Hej!

Vi har lite lösa planer på att ansluta en braskamin till befintlig murstock på nedervåningen. På övervåningen är det tillbyggt en väggsektion bestående av gipsskiva på träregel, som ligger an vinkelrätt mot murstocken. Dessutom står den en IKEA-garderob med ena kortsida dikt an mot murstocken, även detta på övervåningen. Vi vill gärna behålla bägge dessa lösningar, men undrar ifall de kan innebära något hinder för att installera en braskamin?
 
Kan inte se nån fara.Vi hade i princip likadant förut innan vi flytta ut pannan till pannrum,:)
 
Vid normal eldning tycker jag inte att det på övervåningen blir varmare än 30-40 grader på murstocken, men vid en eventuell skorstensbrand så är saken en annan femma, och det är för denna sak som det kanske finns speciell förskrifter. Vad dessa är överlåter jag åt andra att berätta.

Min sotare sa till mig att han ville ha inspektionsfritt på de sidor rökgången gick. .
 
Håll ett öga på skorstenstemperaturen är mitt bästa råd. Speciellt om ni eldar länge och intensivt, typ dygnet runt. Jag har mätt upp 85 grader i bjälklaget efter 16 timmars eldande och det är klart oroande. (Trä kan självantända vid 70 grader.)

Eldar ni bara för mys på kvällen så är det säkert ingen fara så länge ni tar det lungt med luft och vedinlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.