd så att vattendroppar och mindre flöden som rinner på ena lavbrädan inte får kontakt med nästa så ytspänningen håller kvar vattnet. En blyertspennas mellanrum kort och gott. =)

Mvh Rob
 
MIn bastu är 130 x 240 invändigt. Än så länge har jag bara en trädgårdsbänk att sitta på, men askbräder är beställda.

Efter att ha provbastat så inser jag det bara behövs en höjd på lavarna. En blir väggfast, 130 cm lång och 55 cm djup, 55 cm från golvet. Från denna laves ena ände och in mot kaminen blir ytterligare en lave på samma höjd, Den laven blir 50 cm djup och 90 cm lång. Dessutom fällbar. Sitter monterad mot väggen med gångjärn och fälls upp då man är fler än två som bastar. Eller om man vill ligga ned o dåsa.

Mitt bygge finns f ö beskrivet i "vedeldad budgetbastu".
 
A
Robster Robster skrev:
Hej på Er,

Blev ett par konstruktionsändringar lik förbaskat, men nu är övre laven redo för visning. Dock är inte förstärkningen (45x70) längst till vänster monterad. Pga strömavbrott så kunde jag inte finjustera vinkeln innan limning och skruvning så den får anstå till imorgon. Noterbart är också vp-slangen som kommer ut för att dras till "knät" på övre laven där Tylös ljuslist skall sitta, samt utluftsventilen som ännu inte är tillsnyggad men som kommer att sitta dold bakom knät på övre laven. Vidare kommer även ett enklare ryggstöd att byggas med tre parallella lavbrädor i skön vinkel för skönare sittställning och enklare rengöring.

Varsågoda och kommentarer, kritik mm är mkt välkommet.

//Rob
En fråga vad skruvade du upp på väggen? Tänkte köra 70*45reglar bara. Ser ut som du har asp eller liknande, hur tjocka?
 
flippan83 skrev:
En fråga vad skruvade du upp på väggen? Tänkte köra 70*45reglar bara. Ser ut som du har asp eller liknande, hur tjocka?
Jag tog dubbla 28x70 Asp lavbrädor och drog ihop med skruv och satte på väggen. Ser cleant och snyggt ut med bara asp synlig så långt ögat når. Dessutom syns bara 4 små spikskallar i hela bastun. Resten är asp asp och asp. :)

//R
 
Redigerat:
Jag tänker såga mig gran med vankant som bastupanel och asp till lavarna.
Tänkte spika allt med fetare dyckert och driva in skallarna en 3mm, är det ett vettigt sätt?
 
A
Robster Robster skrev:
Jag tog dubbla 28x70 Asp lavbrädor och drog ihop med skruv och satte på väggen. Ser cleant och snyggt ut med bara asp synlig så långt ögat når. Dessutom syns bara 4 små spikskallar i hela bastun. Resten är asp asp och asp. :)

//R
Tack för tips! Blev vanliga reglar i gran och asp utanpå. Byggde allt på plats med bänkar så jag slapp synliga skruvar. Va inne på att använda asp också som reglar men blir dyrt kostar 5ggr mer. Men förstår tanken i att ha enbart asp dock prioriterade jag att sätta pengarna någon annanstans :)
 
G gullegrizen skrev:
Så här tyckte våran hustillverkare att vi skulle göra. Blev faktiskt jättebra!

Stommen är alltså 45x145.

Hela paketet blir dock rätt tungt, så det är inget jag släpar ut ur bastun varje gång det skall rengöras.
Däremot är det smidigt att skjuta in den undre sittlaven mot väggen och på så sätt komma åt smidigt när man svabbar golvet.
Lite sent att påpeka... Men en finne skulle ALDRIG sätta översta laven så långt ner. Man börjar planeringen av lavar från taket.

Det är dumt att behöva stå på lavarna för att ha bra värme och slippa frysa om fötterna.

Torrbastu=ugn

Min bastu som är 180x150 har 45x95 reglar OCH bra höjd på lavar.

Tyvärr inte plats med vedbastu som är klart bäst.

Sen är vilken bastu som helst bättre än ingen, så jag ska väl inte gnälla :)
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Hej,

Öppnar en gammal råd för att visa hur jag byggde ihop mina lavar - med inspiration från denna tråd. Bra att dokumentera vad man gjorde oxå :)

Vill nämna två saker: 1) att jag är en hobbysnickare och 2) jag ville kunna plocka ut lavarna ur bastun vid exvis städning. En annan sak som nu också går är att kunna flytta ner överlaven till sidan av nederlaven, så att en sängplats bildas.

Lavarna består av fem lavar (obehandlad asp), 28x90 mm, i rad med ett mellanrum på 12mm mellan lavarna (använde en listbits tjocklek som mått).

Först byggde jag en stomme av 45x70-reglar. med 4 st kortlingar på 2m längd.

Underkonstruktion av bastulavar i trä med metallvinkelbeslag, uppställt på ett köksbänksunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kortlingarna är ca 354mm, vilket gav en bra avstånd. Som ses sitter kortlingarna fast m.h.a kraftiga metall-vinkelbeslag. De två ytterkortlingarna är indragna ca 35mm. Detta gjorde jag för att ett glespanel-"block" på 28x70 får plats däremellan på vardera sidan. Ett fastskruvat block på vardera sidan kommer att vara det som hela lavbänken ligger på.

Nedan syns blocken uppskruvade på väggen:

Installation av bastulavar i ett rum med träväggspaneler och golv i klinker, synliga glespanel-block och stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På så vis blir fastsättningen i väggarna osynlig, eftersom blocket försvinner in utrymmet. Blocken tillverkade jag i längd så att de exakt gick in i mellanrummet - så att man inte ska kunna skjuta lavarna fram och tillbaka.

Nedan syns min handritade detaljritning över lavbänkarna:

Handritad detaljritning av lavbänk med måttangivelser för en bastubyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ses lät jag det bli 31mm från främre kant till främre regel. Tanken är att jag ska skruva dit en 21x90 asplav som 'front'. Då blir det kvar 10mm som "överläpp", vilket jag tror blir lagom.''

Bild från bygget nedan. Många tvingar blir det:

Konstruktion av trästommar för bastulavar med verktyg och delar på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigbyggda nedan. Notera glespanel-blocket med tre långa skruvar på den övre laven:

Hemmabyggda bastulavar i trä under konstruktion, med verktyg och tvingar på ett mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär ser det ut på plats:

Nybyggda träbänkar i en bastu med synlig stomme och mörka golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De är naturligtvis väldigt stabila. Dock är nackdelen att de är rätt så tunga att bära in, men det är ju inte alltför ofta man behöver flytta på dem :)

/Martin
 
  • Gilla
Robster och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.