Jag förbereder sommarens projekt som innebär nya fönster och tilläggsisolering. Vad har ni för erfarenhet av aluminiumklädda träfönster? Är dom så underhållsfria som säljarna säger. Det beror väl på hur tätt man kan ansluta al-plåtarna mot trästommen. Om det trots allt kommer in fukt till träet så kommer man ändå att behöva måla om, och hur gör man då? Kan man ta loss al-plåtarna, måla, och sätta dit dom igen?
 
Du har missförstått konstruktionen. Aluminiumet ligger inte direkt an mot trästommen i fönstret, hade den gjort det hade fönstret ruttnat fort. Alu´t ligger med med distanser ifrån trä´et och luft kan passera. Trästommen i fönstret är i sin tur impregnerad och målad. Om ett träfönster håller 30år håller nog ett aluklätt 50.
Alufönster underhåller man genom att hålla dem rena och vaxa dem lite.
 
Jag förklarade mig kanske lite slarvigt. Min undran är om plåtarna verkligen sitter på sådant sätt att regnvatten normalt inte kommer åt trästommen.
Det ska alltså klara sig utan annat underhåll än rengöring?
 
Glömde fråga om foderbrädorna. Man kan väl inte spika fast dom i den alu-beklädda karmen? Ska den enbart sitta fast i den undre lockbrädan?
 
Redigerat:
Yes, så är det gjort på det här huset. (spikat genom alu)
 
Kolla in Velfac som är ett bra alternativ, dvs aluminium i bågen och trä i karm på insidan.
Det finns även lösningar att montera aluminium i efterhand.
 
Fader Jan skrev:
Glömde fråga om foderbrädorna. Man kan väl inte spika fast dom i den alu-beklädda karmen? Ska den enbart sitta fast i den undre lockbrädan?
Spika går ju inte om man inte förborrar först givetvis, en del fönstertillverkare kan ha önskemål om hur fodret får fästas i fönstret, Grabber har nån panelskruv med självborrande spets på som är bra.
Kan en galvad spik påverka/reagera med alu på fönstret ? Någon som vet ??
 
Velfac är säkert bra men ser dyrt ut. Någon som har erfarenhet av "Villafönster" Villa Plus och Villa Standard?
Min grundfråga var ju om ni har bra erfarenheter av alu-klädda fönster och hur underhållsfria dom verkligen är.
 
Jag har precis monterat ett sp balans i en tegelfasad. Har liknande funderingar angående hur man ansluter utvändiga plåtar.

Som fönstret är monterat är det i princip omöjligt att få in en plåt i skåran på alu-beklädnaden. Kan man istället förborra och skruva fast plåten genom alu beklädnaden och in i träkarmen?
 
Vi fick inmonterat aluminiumbeklädda träfönster (Elit) på vårt tegelhus förra året. Snickaren borrade hål i aluminiumet och skruvade fast L-formade plåtar runt om fönstren. Det var med den typ av skruvar som används för fönsterbleck mm. Plåten ligger an mot aluminiumet och mot teglet.
 
"Verktygsgurun" undrar om galvad skruv eller spik påverkar aluminium, och det gör det troligen. Det bör bli galvaniska strömmar, som tär på aluminiumplåten. Eller hur?
 
Jo, aluminiumet äts upp fort! Men frågan är om det gör så mycket?
 
Olleg skrev:
Jag har precis monterat ett sp balans i en tegelfasad. Har liknande funderingar angående hur man ansluter utvändiga plåtar.

Som fönstret är monterat är det i princip omöjligt att få in en plåt i skåran på alu-beklädnaden. Kan man istället förborra och skruva fast plåten genom alu beklädnaden och in i träkarmen?
Popnita funkar mycket bra och ser bättre ut än skruv
 
Hemmakatten
Kan tänka mig att det är mer kostnader när förnstren väl måste renoveras. Framförallt med ihopsättningen mellan aluminium och träsidan.

Vi har aluminiumfönster rakt igenom, både fönster och karmar: mycket glad för det minimala underhållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.