Hej!
Vi har ett badrum på ca. 4-5 kvm, och vi funderar på vad det skulle kunna kosta med en renovering av detta. renovering innebär, blandare till dusch, klinker och kakel golv o väggar. ca.2,2 m högt i taket. blandare och tvättho. och ny toalett.

Skulle vara tacksam om någon vet vad en hantverkare brukar ta för detta arbete, och hur lång tid ni tror det tar.

Tack på förhand.
Tobias E
 
Hej. Vi håller på att renovera vårat badrum, ungefär samma storlek som ni har. Det enda som är kvar är att rörkrökaren ska komma och koppla in allt. Vi har gjort allt själva från början till slut, utom då att koppla in vatten. Kostnaden slutar på ca 45 000 kr. Min svärfar anlitade hantverkare när han renoverade sitt badrum, det kostade 120 000 kr. Då var allt inräknat, möbler, blandare, dusch, toalett m.m. Jag tycker dock att det är väldigt mycket pengar. Är man lite händig och läser på innan klarar men det själv och sparar många sköna tusenlappar. Vårat badrum tog ca 3 måndader att bygga, då jag har gjort allt på kvällar och helger. En hantverkare gör det så klart något snabbare.
 
Hej!
Tack för snabbt svar, men gjorde ni badrummet från grunden då? vi har redan toalett, vatten o avlopp draget.

Det vi skall ha är kakel, klinker, ny blandare till dusch o tvättho och ny toalett. självklart fuktspärr också. Men tycker det låter mycket med 45 tusen för endast det materialet?
 
Vi renoverade ett befintligt badrum, så vi har inte ändrat på avlopp och vatten. Förutom att vatten rören nu kommer ur väggen och inte ur golvet som tidigare. Vårat hus är byggt 1988 så det innebär gammal brunn som bytades och gips i väggar samt spångolv, allt detta revs ut. Nya reglar i väggarna och våtrumsskivor, nytt spånggolv med flytspackel. Man kan nog säga att vi gjort det från grunden men har man ett badrum med 20 år på nacken så krävs det.
 
Beror ju också på hur mycket du kan göra själv när det gäller förarbetet. Visst, man kan låta en hantverkare göra rubbet men all tid kostar.

Jag har precis tagit in offert på "slutarbetet". Dvs "bara" flytspackling, tätskikt, kakling och klinkring för ett badrum på 6 kvm. Den hamnade på 27000 inkl behövligt material (förutom kakel och klinker).

Så visst kostar det. Nu har jag gjort allt annat arbete själv annars hade det kostat väsentligt mer.

Tänk på att med dagens våtrumsregler så är risken stor att du ändå måste göra en hel del i underarbete. Byta väggskivor, byta golvbrunn, kanske dra om vatten osv. Att låta en hantverkare göra det också ökar kostnaden väsentligt.
 
Tack så mycket för svaren...
Jag tänkte inte på att man antagligen behöver byta ut gips skivor osv.
Självklart springer det iväg lite i kostnader då med.

Tack så mycket för svaren och hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.